Hej,

Ny på forumet och har inte hunnit läsa alla trådar så det är möjligt att min fråga besvaras under en anna rubrik, men men jag gör ett försök.

Vi har köpt hus med oljepanna och skall byta till antingen Bergvärme eller luft/vatten.

Någon som nyligen fått offerter med arbetskostnaden specad för något av alternativen och i så fall, hur stor del av totalen utgör arbetskostnaden.

Denna info skulle underlätta enormt i mitt budgetarbete.

Tacksam för svar

Jag fick bergvärme installerat i januari, totalpriset var 119000:-, då var arbetskostnaden för borrning av 120m hål inkl grävning 17m ca 20000 +moms och för el och rörinsatallation samt demontering av gamla pannan 13000 + moms så totalt ca 33000:- exkl moms som är avdragsgillt.

Är det helt 100% säkert att borrning av hål ute på tomten räknas som ROT jobb?

Ja,både berg eller jord ,sjövärmeslang räknas till rot

Och detta har du fått bekräftat från Skattemyndigheterna?

Edit:
I deras FAQ står det så här:

Ingår energisparande åtgärder?

Ja, många energisparande åtgärder bör kunna ses som reparation, underhåll eller om- och tillbyggnad.

Alltså "bör kunna ses som".. Låter ju inte solklart direkt.. Jag vill vara helt säker :)

Redigerat:
Ja det är säker var till och med uppe i Plus.
Iom att vp står eller hör till husets värmesystem, utan borra fungerar den inte så borrning ingår i rot. Tom att min borrare ringde och upplyste mig om detta men det visste jag redan.

Dom sa till mig på IVT att det var helt säkert att rot-avdraget skulle gälla för värmepumpar. Nu är ju dom kanske inte bästa källan men dom borde ju vara ganska säkra på det isåfall.

P
Om jag inte tar helt fel så har regeringen inte tagit ett officellt beslut och där med kan inte skatteverket säga vad som ingår eller vad som inte ingår. Tror att beslutet ska tas i maj och innan dess kan man inte ansöka. Om någon säger att det absolut är ett ROT så ljuger dom. Be dom dra fram pappret på det.... Men visst vissa saker kan man nog ta för givet att det kommer ingå. Men värmepump? Tja.. jag följer diskutionen med intresse

Naturligvis är värmepumpssäljarna bombsäkra på ROT-avdraget, de vill ju ha jobb men.........propositionen är faktiskt inte skriven ännu utan lämnas till riskdagen i mars. Beslutet tas förmodligen i början av juni så den som påstår att det är 100 % säkert ljuger eller är felupplyst.

Att regeringspartierna sedan får svårt att backa från sitt löfte är en annan sak.

Bastefallarn! Du verkar ha kommit undan med ett mycket bra pris:-) ca 25% arbetskostnad verkar rimligt eller var totalpriset ink moms?. Antar att arbetskostnaden stiger om man behöver borra längre medan det pris du anger för installationen kan anses vara ett hyffsat riktvärde.

Tack för uppgifterna! Någon annan som har installerat nyligen eller fått offert och som kanske har/behöver borrat längre?

Vi får anta tillsvidare att ROT avdraget kommer vara applicerbart för bergvärmeinstallation eftersom det inte finns några andra bidrag att söka i dagsläget. Men som flera har påpekat så kan vi inte vara helt säkra förrän i maj.

Jo men det är en 6kW-pump och hålet är ju inte så djupt så därför blev det väl ganska billigt. Hade bara 5-6m ner till berg dessutom så inga extra foderrör tillkom.
119000 var totalpriset inkl moms, jag har för mig från nån annan offert jag fick att borrningen kostade 210.-/m + moms, men då är nog inte riktigt allt arbetskostnad.

Ang rotavdraget så är det ju ingen som kan säga helt säkert att det gäller än, men förra gången det fanns ett rotavdrag så gällde det för värmepumpsinstallationer, det var därför dom kände sig rätt säkra på att det skulle gälla nu med.
Politikerna vore ju oerhört klantiga om dom skulle börja lista saker som inte skall ingå efter att dom gått ut med rot-avdraget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.