3 087 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
ROT vid vattenskada
Vi har vattenskada i "gästtoan" och tänkte nu göra skal i saken och fixa. Vi är många i familjen och extra duschen behövs verkligen.
Vi har anlitar egen snickare/firma som vi har god kontakt med i andra renoveringsjobb. Vi har fått kalkylen vilken vi är nöjda med o försäkringsbolaget ger oss en peng att använda för vattenskadedelen.
Men en bekant påpekar att ROT inte får nyttjas alls vid vattenskada!!! Offerten vi fått är med ROT och vi har verkligen inte räknat med annat!
Får SKV indikation fr försäkringsbolaget att vi INTE
får rot, eller hur funkar detta? Offerten och senare Fakturan säger inget om att det är vattenskade jobb...
Vi har anlitar egen snickare/firma som vi har god kontakt med i andra renoveringsjobb. Vi har fått kalkylen vilken vi är nöjda med o försäkringsbolaget ger oss en peng att använda för vattenskadedelen.
Men en bekant påpekar att ROT inte får nyttjas alls vid vattenskada!!! Offerten vi fått är med ROT och vi har verkligen inte räknat med annat!
Får SKV indikation fr försäkringsbolaget att vi INTE
får rot, eller hur funkar detta? Offerten och senare Fakturan säger inget om att det är vattenskade jobb...
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Kunna uttnyttja ROT har väl inte med att det är en skada gjord av vatten utan att det är en skada på byggnaden som orsakats av vatten. Det du inte får ersättning för är eventuella rör som orsakat vatten skadan.
Animal, vill man "fuska" är det ingen konst men om skatteverket gör en koll så ligger du illa till. Dom som jobbar där är inte dummare än att dom börjar undra varför du inte använt dig av ditt försäkringsbolag vid en vattenskada. Och naturligtvis ska du inte få rotavdrag på nått du inte betalat för, det gör ju försäkringsbolaget och ev åldersavskrivning ska knappast betalas med ett rotavdrag.
hej,det skulle dock inte falla mej in att fuska - jag vill sova gott om natten. Jag förfinar mina tankar: vi får en hygglig peng av försäkringsbolaget för vattenskadan så arbete för rivning och återuppbuggnad kan vi givetvis inte dra ROT för. Men därefter får vi själva stå för kostanden i material så som kakel, klinker, inredning - denna del kräver sitt arbete och hela den delen skulle jag vilja dra ROT för! Men vad jag förstår kan man bara nyttja ROT i o m vattenskada för de arbetsmoment som avser sk förbättringsarbete eller tilläggsarbeten. Antar att det menas förbättring/tillägg i funktion inte förbättring i val av värdehöjande material
Förbättring så som att rör dras enl standard för 2014 osv? Det är en marginell arbetskosnad att lyfta ur offerten/fakturan men börjar det närma sej tusenlappar är det värt att kunna fårstå vad som gäller...
Jag får slå en pling till SKV (ett par gånger, för att få verifierat av flera de svar som ges...)
Nyfiken undrar återigen hur SKV får veta att utfört jobb avser vattenskada?
Jag får slå en pling till SKV (ett par gånger, för att få verifierat av flera de svar som ges...)
Nyfiken undrar återigen hur SKV får veta att utfört jobb avser vattenskada?
Tack snälla för länken. Nu har jag talat med SKV (en gång, får väl ringa igen för att verifiera svaret som sagt) och svaret jag fick var att jag ska av hantverkaren få två fakturor - en för arbetet avseende den del av vattenskada som vi fått ersättning för. Därefter en ny faktura som avser ALLT arbete för badrummet som inte är täckt av ersättning för vattenskadan.
Voila! Precis så som vi tänkt att det borde vara - men som vi inte riktigt tolkar det utifrån ovan länkade dokument!
Men visst låter det rimligt. Allt vi står för ur egen fick och vi inte fått ersättnign för kan vi nyttja ROT för.
Eller vad tror ni nu?
Voila! Precis så som vi tänkt att det borde vara - men som vi inte riktigt tolkar det utifrån ovan länkade dokument!
Men visst låter det rimligt. Allt vi står för ur egen fick och vi inte fått ersättnign för kan vi nyttja ROT för.
Eller vad tror ni nu?
Det är väldigt tydligt att man inte kan nyttja rotavdrag för de delar där man får ersättning från försäkringen. Men självklart går det att nyttja rot för de delar som inte rör ersättningen av skadan. Och om det delas upp på två separata fakturor; som om det är två separata jobb, så funkar det.
Klicka här för att svara