Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är väl bara hantverkare som inte (vill) fatta att rotavdraget har fördyrat byggbranschen?

Givetvis går priset upp om man tar bort ett antal aktörer (svartjobbare) från marknaden.

En del har säkert övergått till att betala skatt, men många har nog lagt av istället och då ökar efterfrågan och därmed priserna.

Sedan är det givetvis så att subventioner gör produkter och tjänster dyrare, inte billigare. De minskar ju incitamentet att vara effektiv.

Kopierat ur artikeln som TS länkade till, fetstil pålagd av mig:
"Tidigare hanteradesskatteavdraget av privatpersonerna själva i deras självdeklarationer men nu administreras detta istället av hantverkarna vid fakturering till kund. Denna förändring kan göra det dyrare för privatpersonen.
– Det finns hantverkare som lägger på en serviceavgift på räkningen för att hantera själva administrationen. Den administrationen borde inte vara så betungande så att det kräver dyra serviceavgifter, säger Pia Blank Thörnroos."

Detta var även med i RAPPORT.

Med detta stänger jag tråden innan den hinner spåra ur :)

Morsan: Du har inte alls stängt tråden :)

Att administrera ROT-uppgifter osv tar arbetstid, då är det ju inte så värst konstigt att det finns dom som tar betalt för detta?

Nyfniken skrev:
Nej, att hantverkarna skulle börja ta vitt i stället för svart och att branschen som gick på knäna skulle få stöd från staten (hur tusan de kunde gå på knäna då det både då och alltid varit stört omöjligt att få tag på en hantverkare).
Nu är det ju inte så att det är hantverkaren som tjänar på eller vill ta betalt i svarta stålar.
Det är som regel kunden som vill betala svart.
Självklart finns det undantag, men detta är regeln.

Tyresö
WATTisPOWER skrev:
Nu är det ju inte så att det är hantverkaren som tjänar på eller vill ta betalt i svarta stålar.
Det är som regel kunden som vill betala svart.
Självklart finns det undantag, men detta är regeln.

Det är så jag också upplever verkligheten - jag har blivit nekad väldigt många jobb pga jag envisades med att jag ville utföra jobbet helvitt och då vände sej kunden till någon som gjorde jobbet svart istället.

Det känns faktiskt lite orättvist att alla dom här diskussionerna alltid ska vara utifrån att det är hantverkaren som vill utföra jobbet svart - det är faktiskt inte så verkligheten ser ut, inte min verklighet åtminstone.

Tyresö skrev:
Det är så jag också upplever verkligheten - jag har blivit nekad väldigt många jobb pga jag envisades med att jag ville utföra jobbet helvitt och då vände sej kunden till någon som gjorde jobbet svart istället.

Det känns faktiskt lite orättvist att alla dom här diskussionerna alltid ska vara utifrån att det är hantverkaren som vill utföra jobbet svart - det är faktiskt inte så verkligheten ser ut, inte min verklighet åtminstone.
Absolut är det så, det är bara att gå till sej själv ;)
Som privatkund har jag inte allt för sällan frestats av att köpa "utan kvitto" om jag får det billigare.
Men som egen företagare finns det ingen vits att sälja svart, möjligen då som anställd och jobba svart på fritiden.

Jävla dumheter. ROT-dealen kom inte till för att VVSare och Byggare skulle kunna dra på prislappen på allt jobb de gör och på så sätt få MER pengar. Det var tänkt att underlätta för konsumenten att anlita VIT arbetskraft och hålla byggsektorn igång. Om riksjonen till byggare/elare/etc höjer sina priser, ja då har vi vanliga ändå inte råd att anlita dem och hur fan går det då.. idioter..

orstigsnybro skrev:
Jävla dumheter. ROT-dealen kom inte till för att VVSare och Byggare skulle kunna dra på prislappen på allt jobb de gör och på så sätt få MER pengar. Det var tänkt att underlätta för konsumenten att anlita VIT arbetskraft och hålla byggsektorn igång. Om riksjonen till byggare/elare/etc höjer sina priser, ja då har vi vanliga ändå inte råd att anlita dem och hur fan går det då.. idioter..
Tanken var att det skulle göra det mer attraktivt för kunden att inte handla svart d^_^b

WATTisPOWER skrev:
Tanken var att det skulle göra det mer attraktivt för kunden att inte handla svart d^_^b
Ja och hur jädrans mer charmigt attraktivt har det blivit då? När Byggföretag och hantverkare höjt och höjer sina priser?! Då spelar ju inte ROT nån roll - det blir ändå bättre (billigare) att anlita Bengt-i-Busken vid sidan om än att köpa tjänsten vitt från puckad hantverkare som helt plötsligt ska ha 50% mer i arbetskostnad än han hade innan ROT kom och knackade på.

