R Rolle85 skrev:
aha du menar att man knipsar av kontakten och skruvar fast varje liten tråd på nått metallbleck? Skruvar man fast varje tråd eller vad?
FInns de film på detta?
NEJ!

Eller något motsvarande. Schneiders (som kan köpas på Hornbach) är t ex bra.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
kontaktera om löste inte problemet, det verkar helt enkelt vara att kontakten på kabeln glappar beroende på om den dras åt höger eller vänster. Kabeln är av modell "platt". Någon o Göteborg som kan kläppa om denna till en ny kontakt då jag inte kan byta kabel (kabel går genom yttervägg och under fasaden till en annan del av huset så vill ogärna byta hela kabeln denna).
Och det är inget glapp i utrustningen som du ansluter till?

Nae de har skett trots att jag bytt runt bland portarna

R Rolle85 skrev:
Kabeln är av modell "platt".
Min gissning (märk väl) är att det inte är en installationskabel, i så fall lär det snarare bli mer krångel om du monterar uttag.
Frågan är väl om kabeln är specificerad att gå över 100 Mbit/s. Går det att se någon märkning på den (Cat 5? Cat5e? Cat6?)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Cat 6, ger 300mbit idag

R Rolle85 skrev:
Cat 6, ger 300mbit idag
Va? Det är något som inte stämmer med den siffran. Hur har du mätt?

tommib
Bild? Det kanske finns platt Cat6 kabel men det är nog inte så vanligt.

Brebandskollen.se

Nu kör jag trådlös mätning med mobilen
Mobilapp visar trådlös hastighetsmätning: nedladdning 312,15 Mbit/s, uppladdning 317,89 Mbit/s, svarstid 5,05 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du nån bild på den platta kabeln och dess kontakt?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Det är något som inte stämmer med den siffran. Hur har du mätt?
Han menar när han mäter över bredbandskollen.

R Rolle85 skrev:
Cat 6, ger 300mbit idag
När du mäter hastigheten så måste du först till på länkhastigheten sedan hastigheten över tex bredbandskollen.

tex
Länkhastighet 1000 Gbit , bredbandskollen 300, det visar att länkhastigheten är korrekt och att du får 300Mbit är för att du testar över internet.

Du måste fokusera på länkhastigheten och kablarna, och helst testa hastigheten med dator ansluten via kabel.
Men om du får 300 eller närmare 1000 via kabel visar att din kabel är ok bara den länkar rätt hastighet.

R Rolle85 skrev:
Nae de har skett trots att jag bytt runt bland portarna
Detta gör det väldigt krångligt.
Varför testar du inte kabeln ansluten i en dator som klarar av 1000Mbit?

Jag gjorde det. Låg då på 100mbit med kabel, vickade på kontakten i router och då gick den till 300 i nästa mätning

R Rolle85 skrev:
Jag gjorde det. Låg då på 100mbit med kabel, vickade på kontakten i router och då gick den till 300 i nästa mätning
Innan du vickade på kabeln vad låg länkhastigheten på?
Ändrades den när du vickade på kabeln?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.