6 700 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
ROTavdrag 3 frågor
Sida 1 av 2
1, Kan man få ROTavdraget på år 2009 om jobbet påbörjas 2009 eller styrs det av när räkningen betalas? Finns det något sätt att få det på 2009 även om jobbet inte blir klart förräns 2010?
2, Vad gäller själva arbetskostnaden, läggs momsen på efter att man har tagit fram avdraget eller får man avdrag även för halva momsen?
3, Maximalt avdrag per lagfaren person är ju 50 000kr. Innebär då detta att man kan göra avdrag med 50 000 kr för ett arbete som kostar totalt 100 000 kr. Och då vidare 200 000 kr på två personer som båda är lagfarna?
2, Vad gäller själva arbetskostnaden, läggs momsen på efter att man har tagit fram avdraget eller får man avdrag även för halva momsen?
3, Maximalt avdrag per lagfaren person är ju 50 000kr. Innebär då detta att man kan göra avdrag med 50 000 kr för ett arbete som kostar totalt 100 000 kr. Och då vidare 200 000 kr på två personer som båda är lagfarna?
1) Utfört och betalt skall det vara. Du får försöka dela upp jobbet och ta den arbetad delen på 2009, men då måste det vara betalt innan årsskiftet.
2) (Arbetskostnad + moms) / 2.
3. Ja, 100 kkr på ett arbete som kostar 200 kkr om man är två OCH BETALAR TILLRÄCKLIGT MED SKATT.
2) (Arbetskostnad + moms) / 2.
3. Ja, 100 kkr på ett arbete som kostar 200 kkr om man är två OCH BETALAR TILLRÄCKLIGT MED SKATT.
Smiter in med en fråga - om 2 personer ska göra avdrag för att och samma arbete, t.ex en badrumsrenovering, måste bägge personernas namn stå på fakturan eller räcker det att det står vilken adress arbetet utförts på och att man bägge två äger huset?
Har precis varit i samma situation och har mer eller mindre prackat på firman sambons namn och personnummer vid ett flertal tillfällen, dessa har dock lika många gånger ställt sig frågande till varför. Jag har då påpekat att i och med att kostnaden överstiger 50 000 kr så borde vi väl vara två att dela på det utifrån ett ROT-perspektiv, dock utan att vinna gehör.BiFuel skrev:
Men jag tror och hoppas att firman har full koll på läget.
1, Hörde nån som sa att det räckte med att jobbet var påbörjat 2009 men det stämmer tydligen inte då.
2, Har fått offerter från firmor där de delar arbetskostnaden på 2 och sedan lägger på momsen.
3, Precis som jag trodde, tack för infon.
2, Har fått offerter från firmor där de delar arbetskostnaden på 2 och sedan lägger på momsen.
3, Precis som jag trodde, tack för infon.
Jag målade några hus i sommras, där det var flera som skulle dela, jag skickade 1faktura på hela jobbet till en av personerna, på fakturan fanns bara ett namn
På lappen som ska in till SKV där skrev jag alla namn belopp osv
Pengarna kom inom 10dagar, Fakturan som hantverkaren skickar har ingen större betydelse för SKV egentligen, annat än vid ev. kontroll
Ni som har gjort ROT avdrag, får ni någon bekräftelse från SKV att de betalt ut pengar till hantverkaren?
Halva arbetskostnaden inkl moms
Ni som nyttjar ROTavdrag tänk på att kolla så ni inte åker på restskatt nästa år
Pengarna kom inom 10dagar, Fakturan som hantverkaren skickar har ingen större betydelse för SKV egentligen, annat än vid ev. kontroll
Ni som har gjort ROT avdrag, får ni någon bekräftelse från SKV att de betalt ut pengar till hantverkaren?
Ni som nyttjar ROTavdrag tänk på att kolla så ni inte åker på restskatt nästa år
Gjort exakt likadant själv och det har funkat utan problem utom 1:a ansökan till skv gällande 2 ägare,begärde av misstag fullt belopp av bägge och fick det utbetalat.(betalade snabbt tbx överskottet dock).
Men kunden i sin tur hade fått papper på hur mkt rot jag krävt och ringde och knorrade lite men lugnade ner sig sedan när jag förklarat hur det låg till,kunden fick sedan ytterligare en bekräftelse från skv på rätt avdrag.
Men kunden i sin tur hade fått papper på hur mkt rot jag krävt och ringde och knorrade lite men lugnade ner sig sedan när jag förklarat hur det låg till,kunden fick sedan ytterligare en bekräftelse från skv på rätt avdrag.
nino skrev:Jag målade några hus i sommras, där det var flera som skulle dela, jag skickade 1faktura på hela jobbet till en av personerna, på fakturan fanns bara ett namn
Vi var på en informationsträff som skatteverket anordnade. Som jag fattade de så måste bådas namn stå på fakturan ifall personerna ej är gifta. Är ni gifta kan man fördela om avdraget i efterhand i deklarationen.BiFuel skrev:
Informationen var lite förvirrande, så har jag fel får någon gärna rätta mig
Jag gjorde ett jobb åt en mamma och hennes son, HOPPAS att dom inte var gifta...
