151 275 läst ·
462 svar
151k läst
462 svar
Rotorstopp - Heru
Snyggt, när du ändå har den lös så kan du väl mäta upp den enligt mina tidigare frågor? Dvs axelhål, diameter och bredd. Ja det nya remhjulet alltså.D Dunbar skrev:Ok, jag lyckades. Monterade bort motorn, tog bort o-ringen och därunder fanns en öppning för att lossa med insexnyckel. Dock är det nya remhjulet större (diameter samt även bredare), vilket gör att det inte går att trä på då en plåt är ivägen (det nya hjulet är bredare än mellanrummet mellan "pinnens" slut och slutet av "lådan")! Löste det slut genom att böja plåten med en tång, återstår att se om jag får tillbaka skiten...
Jag är novis, men är kilrem mer driftsäkert än originalrem? Vad är fördelarna/nackdelarna?D Dunbar skrev:Ok, jag lyckades. Monterade bort motorn, tog bort o-ringen och därunder fanns en öppning för att lossa med insexnyckel. Dock är det nya remhjulet större (diameter samt även bredare), vilket gör att det inte går att trä på då en plåt är ivägen (det nya hjulet är bredare än mellanrummet mellan "pinnens" slut och slutet av "lådan")! Löste det slut genom att böja plåten med en tång, återstår att se om jag får tillbaka skiten...
T TheGame skrev:Kilrem är ju bra men rekomenderar fortfarande dom delbara remmarna. Lika driftsäker men så mycket enklare om man måste byt
Jag kör också med delbart remrep sedan i slutet av januari, funkar fint. Jag har dock planer på att gå över till kilrem framöver och tänkte svarva eller köpa ett biligt drivhjul och montera en delbar kilrem, då slipper man skruva isär hela rotordelen och borde kunna lita på driften ett bra tag framöver.T TheGame skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Suck..rotorstopp igen😠 ifjol ungefär samma tid fick jag byta rem. Bytte till delad, gick ett antal månader till jag fick rotor stopp visade sig att den nöts av vid kopplingen. Nu har den rullat sedan förra vintern. Nu blev det kapa den några cm så den blev mer spänd. Nu rulllar det igen. Synd det inte går att flytta motorn lite
Spraya lite remspray 👍Mattias_Jo1 skrev:
Suck..rotorstopp igen😠 ifjol ungefär samma tid fick jag byta rem. Bytte till delad, gick ett antal månader till jag fick rotor stopp visade sig att den nöts av vid kopplingen. Nu har den rullat sedan förra vintern. Nu blev det kapa den några cm så den blev mer spänd. Nu rulllar det igen. Synd det inte går att flytta motorn lite
Jag har också fått rotorstopp nu när det blev kallt med min delade rem, kapade av 5mm sen rullar den som vanligt igen, ser dock att O-ringen har blivit nött, så den ska bytas när jag orkar lista ut dimensionen på den igen 🙄
Jag har fortfarande planer på att byta till kilrem, helst en delad och svarva eller köpa ett drivhjul från AliExpress för lite och ingenting.
Jag har fortfarande planer på att byta till kilrem, helst en delad och svarva eller köpa ett drivhjul från AliExpress för lite och ingenting.
Behövs ingen kilrem eller o ring o du sprayar lite remspray.J Jockebanan skrev:Jag har också fått rotorstopp nu när det blev kallt med min delade rem, kapade av 5mm sen rullar den som vanligt igen, ser dock att O-ringen har blivit nött, så den ska bytas när jag orkar lista ut dimensionen på den igen 🙄
O ringen nöts endå upp
Jag köpte https://www.kullager.se/o-ring-392x3-epdm senast och den passar bra för migJ Jockebanan skrev:Jag har också fått rotorstopp nu när det blev kallt med min delade rem, kapade av 5mm sen rullar den som vanligt igen, ser dock att O-ringen har blivit nött, så den ska bytas när jag orkar lista ut dimensionen på den igen 🙄
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Svarar mig själv. Hmm. Måste nog upp igen. Får låg temp larm och rotor stopp larm igen.😠 får testa remspray också. Märkliga att den gått i 10år sen börjar problemen. I fjol med lager haveri så blev ny rem och motor. Har den kvar så får väl byta lager och ha den som back-up och sen återkommande rotor stopp när det blir kallt.Mattias_Jo1 skrev:
Intressant, jag köpte remspray på Biltema och då stannade rotorn direkt, det blev lite bättre efter en stund men det slutade med att jag fick rengöra rem, drivhjul och rotorn innan den började funka igen.T TheGame skrev:
Är Biltemas remspray värdelös och finns något annat märke som är bra?
Har även bytt O-ringen till en som är rund i tvärsnittet men inte ny och den har stoppat ett par gånger ändå, har också kortat remmen i omgångar.
Den gick felfritt från januari efter att jag bytte till ny O-ring och ny delbart remrep.