Ok, 150-250 per kvadrat, är det inkl material? Är bra 2 komponentslack för offentliga miljöer väldigt dyrt? Om jag räknar i övre spannet blir det 7500 inkl lack, låter det rimligt?
Återstår då kostnaden för nåtning, ngn aning?

Jag hade antingen lackat med en två-komp lack. Notera att Traffic HD är en två-komp polyuretanbaserad lack, om än vattenburen som det heter.

Eller så hade jag i ditt läge lagt ett högtrycks-laminatgolv. För att sedan riva ut det vid försäljning och då kanske slipa och lacka trägolvet, om det lönar sig den dagen det kommer. Man vet aldrig då kanske den typen av trägolv är helute och det är nåt annat helt nytt som gäller, eller heltäckningsmatta, man vet aldrig :)

Men, eftersom du talar om den dagen du ska sälja lägenheten, så spelar det naturligtvis också roll hur länge du planerar att bo där. Om du t.ex. räknar med att bo kvar längre än vad golvet du lägger in kommer att hålla, då kan du lägga vad du vill eftersom du ändå måste byta. Men om du bara ska bo ett år eller två till. Då kan du avvakta en stund till och sedan slipa och lacka och bara polera golvet inför försäljingen t.ex.

Vad gäller kreditupplysning skadar det inte med någon eller några sådana. Det är fullt normalt. Om du har några utan att ha några lån så är det bara ett tecken på att du sökt kredit, vilket du ju också gör när någon annan kollar upp dig.

Jag blir kreditkontrollerad ett gäng gånger om året, men det är aldrig någon som reagerat på det.

Kontakta en golvslipfirma för slipningen, hellre någon som jobbar mot industri snarare än mot privatpersoner, de är nog mer benägna att hjälpa dig med runtflyttning av möbler om du bara förvarnar dem att du behöver den hjälpen.

Samma sak med golvlackningen, kolla efter firmor som jobbar med "fogfria" golv, återigen gärna mot industrin och förklara även för dem ditt behov av hjälp. Det innebär dock antagligen att golvet måste lackas i två omgåndar med eventuell synlig skarv som resultat, men det där vet de bättre hur man kan göra och hur det kan tänkas bli.

Ja, det kommer att kosta en del hur du än vrider dig. Jag tror att det billigaste alternativet som fortfarande håller måttet är att lägga in ett högtryckslaminat.

Jakob69 skrev:
Ok, 150-250 per kvadrat, är det inkl material? Är bra 2 komponentslack för offentliga miljöer väldigt dyrt? Om jag räknar i övre spannet blir det 7500 inkl lack, låter det rimligt?
Återstår då kostnaden för nåtning, ngn aning?
Det är inklusive lacken, slippapper, maskiner och arbetskostnad under förutsättning att du får ROT.

Vet inte hur länge jag ska bo kvar men långt mer än ett par år tror jag, fem kanske? kanske mer, skulle gärna bo större men svårt att vänja sig av med att bo mitt i stan.. Men man vet aldrig.
Traffic HD är polyretanbaserad, alltså någon slags plast i? Det gör den extra slittålig? Egen erfarenhet av två komp lack?
Har nog lyckats lösa det med flyttningen av möblerna mha grannar.se, ett par killar från Polen som kan ställa upp billigt, men kanske även andra skäl att vända sig till slipare/lackare som vänder sig mot industrin?
Vad betyder fogfria golv?

Jo ROT får jag!

Har en kompis som också har rullstol, även om hon inte använder den inne så mycket så vi har kollat runt lite:
Inte vanlig plastmatta, det slits väldigt fort, deras köksmatta är skitful. De har i hallen lagt en speciell plastmatta som ser ut som linoleum men är mer slitstark. Detta fick de lite anpassningsbidrag från kommunen för, då rullstolen slitit ner den gamla mattan på ett onormalt sätt, de har dessutom en elscooter som ska köras in och parkeras i hallen, så de fick några kvadratmeter extra matta som ligger lös ovanpå där "maskinerna" står parkerade för att inte ge tryckmärken.

Klickgolv ska funka utmärkt till vanlig rullstol, det behöver inte vara kvaliteten som är i offentliga miljöer, det räcker med den som är till hall och kök

Det bästa för att hålla fräscht inne är att skaffa en matta av den typ de har i entréer på affärer och sådant och sköt om den (dvs tvätta varje månad under de smutsiga årstiderna). Dessa mattor tar upp oerhört mycket av smutsen även om man inte gnuggar fötterna emot utan bara rullar/tassar över. Funkade finfint på våra katter! Den behöver vara lång nog att rulla hjulen ett varv på bara.

