Har lite bekymmer med min ftx en heru 75s
Först gick remen av och nu när jag har bytt remmen får jag meddelande rotorstopp.
Känner jag på motorns remskiva går den ej att rotera för hand, kändes märkligt så skruva bort motorn och delade på växellådan och motordelen.
Växellådan roterar lätt men motorns rotoraxel går bara att rotera ca 1/4 dels varv.
Nån som har erfarenhet av dessa motorer, i min värld borde ju en sådan motor som är obromsad gå att rotera för hand om den är frisk?
Lite tråkigt att köpa ny motor för 2500:- om jag tänker helt fel🙂
Först gick remen av och nu när jag har bytt remmen får jag meddelande rotorstopp.
Känner jag på motorns remskiva går den ej att rotera för hand, kändes märkligt så skruva bort motorn och delade på växellådan och motordelen.
Växellådan roterar lätt men motorns rotoraxel går bara att rotera ca 1/4 dels varv.
Nån som har erfarenhet av dessa motorer, i min värld borde ju en sådan motor som är obromsad gå att rotera för hand om den är frisk?
Lite tråkigt att köpa ny motor för 2500:- om jag tänker helt fel🙂
Har du hittat någon lösning. Har liknade problem men min rem slirar trots remspray. Remmen känns ganska slapp trots att jag bytte den för ett år sedan. Är det svårt att byta remskivan som remmen ligger på?F Fredriklind11 skrev:Har lite bekymmer med min ftx en heru 75s
Först gick remen av och nu när jag har bytt remmen får jag meddelande rotorstopp.
Känner jag på motorns remskiva går den ej att rotera för hand, kändes märkligt så skruva bort motorn och delade på växellådan och motordelen.
Växellådan roterar lätt men motorns rotoraxel går bara att rotera ca 1/4 dels varv.
Nån som har erfarenhet av dessa motorer, i min värld borde ju en sådan motor som är obromsad gå att rotera för hand om den är frisk?
Lite tråkigt att köpa ny motor för 2500:- om jag tänker helt fel🙂
Det finns trådar här på forumet hur man byter lager i motorn, det verkar vara ett vanligt fel. (Men var uppmärksam på att det inte är samma storlek på båda lagren även om det kan se ut så.)
Remmen är tydligen också ett vanligt fel. Det finns ersättningssatser med annan remskiva + kilrem som ska vara bättre än den runda remmen.
Remmen är tydligen också ett vanligt fel. Det finns ersättningssatser med annan remskiva + kilrem som ska vara bättre än den runda remmen.
Ursäkta brist på återkoppling 🫤
Felet i mitt fall var en defekt motor (avbrott i motorlindning) så fick krypa till korset och köpa ny motor.
Kan bara nämna att både den nya och gamla motorn ej gick att rotera för hand så iaf på min modell så hade det varit ett felaktigt antagande och tro att det var ett skuret lager eller liknande som låg bakom driftstörningen.
Felet i mitt fall var en defekt motor (avbrott i motorlindning) så fick krypa till korset och köpa ny motor.
Kan bara nämna att både den nya och gamla motorn ej gick att rotera för hand så iaf på min modell så hade det varit ett felaktigt antagande och tro att det var ett skuret lager eller liknande som låg bakom driftstörningen.
Tror nog att båda motorerna gått att rotera, om du monterat bort "växellådan" som det inte var fel på.
Jämför med en manuellt växlad bil. Lägg i en växel. Går inte att rotera motorn genom att lyfta och snurra ett av de drivande hjulen för hand.
(Inte ens om man lossar tändstiften på en bensinare)
Jämför med en manuellt växlad bil. Lägg i en växel. Går inte att rotera motorn genom att lyfta och snurra ett av de drivande hjulen för hand.
(Inte ens om man lossar tändstiften på en bensinare)
Klicka här för att svara

