Har lite bekymmer med min ftx en heru 75s
Först gick remen av och nu när jag har bytt remmen får jag meddelande rotorstopp.

Känner jag på motorns remskiva går den ej att rotera för hand, kändes märkligt så skruva bort motorn och delade på växellådan och motordelen.
Växellådan roterar lätt men motorns rotoraxel går bara att rotera ca 1/4 dels varv.
Nån som har erfarenhet av dessa motorer, i min värld borde ju en sådan motor som är obromsad gå att rotera för hand om den är frisk?
Lite tråkigt att köpa ny motor för 2500:- om jag tänker helt fel🙂
 
  • FTX-aggregat Heru 75s med motor och remskiva i närbild, där roten inte kan rotera för hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand justerar rotoraxel på motor, omgiven av verktyg och delar. Problem med rotation och rembyte på en Heru 75s FTX-ventilationsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka isär motorn då. Men märk upp hur alla delar sitter.

Jag tror på att ett kol inne motorn slitits ned och nu kilar fast.

Har du tur har ett lager rasat.

Kullager.se
 
F Fredriklind11 skrev:
Har lite bekymmer med min ftx en heru 75s
Först gick remen av och nu när jag har bytt remmen får jag meddelande rotorstopp.

Känner jag på motorns remskiva går den ej att rotera för hand, kändes märkligt så skruva bort motorn och delade på växellådan och motordelen.
Växellådan roterar lätt men motorns rotoraxel går bara att rotera ca 1/4 dels varv.
Nån som har erfarenhet av dessa motorer, i min värld borde ju en sådan motor som är obromsad gå att rotera för hand om den är frisk?
Lite tråkigt att köpa ny motor för 2500:- om jag tänker helt fel🙂
Har du hittat någon lösning. Har liknade problem men min rem slirar trots remspray. Remmen känns ganska slapp trots att jag bytte den för ett år sedan. Är det svårt att byta remskivan som remmen ligger på?
 
Det finns trådar här på forumet hur man byter lager i motorn, det verkar vara ett vanligt fel. (Men var uppmärksam på att det inte är samma storlek på båda lagren även om det kan se ut så.)

Remmen är tydligen också ett vanligt fel. Det finns ersättningssatser med annan remskiva + kilrem som ska vara bättre än den runda remmen.
 
  • Gilla
Peter Holmstedt
  • Laddar…
Finns även skarvbara remmar som funkar.
 
  • Gilla
Peter Holmstedt
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Finns även skarvbara remmar som funkar.
Kan du rekommendera någon som passar för Heru 75?
 
Tyvärr. Du får väl googla eller koll med Östbergs.
 
Ursäkta brist på återkoppling 🫤

Felet i mitt fall var en defekt motor (avbrott i motorlindning) så fick krypa till korset och köpa ny motor.

Kan bara nämna att både den nya och gamla motorn ej gick att rotera för hand så iaf på min modell så hade det varit ett felaktigt antagande och tro att det var ett skuret lager eller liknande som låg bakom driftstörningen.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Tror nog att båda motorerna gått att rotera, om du monterat bort "växellådan" som det inte var fel på.

Jämför med en manuellt växlad bil. Lägg i en växel. Går inte att rotera motorn genom att lyfta och snurra ett av de drivande hjulen för hand.
(Inte ens om man lossar tändstiften på en bensinare)
 
  • Gilla
Peter Holmstedt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.