1 548 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Rotavdrag och fakturering
Hej,
jag håller på att renovera min lägenhet och arbetet skulle pågå från 47-51 och det är fortfarande inte färdigt.
Idag skickade firman ut fakturan på mail och den var fakturerad 18e december med betalning inom 10 dagar med förfallodag 28 december. Så skriver ”de betala i tid för att utnyttja rotavdraget”
Fråga 1. Borde man betala innan det är klart?
Fråga 2. Kan detta påverka slutsumman om jag inte betalar i år?
tacksam för svar.
jag håller på att renovera min lägenhet och arbetet skulle pågå från 47-51 och det är fortfarande inte färdigt.
Idag skickade firman ut fakturan på mail och den var fakturerad 18e december med betalning inom 10 dagar med förfallodag 28 december. Så skriver ”de betala i tid för att utnyttja rotavdraget”
Fråga 1. Borde man betala innan det är klart?
Fråga 2. Kan detta påverka slutsumman om jag inte betalar i år?
tacksam för svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Välkommen till forumet!
1. Du ska aldrig betala hela summan innan allt arbete är gjort. Många firmor har en märklig förmåga att nedprioritera de som har betalat. Däremot kan du ju betala en del av fakturan, typ om du tror att jobbet är gjort till hälften så betala en tredjedel.
1. Du ska aldrig betala hela summan innan allt arbete är gjort. Många firmor har en märklig förmåga att nedprioritera de som har betalat. Däremot kan du ju betala en del av fakturan, typ om du tror att jobbet är gjort till hälften så betala en tredjedel.
1. Vad står det i avtalet?
2. Det beror på om du kommer att maxa ditt rotavdrag. Du måste ha betalat i år för att avdraget ska komma på din deklaration för 2020; en faktura som betalas efter årsskiftet kommer på deklarationen för 2021. Om detta är det enda ROT-arbete du tänkte göra på ett tag spelar det ju ingen roll vilket år avdraget hamnar på.
2. Det beror på om du kommer att maxa ditt rotavdrag. Du måste ha betalat i år för att avdraget ska komma på din deklaration för 2020; en faktura som betalas efter årsskiftet kommer på deklarationen för 2021. Om detta är det enda ROT-arbete du tänkte göra på ett tag spelar det ju ingen roll vilket år avdraget hamnar på.
Står i avtalet att hela beloppet betalas när arbetet är utfört.1 16386 skrev:1. Vad står det i avtalet?
Men måste jag oroa mig för ränta nu när fakturan är skickad?
Fast om avtalet säger betalning när jobbet är klart så kan du ju bara bestrida fakturan. Fast enklast är nog bara att ringa företaget och säga att du inte bryr sig om att roten hamnar på 2020 så de kan kreditera fakturan och göra färdigt jobbet. Antagligen har de skickat fakturan just utifrån att de vet att många vill ha den innan årsskiftet pga rot. Alt så är de på obestånd och behöver få in pengar. Svårt att veta. Man ska aldrig betala i förskott är ju ledordet men jag har själv gjort så vid större renovering för att maxa roten
1 16386 skrev:1. Vad står det i avtalet?
1 16386 skrev:
Pratade med firman nu och han menar att om det skulle bli något problem med roten om vi tar det på nästa år så kommer vi få ta den kostnaden.
kan detta bli ett problem? Jag menar arbetet är ju inte klart 2020
tacksam för svar
Nej, det stämmer inte. Arbetet kan utföras delvis i år och delvis nästa år; rotavdraget kan göras på allt, när fakturan betalas nästa år. Enda anledningen till att delbetala (om det inte avtalats) är att man vill göra större rotavdrag än vad som ryms på ett inkomstår.
Klicka här för att svara