3 594 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
ROT. Köpt tjänster men jag står skriven på annan hyres-adress?
Nu har jag haft köpt två tjänster, låssmed och rörmockare, som har utfört uppdrag på den gård som står skriven på min döda far än så länge.
Dera räkningar kommer sändas till mig, och jag är adresserad i en hyreslägenhet.
Ska jag be företagen att snabbt ändra fakturaadresserna till gården... Så får jag bokföra det genom min fars namn...
Eller går det att fåtill ändå på något vis?
Gäller rot-avdrag i hyreslägenheter också?
Dera räkningar kommer sändas till mig, och jag är adresserad i en hyreslägenhet.
Ska jag be företagen att snabbt ändra fakturaadresserna till gården... Så får jag bokföra det genom min fars namn...
Eller går det att fåtill ändå på något vis?
Gäller rot-avdrag i hyreslägenheter också?
Jo fast det kommer jag allt att hinna före deklarationen såsett, frågan är bara om det blir strul när det står min nuvarandra adress.
Eller hur funkar det, man kanske inte ens skickar med räkningarna utan bara har dem redo ifall man ifrågasätts?
Jag är bara van att notera att jag har lång resa till jobbet, mer än så har jag inte gjort på de tidigare deklarationerna.
Eller hur funkar det, man kanske inte ens skickar med räkningarna utan bara har dem redo ifall man ifrågasätts?
Jag är bara van att notera att jag har lång resa till jobbet, mer än så har jag inte gjort på de tidigare deklarationerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Regeln kommer med stor sannolikhet att vara att du skall äga fastigheten vid tiden när arbetet utföres. Dvs att du kommer att hinna arvskifta innan deklarationen spelar troligen ingen roll. Sedan kan man ju alltid spekulera i huruvida de kommer att upptäcka att du inte ägde fastigheten då.
Bästa chanser vore att få dem att fakturera på min fars namn/adress. Fast då krånglar de väl om "hur kunde han beställ när han var död"... hehe..
Nu är det ju inga enorma summor ändå men vore ju roligare att få någon krona tillbaka än inte alls. hehe
Nu är det ju inga enorma summor ändå men vore ju roligare att få någon krona tillbaka än inte alls. hehe
Om du kan hävda (låta intyga) att arbetet har utförts före dödsfallet möter avdrag inget hinder.
Det finns med andra ord ingen orsak att forcera ett arvskifte bara för en sådan struntsak som ROT-avdrag.
Det finns med andra ord ingen orsak att forcera ett arvskifte bara för en sådan struntsak som ROT-avdrag.
Revisorn sade att jag skulle göra så fakturorna kom på min fars namn och försöka få dem före boupptäckningen var registrerad.
Idag kom ena räkningen som var det dubbla mot vad jag hade räknat med vilket gjorde mig väldigt dyster samt besluten att försöka klara av jobben själv framöver.
Hur som haver; min fråga är dock - detta med rot avdrag, är det på slutsumman eller bara för arbetstimmarna? Jag vill minas att jag läste någon fråga om virke osv ingick om man tog in snickare och att någon annan svarade nej... Då kanske inte vattenpumpen räknas heller - om nu detta jobbet godkänns alls dvs...
Idag kom ena räkningen som var det dubbla mot vad jag hade räknat med vilket gjorde mig väldigt dyster samt besluten att försöka klara av jobben själv framöver.
Hur som haver; min fråga är dock - detta med rot avdrag, är det på slutsumman eller bara för arbetstimmarna? Jag vill minas att jag läste någon fråga om virke osv ingick om man tog in snickare och att någon annan svarade nej... Då kanske inte vattenpumpen räknas heller - om nu detta jobbet godkänns alls dvs...
ROT och RUT avdrag inte gäller när det är frågan om dödsbo av den enkla anledningen att det inte längre finns skatt som Skatteverket kan dra ifrån dessa avdrag
Det dras av från av ägaren inbetalda skatten
ROT-avdrag gäller inte den som bor i hyreslägenhet (vem renoverar en hyreslägenhet som man inte äger?)
däremot det gör RUT-avdrag
Det dras av från av ägaren inbetalda skatten
ROT-avdrag gäller inte den som bor i hyreslägenhet (vem renoverar en hyreslägenhet som man inte äger?)
däremot det gör RUT-avdrag
Klicka här för att svara