Byggahus.se

Runda kant granitkeramik

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej.

Ska lägga ca 70 kvm sten runt om vår pool. Vi vill ha 60x60 plattor. Problemet är att det finns väldigt litet utbud av 60x60 plattor som har en rundad kant (tror det heter bullnose) att lägga in mot poolen. Det gäller alltså endast ca 24 löpmeter. Jag vill köpa den plattan jag verkligen gillar och letar därför efter ett företag som kan runda kanten till mig.

Finns det någon som köpt sina favoritplattor och sedan lämnat iväg dem till något företag som rundat kanten?

Bilden är för att visa den rundade kanten jag är ute efter
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-5_8-31-38.jpeg

2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Klinker är nog svårt att hitta rundade
    Möjligen att det går att slipa ner med vinkelslip och slippapper, köp papper för sten i olika grovlekar

3. M
    Medlem Nivå 3
    Det jag letar efter är någon som kan runda granitkeramik. Antingen 10 eller 20 mm. Har hittat plattan jag vill ha men tyvärr så kan leverantören inte erbjuda rundad kant vid leverans.

4. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Ja då är det väl bara att ringa närmsta större plattsättningsföretag å fråga, det kommer kosta...
    Är plattan genomfärgad?

Plattan på bilderna är nog runt 30mm

5. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Kollat på stenbolaget om dom kan ha nåt?
    Var håller du hus nånstans

6. M
    Medlem Nivå 3
    Det har jag gjort. Ingen träff. Därav min fråga här i forumet. Ja plattan är genomfärgad.

Plattan på bilden var bara ett exempel.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 8
    Skulle nog inte klassa att slipa 24 meter sten symmetriskt som endast.

• Laddar…
  8. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Borde väl gå att kolla med närmsta stenhuggare som gör bänkskivor?

9. M
    Medlem Nivå 3
    Jag håller med dig. Problemet är jag inte hittar någon som gör det. Därav min fråga om någon gjort det och vet vem man kan vända sig till.

10. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Då är det nog jättebra att ange vilken stad du är i.
    Själv har jag en bra rekommendation på en stenhuggare utanför Gnesta, men det är knappast smidigt för en smålänning.

11. M
    Medlem Nivå 3
    Bra input. Bor i Malmö så Gnesta blir lite långt.

12. nino
    Renoverare · Nivå 19