Så här: När regering och stat pratar om "byggsektorn" så tänker dom i första hand på dom stora drakarna (volymbyggarna) Skanska, Peab, NCC, JM osv. När byggsektorn gick ner, och det väldigt snabbt så tittade man inte på dom små aktörerna utan just på drakarna, dom stora, för det är främst där det får stora effekter, när Skanska tex. permitterarar 700 personer.
I det läget tar man beslutet att öka trycket på ROT-sidan där det finns en potential att öka omsättningen ordentligt, ROT-avdraget införs.

Detta är det stora skälet till att ROT-avdraget infördes enligt den uppfattning jag fått.
Grundtanken var inte att motverka svartarbete eller att det skulle bli billigare att anlita hantverkare, men det blev naturligtvis positiva effekter som följde, och det visste stat och regering om !!

Några frågor:

1: Gör hantverksfirman fel som höjer priset i en tid han kan göra det och ändå ha fullt upp, oavsett rot eller inte??

2: I ett fall där X tänk sig att renovera och utan rot hade det kostat 100k men med rot och prishöjning av hantverkaren så får X betala 75k, har X då sparat 25k eller förlorat 25k?? är det en win-win situation eller inte?

orstigsnybro skrev:
Ja och hur jädrans mer charmigt attraktivt har det blivit då? När Byggföretag och hantverkare höjt och höjer sina priser?! Då spelar ju inte ROT nån roll - det blir ändå bättre (billigare) att anlita Bengt-i-Busken vid sidan om än att köpa tjänsten vitt från puckad hantverkare som helt plötsligt ska ha 50% mer i arbetskostnad än han hade innan ROT kom och knackade på.
Jag tror inte det där stämmer riktigt, inte på mej i vart fall. Jag har även köpt tjänster med ROT utan att det kostar mer idag än innan.
Marknaden reglerar det med prissättning rätt bra .
Sen kan det alltid finnas någon otrevlig person som får betala 50% x-tra, men det gällde före ROT också

pappskallen skrev:
Så här: När regering och stat pratar om "byggsektorn" så tänker dom i första hand på dom stora drakarna (volymbyggarna) Skanska, Peab, NCC, JM osv. När byggsektorn gick ner, och det väldigt snabbt så tittade man inte på dom små aktörerna utan just på drakarna, dom stora, för det är främst där det får stora effekter, när Skanska tex. permitterarar 700 personer.
I det läget tar man beslutet att öka trycket på ROT-sidan där det finns en potential att öka omsättningen ordentligt, ROT-avdraget införs.

Detta är det stora skälet till att ROT-avdraget infördes enligt den uppfattning jag fått.
Grundtanken var inte att motverka svartarbete eller att det skulle bli billigare att anlita hantverkare, men det blev naturligtvis positiva effekter som följde, och det visste stat och regering om !!

Några frågor:

1: Gör hantverksfirman fel som höjer priset i en tid han kan göra det och ändå ha fullt upp, oavsett rot eller inte??

2: I ett fall där X tänk sig att renovera och utan rot hade det kostat 100k men med rot och prishöjning av hantverkaren så får X betala 75k, har X då sparat 25k eller förlorat 25k?? är det en win-win situation eller inte?
Det är inte särskilt vanligt att de stora byggjättarna utför ROT-tjänster till privatpersoner, så jag tror knappast det var Storbyggarna man i första hand tänkte på när man införde ROT &RUT.
Vad gäller prissättning, så är det varje företags största och första plikt att tjäna pengar, gärna så mycket som möjligt, det är också upp till varje företag att sätta sina priser precis hur man vill, men i praktiken så är det tillgång och efterfrågan som reglerar den saken ruggigt effektivt

WATTisPOWER skrev:
Det är inte särskilt vanligt att de stora byggjättarna utför ROT-tjänster till privatpersoner, så jag tror knappast det var Storbyggarna man i första hand tänkte på när man införde ROT &RUT.
Helt riktigt, men tanken var nog snarare att vidga ROT-sektorn för att ev. arbetslösa hantverkare kunde gå in i dessa segment, även om dom kom från storföretagen. det är så jag minns det hela.
Men tro mig, när stat o regering tittar på en sektor så är det siffror på ett papper dom ser och i det fallet lär det vara storföretagen som står för volymerna och däri problemet när byggsvängen går ner.
På det sättet var i min mening ROT något av ett tankefel. Dom entreprenörer jag pratat med (en hel del) stod ganska frågande när avdraget infördes och kommenterade med typ -men vi har ju fullt upp!
Nu var det förvisso anledningen till rot´s införande jag hade för avsikt att diskutera, men visst hänger det ihop något.

Redigerat:
P
WATTisPOWER skrev:
Vad gäller prissättning, så är det varje företags största och första plikt att tjäna pengar, gärna så mycket som möjligt, det är också upp till varje företag att sätta sina priser precis hur man vill, men i praktiken så är det tillgång och efterfrågan som reglerar den saken ruggigt effektivt
Ja, men det ligger också i varje kunds intresse att betala så lite som möjligt och få så mycket värde som möjligt för pengarna. Så det är fullt naturligt att folk klagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.