8 164 läst ·
65 svar
8k läst
65 svar
Rotormotor-renovering
En KONDENSOR är en "manick" som omvandlar ånga till vätska. En asynkronmotor eller synkronmotor snurrar jämnt utan "hack". En enfas asynkronmotor kan ha en sk. hjälpfas matad via en kondensator, den kan också ha en startkondensator som är inkopplad bara under själva startförloppet. En 3-fas Y-kopplad motor kan köras på enfas, alltså, fas till 1-ans kontaktskruv, 0-an till skruv 2, och en kondensator kopplad mellan 1-an och 3- ans kontaktskruv. Kopplar man kondingen mellan 2-an och 3-an snurrar den åt andra hållet.B Bambi skrev:Tack för alla bra svar, jag längtar till jag kommer hem.
Sen gillar jag mär ni skriver att den kommer hålla i all evighet,
Ska läsa hur jag mäter lindningarna nu och var jag hittar kondensorn så är de nästa steg om lagerna är hela.
Ska motorn hacka när jag snurrar på axeln även för en asynkronmotor?
Har kollat på Systemairs sida, motorn med art.nr. 14283 har bara 3-tampars anslutning. fas, 0-a, och skyddsjord. Det är ingen stegmotor så det kan vi lämna. Denna motor ser ut att ha kopplingsplint under en skyddskåpa, finns det ingen kondensator under detta lock är tyvärr lindningen paj. (Stegmotorer har 4 el. 6 tampar i anslutningen till styrkortet.V vedklyv skrev:En KONDENSOR är en "manick" som omvandlar ånga till vätska. En asynkronmotor eller synkronmotor snurrar jämnt utan "hack". En enfas asynkronmotor kan ha en sk. hjälpfas matad via en kondensator, den kan också ha en startkondensator som är inkopplad bara under själva startförloppet. En 3-fas Y-kopplad motor kan köras på enfas, alltså, fas till 1-ans kontaktskruv, 0-an till skruv 2, och en kondensator kopplad mellan 1-an och 3- ans kontaktskruv. Kopplar man kondingen mellan 2-an och 3-an snurrar den åt andra hållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Nu har jag tagit bild på modellen och öppnat plastlocket som sitter i bakkant på motorn, verkar som att jag måste löda.
Bilder på insidan, lagerna verkar ha klarat sig bra.
Nu ska jag lösa mig till hur jag mäter lindning och kondensorn.
Skaffa dig en multimeter, som kan mäta motstånd, spänning, (volt) och ström; (ampere). KONDENSOR har du på baksidan av ditt kylskåp och i din värmepump. På din bild ser den blåa ut som en KONDENSATOR, kan du läsa på den om det står några siffror, något 10-tal microfarad (grekiska my). den andra t.v. verkar vara ett effektmotstånd dom brukar kunna se ut så. Kondingar kan torka ut, då funkar dom inte, (går inte bra att mäta sig till, utom när det är kortslutning i dom).B Bambi skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för ert tålamod!
Jag känner att hoppet börja ta slut.
Ny info:
Kondensatorn har ingen beteckning alls, bara ett blått gummihölje runt sig.
En ny upptäckt är att axeln rör sig axialt så förmodligen har det funnits någon låsning som fixerat axeln.
Drar jag i remhjulet kan jag dra axeln nästan 1 cm in och ut.
När jag tryckte in den max så går axeln/rotorn väldigt fint med ett litet litet jämnt motstånd och jag tyckte den ville mer när jag kopplade in den i FTX:n och körde igång men tyvärr orkade den inte.
Känns som jag få ge upp detta projekt och köpa en ny motor. Undra hur det kommer sig att den gick lite med de gamla kullagren, hmm
Jag känner att hoppet börja ta slut.
Ny info:
Kondensatorn har ingen beteckning alls, bara ett blått gummihölje runt sig.
En ny upptäckt är att axeln rör sig axialt så förmodligen har det funnits någon låsning som fixerat axeln.
Drar jag i remhjulet kan jag dra axeln nästan 1 cm in och ut.
När jag tryckte in den max så går axeln/rotorn väldigt fint med ett litet litet jämnt motstånd och jag tyckte den ville mer när jag kopplade in den i FTX:n och körde igång men tyvärr orkade den inte.
