Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min rotormotor låter och stannar till ibland. Jag bestämde mig för att öppna den och se om jag kan byta lager eller på annat sätt renovera motorn.
Kan någon förklara för mig hur motorn fungerar?
Info: det främre lagret närmast hjulet är lite glappt och jag har tänkt att byta båda lagerna. Jag behöver hjälp med varför motorn stannar och sen går igång sekunden efter utan att jag hjälper till och värmeväxlarna rotorer jättelätt, så det är rotormotorrelaterat.
Mvh
Bambi
Som sagt titta på lagren som sitter där nu och köp sedan likadana. Att motorn stannar kan bero på att lagerna är så slitna att motorn "fältar" dvs rotorn når i statorn och då effektivt bromsas.
Ps
Det står på lagren vad dom heter.
Ps
Det står på lagren vad dom heter.
Jag kom att tänka på en sak. När jag snurrar på axeln går den väldigt trögt lite som det tar i trots nya lager, ska det kännas så?
Sen satte jag dit kullager med dammskydd på sidorna i gummi/plastmaterial, det borde kanske varit metall då det är mycket strömmar och magnetfält där inne?
Sen satte jag dit kullager med dammskydd på sidorna i gummi/plastmaterial, det borde kanske varit metall då det är mycket strömmar och magnetfält där inne?
Gummitätade lager är alltid tröga innan dom är inkörda. Eller tröga är dom kanske inte. Men håller man det i handen så spinner det inte mer än ½-1 varv när man försöker sätta fart på det. Monterade du lagren rätt? Dvs vid montage på axeln, knackade du dit det på innerringen eller ytterringen? Det är enkelt att skrota nya lager med fel teknik vid monteringen.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Du har inte missat nån distansbricka vid lagermontaget?B Bambi skrev:
Att du har gummi eller metalltätning spelar ingen roll, dock så rullar ett lager med kapsling i metall lite lättare, men jag tror inte du behöver oroa dig för det.
Här du mätt att du har spänning fram, om ja och du har slagit till spänningen kolla om du har nån ström som går igenom lindningarna.
Produkter som diskuteras: "distansbricka"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
tror nog mer på nå lindningsfel om den bär sig åt som du beskriver. Då kan de gå ojämt och stanna till och ej komma igång osv osv. Och även låta. Om lagren är dåliga eller inte borde ju kännas med dem lösa?
Av kopplingen på tamparna att döma, ser det ut att vara en kondensator med i spelet, byt även den då går den nog.B Bambi skrev:[bild] Hej,
Min rotormotor låter och stannar till ibland. Jag bestämde mig för att öppna den och se om jag kan byta lager eller på annat sätt renovera motorn.
Kan någon förklara för mig hur motorn fungerar?
Info: det främre lagret närmast hjulet är lite glappt och jag har tänkt att byta båda lagerna. Jag behöver hjälp med varför motorn stannar och sen går igång sekunden efter utan att jag hjälper till och värmeväxlarna rotorer jättelätt, så det är rotormotorrelaterat.
Mvh
Bambi
Tack för ert engagemang, hjälper mig mycket!
Jag ska öppna motorn idag igen för att kolla så att inget lager är sönder, fick ju trycka in det innersta i botten som sitter i en kopp. skulle kylt det och satt dit det innan och pressat in axeln i lilla ringen efter, nu kan den yttre känsliga ringen på lagret tagit stryk vid inpressningen.
Lite frågor så jag kan utesluta en del.
1. Ska det va lite hackigt motstånd eller ska axeln rulla lätt när jag snurrar axeln med motorn löst i handen?
2. Kan det vara så att rotorkroppen flyttat sig, glidit ur position på axeln?
3. Kondensatorn? Var hittar jag den och var köper jag en ny?
Jag tycker det borde gå att lösa det här och att det är lite roligt, annars går de att köpa en ny motor för 2000:-
Jag ska öppna motorn idag igen för att kolla så att inget lager är sönder, fick ju trycka in det innersta i botten som sitter i en kopp. skulle kylt det och satt dit det innan och pressat in axeln i lilla ringen efter, nu kan den yttre känsliga ringen på lagret tagit stryk vid inpressningen.
1. Ska det va lite hackigt motstånd eller ska axeln rulla lätt när jag snurrar axeln med motorn löst i handen?
Jag tycker det borde gå att lösa det här och att det är lite roligt, annars går de att köpa en ny motor för 2000:-
Vrider man axeln på en stegmotor känns det lite "hackigt" hela varvet runt. Då är det inte en motor med driftkondensator. Har du möjlighet att ohmmäta lindningen, så gör det. Är det 4 eller 6 tampar som kommer ut ur motorn?.Det beror på poltalet, (eller rättare sagt de olika faserna).I annat fall får du nog söka felet i styrkortet. Man pulsar ut polvänd likspänning till de olika faserna.B Bambi skrev:Tack för ert engagemang, hjälper mig mycket!
Sök på stegmotor på Google, får du en uppfattning om hur dessa fungerar.V vedklyv skrev:Vrider man axeln på en stegmotor känns det lite "hackigt" hela varvet runt. Då är det inte en motor med driftkondensator. Har du möjlighet att ohmmäta lindningen, så gör det. Är det 4 eller 6 tampar som kommer ut ur motorn?.Det beror på poltalet, (eller rättare sagt de olika faserna).I annat fall får du nog söka felet i styrkortet. Man pulsar ut polvänd likspänning till de olika faserna.