A A.Lindvall skrev:
Ni som bytt lager hur fick ni lös dem?
Jag hade ett jäkla problem med att få bort det bakre på min, så till slut knäckte jag skiten i ett skruvstäd, sen blev det en liten "ring" kvar från lagret som jag kunde ta bort med lite lirkande med en polygrip.

Men det gick bra att pressa dit de nya?

A A.Lindvall skrev:
Men det gick bra att pressa dit de nya?
Ja, det gick betydligt lättare att få dit de nya. Knackade lite försiktigt med en hammare bara.

J
Har någon tvärsnittsmåtten på nya kilremmen och dimensionerna på nya drivhjulet?
Jag gillar att göra saker själv och då passar det ju utmärkt att svarva ett drivhjul och montera en delbar kilrem.
Tänkte att om man gör hjulet med samma dimension som original så kan man ju enkelt sätta dit originalrem sedan om det skulle visa sig att den rem man får tag på här på orten inte blev optimal.
Har bytt till delbar rundrem men det har funkar lite halvbra, har fått korta ner den ett par gånger men nu har den gått av vid nippeln två dagar på raken, därför idén om att byta till kilrem.
Jag har ett Heru 75 (om det nu är skillnad mellan modellerna)

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Nu är det min tur med rotorstopp, 180s ec2A agg som snurrat felfritt sen 2013.

Motorn till rotor går hjälpligt att snurra åt fel håll men åt det håll den ska är det tvärstopp. Ska skruva ner och se om det är lager och billig rep går att göra, annars får det bli ny motor gissar jag....

Men, någon som vet varför fjärren fortfarande visar att återvinningen är igång. Motorn till rotor ligger ju bevisligen bredvid fjärren. Kommer också fortsatt "Rotorstopp" larm med jämna mellanrum.

Är styrningen också knasig eller är det styrsystemet som är lite buggigt? Nån som sett detta tidigare?

/Stefan

• Digital fjärrkontroll och elektrisk motor på metallduk, industriell utrustning, kablar anslutna, lappar med specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min bild av det hela är att fjärren visar vad styrsystemet vill göra, medan larmen är ett resultat av vad som faktiskt händer.

På i alla fall heru 130 s2 ec så sitter det en sensor som kollar att rotorn snurrar och triggar larm annars. (Det verkar ju vara så att det är dessa larm du också ser)

Ja, det låter rimligt, det verkar ju bara vara matning till motorn så inget där som kan signalera om att den inte går som den ska.

Har nu konstaterat att bakre lagret har skurit men främre verkar snurra fint. Frågan är om det är lika bra att byta båda när jag ändå håller på eller nöja mig med det bakre?

S StefanB74 skrev:
Ja, det låter rimligt, det verkar ju bara vara matning till motorn så inget där som kan signalera om att den inte går som den ska.

Har nu konstaterat att bakre lagret har skurit men främre verkar snurra fint. Frågan är om det är lika bra att byta båda när jag ändå håller på eller nöja mig med det bakre?
Jag skulle bytt båda när du ändå har isär motorn. Om du inte redan sett det eller vet det sedan innan, tänk på att det kan vara olika lagerstorlekar och typer på lagren i din motor. (Det var så på min rotormotor)

Tack, ja. verkar vara samma dimensioner som nämnts tidigare i tråden.

En vecka senare, nya lager monterade, motorn verkar frisk och snurrar som den ska för hand.

Men, går fortfarande inte. Linningen verkar ok, inget som såg bränt ut eller så. Matning verkar finnas från kondingen , men inget från 3e kabeln som går till kortet.

Någon med någon bra ide om nästa steg? Går kondensator att köpa nånstans ifall det är den som strular? Har tyvärr ingen bra mätare för den, min multimeter är av ganska gammal och enkel typ...

Jaha..då fick man rotorstopp och gick inte starta om så förmodligen har den delbara remmen hoppat ur. Får inte upp någon temp på till luften. Suck…

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Delat sig eller hoppat över hjulet? Om den hoppat ur, gör den lite kortare ;)

Delat sig eller hoppat över hjulet? Om den hoppat ur, gör den lite kortare

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Jaha..då fick man rotorstopp och gick inte starta om så förmodligen har den delbara remmen hoppat ur. Får inte upp någon temp på till luften. Suck…
Min delbara rem har gått av två gånger vid nippelns vassa kant, så man får vara försiktig när man sätter ihop den så att den inte skär in för mycket i remmen, senast var jag tvungen att skarva in en bit och sätta en till nippel då den hade blivit för kort. Man ska passa sig för att ta av för mycket om man tycker att den är för slapp, ca 5mm är lagom att testa med.
Jag ska tillverka en remskiva för kilrem och testa med en kilrem med plåtskarv på ovansidan, fast det tar jag när det blir varmare väder och jag har fått hem min svarv. (Bygger just nu om mitt garage)

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Delat sig eller hoppat över hjulet? Om den hoppat ur, gör den lite kortare
Skall upp och inspektera :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.