Dags att vässa upp min Hammer A3, genom att vrida skären ett steg. Enligt marknadsföringssanningen är det bara att lossa, vrida och skruva tillbaka skären så blir maskinen som ny. Är det så enkelt, eller är det något jag behöver tänka på?

Kan jag lossa alla skären och lägga den i hartslösare tillsammans, eller måste jag hålla reda på var varje satt?

Smidigaste sättet att göra rent sätet? Bara tandborste och tryckluft, eller något medel?

Måste precis all hartslösare bort, eller är det ok om det är fuktigt i skruvhålen när jag sätter tillbaka skären?

Bästa svaret

Hep Hep skrev:
Dags att vässa upp min Hammer A3, genom att vrida skären ett steg. Enligt marknadsföringssanningen är det bara att lossa, vrida och skruva tillbaka skären så blir maskinen som ny. Är det så enkelt, eller är det något jag behöver tänka på?

Kan jag lossa alla skären och lägga den i hartslösare tillsammans, eller måste jag hålla reda på var varje satt?

Smidigaste sättet att göra rent sätet? Bara tandborste och tryckluft, eller något medel?

Måste precis all hartslösare bort, eller är det ok om det är fuktigt i skruvhålen när jag sätter tillbaka skären?
Jag har gjort operationen. Jag rengjorde innan jag började vända skären. Nylonborste och tryckluft. Har du mycker harts efter barrträ kan det vara en idé att rengöra plattlägena. Jag hade inte det problemet. Dessutom hade jag i förebyggande syfte behandlat hela spånutrymmet med ett ordentligt lager Silgergleit när maskinen var ny. Plattläget måste vara helt rent när du roterar och monterar plattan i plattläget. Det skall inte finnas några rester från hartslösare. De hartslösare jag har använt har varit vattenbaserade, och det kan leda till korrosion i plattläget. Det vill man inte ha. Du behöver inte hålla reda på att rätt platta sitter i rätt plattläge. Däremot måste du hålla reda på vilken egg som är aktiv. Det finns markeringar i plattorna för att hålla reda på det. Jag monterade mina med skruvdragare och gick över allt med momentnyckel efter att allt var monterat. Kolla manualen för åtdragningsmoment. Drar man för hårt kan plattorna spricka. Jag tror att jag har redogjort för mitt byte på forumet. Letar efter länk.

Edit: Länk
https://www.byggahus.se/forum/threa...-om-vaendbara-stal.277223/page-2#post-3590058

Redigerat:
Stort tack för det. Jag har haft en hel del harts, men städade bort allt jag såg häromdagen. Skönt att inte behöva hålla reda på skärens plats. Då tar jag bort och rengör alla skär och ger mig på kutterkroppen med borste och lösare. Tryckluft och centrifugering utan skär borde torka bort min vattenbaserade hartslösare tillräckligt.

Klart. De var riktigt hartsiga, så det fick bli bad. Fast trots bad, tandborstning, torkning och montering med rätt moment gick allt på en timme och resultatet perfekt. Såååå mycket trevligare än att posta skären på min gamla maskin.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.