Det är ägare och nyttjare av fastigheten som får göra avdrag
Du får alltså inte göra avdrag på en fastighet som du hyr ut, om du inte är skriven där, om det inte är ett fritidshus
Det är ägare och nyttjare av fastigheten som får göra avdrag
Du får alltså inte göra avdrag på en fastighet som du hyr ut, om du inte är skriven där, om det inte är ett fritidshus
Spelar det någon roll om momsen läggs på före eller efter ROT avdrag?
Det blir ju samma belopp ändå.
Om momsen inte skall räknas med som arbetskostnad så blir ju arbetskostnaden lägre och man kan nyttja mer.
Dom offerter jag har fått där läggs mpmsen på efter halvering av arbetskostnaden.
Frågan är om dom då räknar momsen som arbetskostnad.
Det blir ju samma belopp ändå.
Om momsen inte skall räknas med som arbetskostnad så blir ju arbetskostnaden lägre och man kan nyttja mer.
Dom offerter jag har fått där läggs mpmsen på efter halvering av arbetskostnaden.
Frågan är om dom då räknar momsen som arbetskostnad.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Alla ansökningar om rotavdrag sker med halva arbetskostnaden inkl. moms.
Jag sätter också upp avdraget på fakturan innan det summeras och sen tillkommer momsen längre ner och efter detta visat totalbelopp inkl. moms.
På fakturan skriver jag dessutom en text där det klart framgår att detta belopp plus moms kommer att sökas rotavdrag för och ifall avslag sker kommer kunden att faktureras motsvarande belopp.
Jag sätter också upp avdraget på fakturan innan det summeras och sen tillkommer momsen längre ner och efter detta visat totalbelopp inkl. moms.
På fakturan skriver jag dessutom en text där det klart framgår att detta belopp plus moms kommer att sökas rotavdrag för och ifall avslag sker kommer kunden att faktureras motsvarande belopp.
Frågetällningen ROT-avdraget runt utskiftet
(dvs på vilket år hamnar rotavdraget vid byggnation över årskiftet)
Har förbrukat väldigt lite ROT-avdrag 2009 men vet att jag kommer att förbruka mer än max ROT-avdrag 2010 däräv min önskan att få så mkt som möjligt på 2009.
( ute i god tid som vanligt)
Ringde skatteverket och enl dom så räcker det att arbetet är påbörjat 2009 och att arbetet är utfört och betalt senast 31/1 2010 för att du ska få tillgodoräkna hela detta belopp som ROT avdrag på 2009 (om så önskas). Detta innebär förljande
1. Köparen får tillgodoräkna sig ROT-avdraget för detta på år 2009 och har hela rot-avdraget för 2010 kvar att nyttja
2. Beloppet som betalas in efter 31/12 beskattas år 2010 för utföraren (bra om inkomsten blir låg 2010 dvs 30 %)
Känns ändå lite osäkert då telefonsamtalet ej spelades in (vid ev överklagan) så jag undrar om någon annan här fått/läst samma information
(dvs på vilket år hamnar rotavdraget vid byggnation över årskiftet)
Har förbrukat väldigt lite ROT-avdrag 2009 men vet att jag kommer att förbruka mer än max ROT-avdrag 2010 däräv min önskan att få så mkt som möjligt på 2009.
( ute i god tid som vanligt)
Ringde skatteverket och enl dom så räcker det att arbetet är påbörjat 2009 och att arbetet är utfört och betalt senast 31/1 2010 för att du ska få tillgodoräkna hela detta belopp som ROT avdrag på 2009 (om så önskas). Detta innebär förljande
1. Köparen får tillgodoräkna sig ROT-avdraget för detta på år 2009 och har hela rot-avdraget för 2010 kvar att nyttja
2. Beloppet som betalas in efter 31/12 beskattas år 2010 för utföraren (bra om inkomsten blir låg 2010 dvs 30 %)
Känns ändå lite osäkert då telefonsamtalet ej spelades in (vid ev överklagan) så jag undrar om någon annan här fått/läst samma information
Jag har läst på en del internetsidor att det räcker att jobbet
är påbörjat under 2009 för att få det bokfört på 2009.
Om det stämmer och vad som gäller för detta vet jag inte.
En del säger ju att det måste vara betalt till fullo under 2009 för att få det
bokfört på 2009.
är påbörjat under 2009 för att få det bokfört på 2009.
Om det stämmer och vad som gäller för detta vet jag inte.
En del säger ju att det måste vara betalt till fullo under 2009 för att få det
bokfört på 2009.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Den information jag hört är att arbetet ska vara slutfört och fakturerat av hantverkaren innan årets slut.
Dessutom ska tydligen fakturabeloppet vara bokfört på hantverkarens konto innan årsskiftet.
Dessutom ska tydligen fakturabeloppet vara bokfört på hantverkarens konto innan årsskiftet.
Redigerat: