7 789 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Routing mellan subnät
Du har säkert helt rätt även om jag inte förstår vad du menar. Tydligt är att det handlar om tre subnät och att det finns tre routrar inblandade.Nerre skrev:Nu vet vi ju inte varför det sitter tre routrar där, det kan ju mycket väl gå att använda två av dem som switch och accesspunkt bara. Men det var ju inte det som efterfrågades utan routning mellan subnät.
Hade frågan varit "Hur sätter jag upp mitt nätverk utan att behöva dela upp det i flera subnät?" så hade ju svaret varit nåt helt annat![]()
Ja, men frågan är VARFÖR det är tre subnät.
Förr var det viktigt att dela upp i subnät för prestanda, eftersom med en hub (eller gamla koax-nätverk) så delade alla burkar i samma subnät på samma kapacitet. I dagens switchade nätverk är det inte lika stort behov av subnät utan det är i de flesta fall enklare att bara köra ett stort nät ihopkopplat med switchar. Flaskhalsarna i nätverket blir ändå oftast kabeln till servern (om man har en sån) och internetförbindelsen.
Förr var det viktigt att dela upp i subnät för prestanda, eftersom med en hub (eller gamla koax-nätverk) så delade alla burkar i samma subnät på samma kapacitet. I dagens switchade nätverk är det inte lika stort behov av subnät utan det är i de flesta fall enklare att bara köra ett stort nät ihopkopplat med switchar. Flaskhalsarna i nätverket blir ändå oftast kabeln till servern (om man har en sån) och internetförbindelsen.
Om du läser så skall du finna svaret tidigare i tråden. I övrigt håller jag inte alls med dig. Man sektionerar regelmässigt ett större nätverk idag trots att nätet är switchat.Nerre skrev:Ja, men frågan är VARFÖR det är tre subnät.
Förr var det viktigt att dela upp i subnät för prestanda, eftersom med en hub (eller gamla koax-nätverk) så delade alla burkar i samma subnät på samma kapacitet. I dagens switchade nätverk är det inte lika stort behov av subnät utan det är i de flesta fall enklare att bara köra ett stort nät ihopkopplat med switchar. Flaskhalsarna i nätverket blir ändå oftast kabeln till servern (om man har en sån) och internetförbindelsen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Njae, det fanns faktiskt bryggor även på den gamla goda tiden. Och sådana såg man till att stoppa in på lämpliga ställen redan på thick-net-tiden.Nerre skrev:
Jag kommer ihåg en gång på Chalmers på åttiotalet när vi körde IBM PC RT (IBM arbetsstationer, de blev utslagna av Sun vad det led). När man startade dessa så visade det sig att de ibland skickade en nätverks ram data på nätverket. Eftersom minnet var fyllt med ett testmönster efter att man bootat så blev det en ram med broadcast addressen som *avsändare*. Det gjorde att bryggan på vårt segment lärde sig att "Broadcast ligger på den här sidan. Så det skall jag inte skicka vidare..."
Tog ett tag innan vi fattade varför nätverket fungerade i några veckor, men sedan "ruttnade" och krävde omstart.
(Chalmers hade på den tiden ett helt bryggat nät. Jag vet inte hur de kör idag).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Klicka här för att svara