De består av en blandning av bomull och syntet, sådan som är i de här "magiska" dammtrasorna. De bygger på att bomullen suger upp fukten och synteten med hjälp av statisk elektricitet tar hand om skräp och damm. De aktiveras av att torktumlaren ger dem laddning igen, och ska alltså tvättas i maskin UTAN sköljmedel och sedan torktumlas.

Tack för tips på mattan! Har sett ngt liknande på Clas Ohlson men det verkade inte vara av mikrofiber eller så utan bara en grov plastmatta. Har kollat entrémattor till bostadsrättsföreningar och så för några år sedan men de gjorde mest reklam för hur många liter vatten de kunde hålla. Mikrofiber är ju verkligen "magiska" i köket som om det finns som mattor vore det fantastiskt. I det här läget är den ju superviktig förstås och värd att lägga en halv förmögenhet på om den verkligen funkar! Så; någon aning om var hon/du hittade den?

Jag köpte mina mattor på en mässa för en massa år sedan - de har köpt sin via makens jobb, han jobbar på hotell.

Anna_H: Jäklar också, det finns inget märke på den på baksidan eller så? Då finns ju google... Vill så gärna ha men har ingen aning om hur jag ska hitta den.. Din kompis make kanske vet var hans hotell köper sina, men det är kanske lite väl mkt begärt att han ska kolla det? Fattade dock inte om det var samma som hon hade för sin rullstol som du har (för katterna :) ), har kollat lite på "offentliga mattor" och de verkar bygga mest på att vara kraftiga, strukturerade för att skrapa av smuts, kunna hålla mkt vätska för många passerande och vara stryktåliga - inga av de egenskaperna hjälper mig så mycket mer än den vanliga hallmatta av typ "konstgräs" som jag har nu.
Jag är mest spänd på just den som du har med mikrofiber + syntet för statisk elektricitet som man tumlar för att återaktivera, låter som en fantastisk lösning!

Undrar om det kan vara denna dörrmatta med microfiber i metervara? Eller så kanske det kan vara ett alternativ. Metervara gör ju iallafall att du kan få den lång nog för att rulla ett helt varv med rullstols hjulen för att torka av dem.

Gör ett golv som du tycker om och inte för dem som ev. ska bo där efter dig. Men tanke på var din lägenhet ligger så är den ändå så pass högt värderad att personerna som ev. köper den kommer inte backa p.g.a. ett golv på 35 m2 som måste slipas eller läggas om. Det är väl minsta problemet när man letar bostad i centrala Stockholm?

Tänk på dig själv så att du trivs och kan det även bli praktiskt så är ju det bara en bonus!

Den är väldigt lik iallafall! Skillnaden mellan den offentliga och den privata varianten är ju att den offentliga har tjock gummi på baksidan för att ligga kvar och den går då inte att tvätta själv.

Hat inte vår kvar, de slits ut efter några år och jag köpte den när jag fick barn för att slippa få in barnvagnsgruset. Det med katterna var bara en bonus, fick mycket mindre grus i sängen efter det inköpet :wow:

Bara att mäta hjulens omkrets och köpa 10-15 cm mer än det...

Ja, jag tänkte när jag läste om den där otroliga mattan att det kanske är de där devlon-mattorna som pushas frenetiskt på många mässor och dessutom finns (fanns?) på clas ohlson. Fast det är några år sedan jag såg dem nu.

Sist jag var inne på en mattbutik frågade jag själv just efter vilken matta som var bäst just på att suga upp maximalt med väta och smuts och de pekade då på någon de hade där som de sa var bäst och "alla köpte". Någon form av syntetmatta med gummibaksida var det. Kändes inte som det skulle vara exceptionellt bra på att suga fukt, syntet brukar ju inte vara det, men nu ligger det en i hallen därute. Har dock inte kollat så noga hur bra den faktiskt är. Kanske ska springa och kolla och se om den heter nåt ...
...
Nej, inget namn på den. Å ett snabbtest var inte övertygande heler. doppade en sko i vatten, satte den på mattan och sedan på parkettgolvet och det blev en liten pöl för varje "dobb" på skon som nuddade parketten. Det vattnet skulle ju mattan ha sugit upp.Nej, där blev jag nog blåst, får kanske bli en devlon nästa gång :)

Finns fortfarande på clas ohlson ser jag och är aningen billigare där än på Devlons egen hemsida.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.