Installerade en Heru nyligen och nu i helgen tog jag mig i kragen och drog upp nätverkskabel till vinden och snyggade till elinstallationen.

Kopplingen mot Cloud var lite dåligt intuitiv. Räckte inte med att klicka skapa en nyckel utan man fick sen kopiera den och klistra in på ett annat ställe i appen och para mot cloud. Men det gick ju att läsa sig till i manualen.

Noterade idag dock att det inte gick att koppla upp sig mot Herun.
Notifikation på smartphone som visar "Frånkopplad, Enheten svarar inte" för en Heru-enhet i appen från Östberg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplar man upp sig med blåtand ser det ut som följer:
Appskärmsbild med Östberg-logotyp, Bluetooth aktivt, och symbol för molnanslutning avstängd.

Började till slut misstänka att Östbergs server låg nere. Startade om allt möjligt, router mm. Efter mycket klickande i appen, försök till av-parning osv osv tröttnade jag och det blev en norsk reset av aggregatet på vinden. Efter en stund funkade det igen.

Så, till er som inte redan haft problemet och kanske har en ny Heru, bryt strömmen och starta efter en stund så besparar ni er säkerligen några timmars felsökning :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Installerade en Heru nyligen och nu i helgen tog jag mig i kragen och drog upp nätverkskabel till vinden och snyggade till elinstallationen.

Kopplingen mot Cloud var lite dåligt intuitiv. Räckte inte med att klicka skapa en nyckel utan man fick sen kopiera den och klistra in på ett annat ställe i appen och para mot cloud. Men det gick ju att läsa sig till i manualen.

Noterade idag dock att det inte gick att koppla upp sig mot Herun.
[bild]

Kopplar man upp sig med blåtand ser det ut som följer:
[bild]

Började till slut misstänka att Östbergs server låg nere. Startade om allt möjligt, router mm. Efter mycket klickande i appen, försök till av-parning osv osv tröttnade jag och det blev en norsk reset av aggregatet på vinden. Efter en stund funkade det igen.

Så, till er som inte redan haft problemet och kanske har en ny Heru, bryt strömmen och starta efter en stund så besparar ni er säkerligen några timmars felsökning :)
Så gör jag ganska ofta.

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Så gör jag ganska ofta.
Lite som när man sätter routern på en tidsinställd brytare som startar om den varje dag för att den är så instabil att den behöver det.

Ska ju inte behövas när man köper två styrda fläktar och en roterande värmeväxlare för många tusenlappar.

Fick svar från supporten efter någon dag. Skickade ju iväg en fråga innan jag hann starta om aggregatet.
"Det du kan göra är att prova starta om aggregatet samt appen. Vi har ett problem som vi jobbar på just nu med tappad nätverkskommunikation."

Det där "just nu" verkar ha hållt på ett tag :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lite som när man sätter routern på en tidsinställd brytare som startar om den varje dag för att den är så instabil att den behöver det.

Ska ju inte behövas när man köper två styrda fläktar och en roterande värmeväxlare för många tusenlappar.

Fick svar från supporten efter någon dag. Skickade ju iväg en fråga innan jag hann starta om aggregatet.
"Det du kan göra är att prova starta om aggregatet samt appen. Vi har ett problem som vi jobbar på just nu med tappad nätverkskommunikation."

Det där "just nu" verkar ha hållt på ett tag :)
Ja, ganska instabilt.
Kanske hjälper med senaste mjukvaran?

A Antemoo skrev:
Ja, ganska instabilt.
Kanske hjälper med senaste mjukvaran?
Har senaste firmware. Men men, får väl vänta och se. Är väl bara första tiden så, man är nyfiken, sen ska det ju bara rulla

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har senaste firmware. Men men, får väl vänta och se. Är väl bara första tiden så, man är nyfiken, sen ska det ju bara rulla
Hej!
Hur fungerar appen för dig? Jag har nylige kopplat upp mitt Heru FTX med kabel. Tycker appen funkar riktigt dåligt mot Cloud. Blåtand funkar med det är jag inte hjälpt av på distans.