Känns som jag få ge upp detta projekt och köpa en ny motor. Undra hur det kommer sig att den gick lite med de gamla kullagren, hmm
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Passa på å renovera upp den gamla. Ta loss kondningen å åk till en elfirma å be nån där mäta den, hade kunnat hjälpa dig jag annars. Annars så kostar inte en ny många tior.B Bambi skrev:Tack för ert tålamod!
Jag känner att hoppet börja ta slut.
Ny info:
Kondensatorn har ingen beteckning alls, bara ett blått gummihölje runt sig.
En ny upptäckt är att axeln rör sig axialt så förmodligen har det funnits någon låsning som fixerat axeln.
Drar jag i remhjulet kan jag dra axeln nästan 1 cm in och ut.
När jag tryckte in den max så går axeln/rotorn väldigt fint med ett litet litet jämnt motstånd och jag tyckte den ville mer när jag kopplade in den i FTX:n och körde igång men tyvärr orkade den inte.
Känns som jag få ge upp detta projekt och köpa en ny motor. Undra hur det kommer sig att den gick lite med de gamla kullagren, hmm
Sen är det ju låsningen av axeln, lagren lär det knappast vara fel på.
Skönt att du fick tag på en ny iaf
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Man brukar många gånger klämma ihop det med lagersköldarna, det är därför jag frågade om du saknade någon distabsbricka som ska sitta på ena eller andra sidan av lagret på ena sidan. Kolla på axeln om du kan se några märken efter förra lagermontaget. Annars får du mäta dig till hur mycket det är som saknas från lagerskölden tom lagerkanten.
Låsning av axlar annars kan göras med hjälp av tex en bricka och en segersäkring eller KM-mutter och en MB-bricka. Beroende på applikation och storlek på axeln. Det är axlar generellt sett jag menar nu inte rotoraxlar enbart
Låsning av axlar annars kan göras med hjälp av tex en bricka och en segersäkring eller KM-mutter och en MB-bricka. Beroende på applikation och storlek på axeln. Det är axlar generellt sett jag menar nu inte rotoraxlar enbart
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Och när du monterar lager på en axeln så ska du knacka på lagrets innerring (yttering om det ska sitta i ett hål)
Egentligen ska man värma ett lager om ja montage, men det brukar inte behövas på mindre motorer.
Är dock ingen expert på lagermontage, bara som en liten inflikning
Egentligen ska man värma ett lager om ja montage, men det brukar inte behövas på mindre motorer.
Är dock ingen expert på lagermontage, bara som en liten inflikning
Ok, då förstår jag.
Jag har för mig att jag skruvat isär motorn förra vintern och då hade någon tunn plåtbricka lossnat, säkert sidoskyddet inkl låsning på lagret som sitter i koppen längst in med låsning. Tror jag ska sätta tillbaka det gamla lagret i botten, tror jag får in axeln längre då och rotorn mer på rätt plats, skam den som ger sig
Jag har för mig att jag skruvat isär motorn förra vintern och då hade någon tunn plåtbricka lossnat, säkert sidoskyddet inkl låsning på lagret som sitter i koppen längst in med låsning. Tror jag ska sätta tillbaka det gamla lagret i botten, tror jag får in axeln längre då och rotorn mer på rätt plats, skam den som ger sig
Jag skulle säga att det är en synkronmotor.
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
B Bjober skrev:Jag skulle säga att det är en synkronmotor.
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra![]()
Jo PM-motorer hackar så typ servomotorer, det är det som gör att det är lätt att känna igen om den är permanentmagnetiserad.B Bjober skrev:Jag skulle säga att det är en synkronmotor.
Dvs den håller exakt det varvtal som nätets 50hz tvingar den till. Vanlig motortyp i tex timers. En typ av stegmotor kan man nog säga. Och att den då går trögt att vrida, det går hackigt är helt normalt. Det är magnetfältet man kämpar emot, inte dåliga kullager fast det kan kännas så.
Jodå, jag har själv rivit en motor flera gånger för att leta efter grus i maskineriet innan jag lärde mig vad magnetismen kan göra![]()
Det var därför jag trodde att det var en stegmotor iom tänderna som syns på bild och att det "hackade" när TS vred runt rotorn.
