33 255 läst ·
11 svar
33k läst
11 svar
Rullspackel, funkar det?
Nån som vet om det funkar med rullspackel på ny gips i tak? Skall man vänta lite innan man drar av det?
Har försökt höra runt lite, men ingen verkar tycka att det funkar bättre än vanligt spackel. Att det fyller dåligt kan jag förstå, men om man spacklar tre ggr då?
Har försökt höra runt lite, men ingen verkar tycka att det funkar bättre än vanligt spackel. Att det fyller dåligt kan jag förstå, men om man spacklar tre ggr då?
Det fungerar i tak, men om det inte är några större ytor så är helt klart det vanliga spacklet att föredra. Fyllnadsgraden är lite sämre också eftersom det är betydligt lösare... Kan nog krävas upp till tre spacklingar.
Jag har stött på målare på byggen som enbart använt Nordsjös EU-special. Till skivskarvar, mindre hål och bredspackling.
De hade en "rollerspruta" som matade ut spacklet från burken till rollern, verkade väldigt smidigt. När dom rollat ett par meter vägg, gick dom tillbaka och slätade ut det med en bred spackel (400-500mm). Hur många gånger de fick rulla på spackel minns jag ej.
De hade en "rollerspruta" som matade ut spacklet från burken till rollern, verkade väldigt smidigt. När dom rollat ett par meter vägg, gick dom tillbaka och slätade ut det med en bred spackel (400-500mm). Hur många gånger de fick rulla på spackel minns jag ej.
För att först svara på frågan. Det rullspackel som jag jobbar med (Flugger LSR) behöver/ska man inte vänta för länge med att dra ut.
Tycker det fungerar utmärkt att använda rullsapckel efter iläggning av remsan (vilket jag tycker är enklast med vanligt LH el gips). Första rundan rullspackel lägger jag en rollerlängd (23-25 cm) och andra lägger jag två rollerlängder. Jag använder en 35 cm bred spackel. Tekniken är densamma - lite tryck på spacklen i sidled mot gipset för att få en liten liten bulle som sen sjunker in och för att få en så liten kant som möjligt där spacklet möter gipset. Arbetet går himla smidigt om man är två man, en som rollar och en som spacklar.
Vad gäller vanlig bredspackling så tycker jag att rullspacklet ibland kan vara överlägset. Det är sällan som det inte räcker med två omgångar rullspackel på en "vanlig" vägg. Är det en "ovanlig" vägg brukar jag först spackla med grovspackel och därefter en rullspackling.
En annan fördel är att rullspacklet kan läggas ut mycket fint. Om man anstränger sig så går det att spackla så fint att man kan sätta en grövre tapet eller väv utan slipning (inget jag lyckas med med vanligt LH). Ytterligare en fördel är att det är mer lättslipat. Nackdelarna är förrutom vad gäller fyllnadsförmågan som tidigare nämnts att rullspacklet är mjukare än vanligt spackel vilket medför att en en enbart målad rullspacklad yta blir något mindre tålig samt att lim lättare väter upp spacklet vilket kan vara jobbigt då man skär tapet och väv.
Tycker det fungerar utmärkt att använda rullsapckel efter iläggning av remsan (vilket jag tycker är enklast med vanligt LH el gips). Första rundan rullspackel lägger jag en rollerlängd (23-25 cm) och andra lägger jag två rollerlängder. Jag använder en 35 cm bred spackel. Tekniken är densamma - lite tryck på spacklen i sidled mot gipset för att få en liten liten bulle som sen sjunker in och för att få en så liten kant som möjligt där spacklet möter gipset. Arbetet går himla smidigt om man är två man, en som rollar och en som spacklar.
Vad gäller vanlig bredspackling så tycker jag att rullspacklet ibland kan vara överlägset. Det är sällan som det inte räcker med två omgångar rullspackel på en "vanlig" vägg. Är det en "ovanlig" vägg brukar jag först spackla med grovspackel och därefter en rullspackling.
En annan fördel är att rullspacklet kan läggas ut mycket fint. Om man anstränger sig så går det att spackla så fint att man kan sätta en grövre tapet eller väv utan slipning (inget jag lyckas med med vanligt LH). Ytterligare en fördel är att det är mer lättslipat. Nackdelarna är förrutom vad gäller fyllnadsförmågan som tidigare nämnts att rullspacklet är mjukare än vanligt spackel vilket medför att en en enbart målad rullspacklad yta blir något mindre tålig samt att lim lättare väter upp spacklet vilket kan vara jobbigt då man skär tapet och väv.
Ops, missat ditt inlägg. Tycker att det funkar kanon i tak, men har inte prövat väggar. Kan man använda rullspacklet till andra gången på ny gips?
Det funkar bra till andra och tredje gången! Men som med allting nytt man testar så kanske man inte gör helt rätt från början. Inte alls att det är svårare än vanlig LH men Innan jag fick till det 100% med rullspackel på gips så flödade jag på lite för lite spackel andra omgången. Kör på och meddela hur det går!
Har använt det till 80m2 nytt gipstak, med überbra resultat! Två ggr på skarvarna, sen en bredspackling på hela skiten. Behövde inte sätta i nånstans efter första strykningen. Tog väl 3/4 av tiden mot vanligt spacklande.
Hehe, folk tror man är dum i huvudet när man säger att man skall bredspackla ny gips.
I teorin kan man skarvspackla gipsförsänkningarna 100% plana. I praktiken blir det sällan så. Ibland är det inte heller nödvändigt att det blir 100% eftersom förhållandena är sådana att eventuella missar aldrig syns. Fasade kanter med remsa däremot kan inte ens i teorin bli 100%. Sen är det även så att det varit/är kutym att i princip aldrig bredspackla gips oavsett hur krävande förhållanden varit. Det är sällan du kan finna bredspackling av gips i en arbetsbeskrivning även om det skulle krävas för att erhålla bästa resultat. Det är även få målare som upplyser kunden om detta och kanske inte heller alla som är villiga att betala extra för bredspackling. Att "problemet" har aktualiserats framgår dock av nya YBG 2009: "Vid målning under krävande förhållanden som släpljus, högglansfärger och mörka kulörer är det nödvändigt att bredspackla ytan för att förväntat resultat ska erhållas (YBG Klass Q4). Erfarenheten har visat att bredspacklingen är den enda behandling som effektivt kan jämna ut olika struktur och sug i underlaget och dölja skarvspacklingen." (s. 26).
Redigerat:
Klicka här för att svara