H hama65 skrev:
Hej!
Hur fungerar appen för dig? Jag har nylige kopplat upp mitt Heru FTX med kabel. Tycker appen funkar riktigt dåligt mot Cloud. Blåtand funkar med det är jag inte hjälpt av på distans.
Samma här. Den tappar kopplingen mot cloud efter ett tag. Så måste man bryta strömmen och starta om så funkar det igen ett antal dagar. Tyvärr är det så långt emellan så att i princip varje gång man ska kolla så har den tappat uppkopplingen... Värdelös funktion med andra ord.

Blåtand funkar fint dock, de är medvetna om problemet så handlar väl bara om att få tummen ur röven. Man skulle ju kunna tänka sig att de åtminstone skulle kunna starta om automatiskt en gång per dygn eller något så att problemet inte märks, tills de hittat vad problemet är.

Tragiskt, det är ju trotts allt 2025. Finns ju hur många produkter som helst som har fungerande cloud lösningar. 🤔

Jag har jagat Östberg lite ;-)

Hej
Tack för ditt mail.

Vi har en färdig ny mjukvara som vi väntar på att få släppa.
I den versionen så ska detta problem vara löst.
Anledningen till att vi inte kan släppa den än beror på säkerhetsföreskrifterna hos Android och Apple.

När det är löst så kommer den att släppas, det är endast dom som har display som kan uppdatera just nu och då vill vi inte släppa den nya versionen.

Ha en fortsatt fin dag.

Med Vänlig Hälsning/ Best Regards
Magnus, Teknisk support

H. ÖSTBERG AB
Industrigatan 2
SE-774 35 Avesta, Sweden

Support: +46 226 860 09
Växel: +46 226 860 00
ostberg.com support

H
12 nov. 2025 15:54 (för 22 timmar sedan)
Hej! Tack för snabb återkoppling. Har ni någon ungefärlig tidplan när den kan släppas? mvh

Support Sverige
12 nov. 2025 16:14 (för 22 timmar sedan)
till mig

Hej igen

Tyvärr så har inte jag hört någon tidsram på det, men jag hoppas inom kort.

• Gilla
Laxen2 och 1 till
  • Laddar…
P
Hej på er!

Vill bara flika in och säga att jag haft detta problem med nätverket på min heru 100 ec nextgen i över 3 år!

Det som brukar hjälpa för mig är att dra ur nätverkskabeln ur routern/switchen och sätta i den igen så brukar nätverket hoppa igång, långt ifrån optimalt men kanske enklare än att starta om.

Utöver detta är vi inne på våran 4:e uppsättning av helt nya fläkt motorer pga lagerljud.

Rotormotor är bytt osv.

Mycket bra support som många skriver även i andra trådar, men otroligt mycket "barnsjukdomar".

Redigerat:
Förklara för en som inte förstår..

Varför vill man ha ett uppkopplat ventilationsaggregat?

Min Nibe bvp har möjligheten att vara uppkopplad, och den är 100% offline och kommer aldrig kopplas upp heller.

Uppkopplingar skapar bara krångel och risker är min inställning.

//Gubbe motvalls..

• Älska
Incinerator
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Förklara för en som inte förstår..

Varför vill man ha ett uppkopplat ventilationsaggregat?

Min Nibe bvp har möjligheten att vara uppkopplad, och den är 100% offline och kommer aldrig kopplas upp heller.

Uppkopplingar skapar bara krångel och risker är min inställning.

//Gubbe motvalls..
Framförallt handlar det väl om att kunna uppdatera styrningen, hantera den via andra smarta enheter, starta/stoppa på distans när man är på väg till fritidshuset, styra efter elpriser, övervaka luftfuktighet osv.

Samma funktioner som man kan önska sig med värmesystem ibland. Istället för att ha 22 grader i stugan hela vintern, eller spendera fredag kväll frysande i en instängt luktande stuga så kommer man dit till en uppvärmd stuga där ventilationen har gått på normal hastighet ett par dagar. När man sen åkt hem så kan ventilationen och värmen gå ner till minimum igen.

