Jag och min make tog över en lägenhet som är helt perfekt förutom att i vardagsrummet och kök ärdet rött klinkergolv. Vi klarar inte helt att tänka vilka färger som ens går ihop med ett sådant golv? Vi ska börja med att spackla väggarna så vi har lite tid att klura på vilken färg vi vill ha i både vardagsdelen och köksdelen då de hör ihop. Vi har tänkt att ha helvit tak+väggar men givetvis så är köksluckorna i typ en bomullsfärg och det kan skära sig lite antar jag.. Men givetvis kompensera med lite färgglada tavlor, växter/blommor etc. Men någon som har lite tips på färger till både väggar, gardiner osv? Ber om ursäkt om jag är aningen otydlig, jag hoppas ni förstår (: mvh Ellie

Är det själva färgtypen du undrar över eller kulörval som passar till det röda klinkergolvet du vill ha förslag på?

E etompau skrev:
Är det själva färgtypen du undrar över eller kulörval som passar till det röda klinkergolvet du vill ha förslag på?
Kulörval tack (:

Hur stora är klinkerplattorna? Fogbredd? Färg på fogen? Röda som i falurött eller tegelrött? Det senare är busenkelt att kombinera med ”skandinaviska kulörer”. Posta gärna en bild här.

Ett tips är att försöka hitta NCS-koden på klinkern och sedan räkna fram lämpliga kombinationer, förutom vitt och neutrala.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur stora är klinkerplattorna? Fogbredd? Färg på fogen? Röda som i falurött eller tegelrött? Det senare är busenkelt att kombinera med ”skandinaviska kulörer”. Posta gärna en bild här.

Ett tips är att försöka hitta NCS-koden på klinkern och sedan räkna fram lämpliga kombinationer, förutom vitt och neutrala.
Hej! Jag kan ta reda på allt detta när jag har kommit hem ikväll, även ladda upp en bild (:

Vi har tänkt höra om vi eventuellt kan låna en sån maskin för att få fram rätt kod men jag vet att folk i Norge inte brukar vilja låna ut sånna maskiner (vi bor i Oslo) Men vi ska givetvis göra ett försök.

E EllieAhlberg skrev:
Hej! Jag kan ta reda på allt detta när jag har kommit hem ikväll, även ladda upp en bild :)

Vi har tänkt höra om vi eventuellt kan låna en sån maskin för att få fram rätt kod men jag vet att folk i Norge inte brukar vilja låna ut sånna maskiner (vi bor i Oslo) Men vi ska givetvis göra ett försök.
Behövs ingen maskin och det blir bara krångligt i och med att den ger värde i Lab. Ett antal färgprovslappar med NCS-kod och dagljus in genom fönstren, så kan hitta ni hitta rätt färg ändå. Om det är naturfärgad klinker kommer det att diffa en del, så då spelar noggrannhetn ingen roll. Det är ju mest att få ett hum om vilka färger som funkar bra ihop utan att behöva provmåla hela tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.