Finns det en rund fil man kan sätta på borrmaskinen istället för en borr? Skulle vara perfekt

engs
Dremel och alla kopior av denna brukar ju ha närmast oändligt med tillbehör. Kanske något man kan dra fast i borrchucken också?

Jag har båda typerna. Filarna används för bättre ytfinish, medan rasparna ju "tuggar" bättre. De kan dock skaka lite, så ett stabilt och justerbart bord under pelarborren rekommenderas.

Tänk på att vissa billigare pelarborrar lätt blir skeva i axeln till chucken vid belastning från sidan (heter det axiellt tryck?). Vi har två skeva pelarborrar på jobbet pga att folk försökt fräsa med dom.

Du menar radiell belastning, men det är i alla händelser olämpligt på på maskiner som är byggda för axiell belastning, typ borrmaskiner.

Ja precis. Radiell var det jag mena. Det var axiell jag inte menade.. så att säga :D

En vanlig roterande fil funkar hyffsat i en borrmaskin även om varvet är lite för lågt för att den ska ta bra men spånorna fastnar överallt om det är metall du ska köra i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.