154 784 läst ·
462 svar
155k läst
462 svar
Rotorstopp - Heru
Det finns en jättefin instruktion hur man byter lager här i den här tråden någonstans. Jag följde den och 60:- senare (nytt lager) fungerade allt perfekt igen och har så gjort i flera år sedan dess. Motorn blir väldigt varm, det ska nog vara så.
Ja, den har jag sett och den borde till och med jag följaE EndZone skrev:
Den bör gå ganska lätt åt båda håll utan missljud om lagren är friska om jag minns rätt. Har du kommit så långt är det ganska lätt att knacka ut axeln så du kan inspektera båda lagren. Finns en guide i tråden om inte jag minns fel.W Wip3 skrev:
På min hade motorn bränt av i linningen när ett lager gav upp. Så kan vara värt att testa linningen innan lagerbyte och inte som jag byta lager direkt o sen kolla om motorn funkar 🤔😀
Har för mig att min skrapade så också, då var det ena lagret som skurit helt. Det var inte svårt att se när man väl öppnade upp 😊W Wip3 skrev:
Vet inte vilket fabrikat originallagret var av för sort, men jag såg till att skaffa ett nytt av hög kvalitet och än så länge har det snurrat på.
Många frågor nu, men det finns olika benämningar på lagerna. 607-2Z istället för ett Z, samma dimension. Vad är skillnaden? Lika med 626
Edit: såg nu bilden på påsen och det står 2Z på båda lagerna. Kullagret.com hade billigast frakt.
Edit: såg nu bilden på påsen och det står 2Z på båda lagerna. Kullagret.com hade billigast frakt.
Redigerat:
Lager bytta, det var lite pyssel att få bort dom.
Satte dit motorn och startade upp systemet och såg att rotorn snurrade. Efter en stund så står det System OK, dock så är det varmt ute så jag får vänta tills det blir lite kallare för ett sista utlåtande
Satte dit motorn och startade upp systemet och såg att rotorn snurrade. Efter en stund så står det System OK, dock så är det varmt ute så jag får vänta tills det blir lite kallare för ett sista utlåtande
Hej alla Heru-användare,E EndZone skrev:
Jag har återigen rotorstopp (bytte rototmotor för drygt tre år sedan) och funderar på vad det innebär konkret. Jag har läst igenom tråden och hittade bl.a. citatet ovan, inlägg #80, och svar på detta som går ut på att det är som EndZone skriver - man förlorar bara värmeåtervinningen.
Innebär det att fläktarna/ventilationen ska funka som vanligt trots larm om rotorstopp? För hemma hos oss brukar det susa i ventilerna när systemet är gång, men nu är det tyst. Och inget torkar i badrummet.
Som ni kanske har listat ut är jag dum i huvudet när det kommer till sådant som till- och frånluft. Jag har ingen känsla för hur systemet hänger ihop eller fungerar. Men föreställer mig att värmeåtervinning kan vi vara utan ett tag utan att det gör särskilt mycket, däremot behöver vi ha en fungerande ventilation.
Vad är det egentligen som händer när rotorn stannar?
Rotorstopp i sig borde inte stänga ner fläktarna. Iallafall kunde jag köra min länge med felmeddelandet blinkade på fjärren.
Så är det rotorn som strular så bör du kunna köra resten.Testa bryt strömmen och sätt på igen och se om systemet startar upp då. Rotormotorn bör gå igång direkt (om den funkar) och till och frånlufts fläktarna drar igång med viss fördröjning. Iallafall på min Heru 180. Det går bra att starta allt med "luckan" öppen så du kan se vad som händer.
Du kan även koppla ur själva rotormotorn och systemet ska fungera i övrigt. Annars är det troligt något annat fel denna gång tyvärr.
Så är det rotorn som strular så bör du kunna köra resten.Testa bryt strömmen och sätt på igen och se om systemet startar upp då. Rotormotorn bör gå igång direkt (om den funkar) och till och frånlufts fläktarna drar igång med viss fördröjning. Iallafall på min Heru 180. Det går bra att starta allt med "luckan" öppen så du kan se vad som händer.
Du kan även koppla ur själva rotormotorn och systemet ska fungera i övrigt. Annars är det troligt något annat fel denna gång tyvärr.
Ok, tack!S StefanB74 skrev:Rotorstopp i sig borde inte stänga ner fläktarna. Iallafall kunde jag köra min länge med felmeddelandet blinkade på fjärren.
Jag ska gå (snarare krypa) upp på vinden och testa en start med öppen lucka. Återkommer eventuellt i tråden, beroende på vad jag ser.