Det är ju inte ovanligt heller att på kontor så sänker man temperaturen något nattetid och har minimal ventilation. Vid 6 höjer man igen och sparar ganska stora slantar över året. Detsamma kan man förstås göra hemma.

Minska slöserier helt enkelt, och sen tycker många det är ganska kul att styra saker.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Min Nibe bvp har möjligheten att vara uppkopplad
En BVP exempelvis kan man ju styra så att den går enbart när elpriset är lågt eller när det behövs extra. Eller jämna ut förbrukningen så att effekt-tarifferna som har kommit eller ska komma minimeras. Ofta är det ganska små kostnader och tid man behöver lägga för att styra något som sen sparar in pengar varje dag i tiotals år.

Man får dock ha koll så man inte spenderar mer pengar än man ens har möjlighet att spara :-)

Det är ungefär som en värmepump. Man kan lägga 150 000 på att spara 10 000 om året. Om 15 år måste man köpa en ny. Då kunde man lika bra låtit bli. Eller isolerat huset för 150 000 och sparat in 10 000 om året "för evigt"

Hej
Installerade aggregatet hos mina föräldrar för ett par år sedan och har haft samma problem med nätverket sedan dess – man måste starta om aggregatet med några dagars eller veckors mellanrum. Det är bra att jag kan logga in på deras aggregat hemifrån för att göra ändringar eller kontrollera temperaturer, men problemet kvarstår.
Jag har varit i kontakt med supporten flera gånger, och varje gång får jag höra att jag ska se till att ha den senaste uppdateringen. Jag laddar ner den varje gång, men det gör tyvärr ingen skillnad.
Det är synd när man köper ett aggregat delvis för att just den funktionen ska fungera som den ska. Nu är det på tiden dom löser problemet.
Har själv ett Swecon Casa aggregat och har aldrig haft problem att gå in via nätverket.

P
B Byggnågot skrev:
Hej
Installerade aggregatet hos mina föräldrar för ett par år sedan och har haft samma problem med nätverket sedan dess – man måste starta om aggregatet med några dagars eller veckors mellanrum. Det är bra att jag kan logga in på deras aggregat hemifrån för att göra ändringar eller kontrollera temperaturer, men problemet kvarstår.
Jag har varit i kontakt med supporten flera gånger, och varje gång får jag höra att jag ska se till att ha den senaste uppdateringen. Jag laddar ner den varje gång, men det gör tyvärr ingen skillnad.
Det är synd när man köper ett aggregat delvis för att just den funktionen ska fungera som den ska. Nu är det på tiden dom löser problemet.
Har själv ett Swecon Casa aggregat och har aldrig haft problem att gå in via nätverket.
Har även fått byta ut hela styrkortet på garantin då nätverksporten gav upp totalt.

Och det är precis likadant som med deras billiga Asien lager dom stoppat i precis varenda kanalfläkt och ftx aggregat mm för att spara några ynka kronor, lagren ger upp inom ett år och varumärket blir fläckat istället för att montera SKF direkt.

När jag la ett ärende på första uppsättningen motorer för drygt 3 år sedan så var jag i princip 1 av 5 som klagat på lagerljud enligt supporten, dvs felet var icke existerande samtidigt som det svämmade över av lagerljud på diverse forum redan då.

Supporten är som nämnt bra i Avesta, men det måste kosta en förmögenhet i någons plånbok i deras leverantörskedja att byta ut alla dessa komponenter på löpande band istället för att lösa kärnproblemet direkt.

Garantin är inte mycket värd när man vet att det kommer ta Östbergs flera år att åtgärda alla problem dom har med sina aggregat, för då har garantin löpt ut oavsett hur bra och tillmötesgående deras support är, och du vet att du kommer stå där en dag och behöva plocka pengar ur egen ficka för ett fel som fanns redan när aggregatet låg i kartongen hos Östbergs.

Det enda supporten gör är att skjuta fram problemet åt kunden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.