12 865 läst ·
99 svar
13k läst
99 svar
Router med eller utan wifi på inkommande..?
Nätagget va?MathiasS skrev:
Min Unifi 150w dog i mellandagarna. Jävla skit faktiskt, verkar vara ett vanligt fel. Överlag dör inte POE-switchar efter några år. Speciellt inte vid "hemmabruk" i.e. man inte lastar dom fullt.
Slog på stort och köpte en Mikrotik CRS328-24P-4S, dvs 24 POE portar och 4st SFP+ 10gbit portar. Mycket nöjd!
Jag har inte haft någon Unifiswitch som dött, varken POE eller vanlig.M mrmlz skrev:Nätagget va?
Min Unifi 150w dog i mellandagarna. Jävla skit faktiskt, verkar vara ett vanligt fel. Överlag dör inte POE-switchar efter några år. Speciellt inte vid "hemmabruk" i.e. man inte lastar dom fullt.
Slog på stort och köpte en Mikrotik CRS328-24P-4S, dvs 24 POE portar och 4st SFP+ 10gbit portar. Mycket nöjd!![]()
man får se till att luftomsättningen är ok runt enheten.
802.3af/at levererar inte 24V mig veterligen.K Kane skrev:
Handskakning sker med en serie spänningsvariationer.
https://training.ti.com/poe-handshaking
Redigerat:
Som sagt läser man på deras forum verkar just 150w vara extra utsatt. Man kan beställa en reserv-PSU https://www.eurodk.com/en/products/ubiquiti-psu-adapter/psu-of-power-adapter-48v32a-asp-150-48 men det är lite saftigt pris.X xLnT skrev:
Har faktiskt haft 1 död AP som var dead-on-arrival, 1 G3-kamera där IR-filtret fastnade samt nu en död POE-switch. Men när de anländer hela så är ju deras accesspunkter otroligt trevliga att ha med att göra. Har nog ~10st utspridda bland släkt som fungerat utan några issues i 5+ år nu.
Ja det är en konding där som sväller. Samma nätagg sitter i flera prylar och det är samma problem där. Går även rätt enkelt att byta nätagget kostar 6-700 att köpa. Byter man endast kondingen är det nog några tior.M mrmlz skrev:Nätagget va?
Slog på stort och köpte en Mikrotik CRS328-24P-4S, dvs 24 POE portar och 4st SFP+ 10gbit portar. Mycket nöjd!![]()

Jag är inte så imponerad över deras AP (eller deras produkter generellt). De är billiga, det är väl deras fördel. Annars finns det klart bättre produkter.M mrmlz skrev:Som sagt läser man på deras forum verkar just 150w vara extra utsatt. Man kan beställa en reserv-PSU [länk] men det är lite saftigt pris.
Har faktiskt haft 1 död AP som var dead-on-arrival, 1 G3-kamera där IR-filtret fastnade samt nu en död POE-switch. Men när de anländer hela så är ju deras accesspunkter otroligt trevliga att ha med att göra. Har nog ~10st utspridda bland släkt som fungerat utan några issues i 5+ år nu.
Men för hemanvändning fungerar det.
Aha! Jag har inte slängt den än så kanske ska försöka ge mig på att laga den... Kan ju alltid vara bra att ha i reserv.MathiasS skrev:
För att kanske hjälpa TS istället:
Jag har en USG. Den fungerar utmärkt för min 250/250 lina inga problem alls, gränssnittet är ju best-in-class när det gäller konsument och lättillgänglighet.
När min Unifi switch brann upp i julas panikköpte jag följande https://www.netonnet.se/art/dator-s...p-5-port-gigabit-poe-switch-60w/1006998.8936/
för att få igång WLAN:et (unifi APs). Det fungerade alldeles utmärkt. Det finns även en 8portars variant.
Den switchen stödjer inte VLAN om du nu vill ha det men det är nog det billigaste sättet att få POE på vad jag vet.
Name-droppa några? För price-performance så har jag svårt att lista ut vad som skulle vara i närheten. Visst mikrotik har rätt mycket biligt men de lider ju av ui från 90-tal.X xLnT skrev:
Jag stör mig på att man inte (verkar) kunna söka på vilken port en mac-adress finns. Det är ju en ganska simpel sak som man använder ganska ofta.M mrmlz skrev:Aha! Jag har inte slängt den än så kanske ska försöka ge mig på att laga den... Kan ju alltid vara bra att ha i reserv.
För att kanske hjälpa TS istället:
Jag har en USG. Den fungerar utmärkt för min 250/250 lina inga problem alls, gränssnittet är ju best-in-class när det gäller konsument och lättillgänglighet.
När min Unifi switch brann upp i julas panikköpte jag följande [länk]
för att få igång WLAN:et (unifi APs). Det fungerade alldeles utmärkt. Det finns även en 8portars variant.
Den switchen stödjer inte VLAN om du nu vill ha det men det är nog det billigaste sättet att få POE på vad jag vet.
Eller bättre diagnostik/statistik på en mer granulär nivå.
En annan sak som jag inte begriper att man fixat är att accesspunkterna själva skulle kunna hitta lämpligaste kanal och effekt, utifrån givna parametrar. Varför ska alla starta på samma kanal, riktigt korkat.
Jag har inte blandat in pris/prestanda som en parameter, jag skrev bara att de har en fördel av att de är billiga.M mrmlz skrev:
Bara en sån sak att enheter startar om vid vissa konfigurationsändringar gör ju att de är direkt olämpade i något annat än hemmiljö.
Ah okej då missuppfattade jag dig - jag är övertygad att man kan betala jävligt mycket mer för rena enterprise-grejor.X xLnT skrev:
"Jag stör mig på att man inte (verkar) kunna söka på vilken port en mac-adress finns. Det är ju en ganska simpel sak som man använder ganska ofta."
show arp?
Även om jag håller med om principen att det är bra att dela upp router(inklusive NAT/brandvägg), Switch och accesspunkt, så är det ju svårt att slå vissa lite dyrare (ca 1500-2500) konsumentroutrar i pris/prestanda. Man kan ju få ganska bra av alla tre funktioner i konsumentroutrar i denna prisklass. Det kan ju också vara användbart att ha bra Wi-Fi-täckning där fibern kommer in i huset. Sen behöver man oftast fler accesspunter, men så länge man håller sig till 5ghz nätet får det ju plats ett par stycken innan frekvenserna tar slut.
Jag kör med två konsumentroutar där den ena agerar router(inklusive NAT och brandvägg) och accesspunkt, men jag använder inte switchen. Den andra använder jag bara som accesspunkt, det var helt enkelt svårt att hitta en lika bra (eller separat accesspunkt för samma pris. Det är ju helt enkelt eftersom konsumentroutrar tillverkas i så stora serier, medan separata enheter tillverkas i så mindre serier. Känns ju lite fel att köpa en pryl som man bara använder en av tre funktioner, men det blev billigast (i den prisklassen) så.
Jag kör med två konsumentroutar där den ena agerar router(inklusive NAT och brandvägg) och accesspunkt, men jag använder inte switchen. Den andra använder jag bara som accesspunkt, det var helt enkelt svårt att hitta en lika bra (eller separat accesspunkt för samma pris. Det är ju helt enkelt eftersom konsumentroutrar tillverkas i så stora serier, medan separata enheter tillverkas i så mindre serier. Känns ju lite fel att köpa en pryl som man bara använder en av tre funktioner, men det blev billigast (i den prisklassen) så.