Hej
Jag renoverar köket.
Jag har timmerväggar där jag fräst in rör som slutar i rotdosor. Över detta ska jag sedan sätta OSB och gips.
Problemet är att jag ju inte kan skjuta in rotdosan när OSB och gips är på plats för då får jag inte tag i röret som ju redan är övertäckt av OSB och gips.
Hur gör ni ? Borrar nu större hål i OSB och gips så att hela ROT-dosan går att trä över ?
Hur fäster ni ROT-dosan? Det finns ju inget som de små hakarna kan ta tag i och spänna när de sitter inne i timmerväggen?

Kvarstår inte problemet med att få dit rören efter att OSB och gips är monterade?
Det ska sitta vägguttag och brytare i dosorna som passar i den dimensionen på dosa.

H
Du monterat allt innan du sätter skivor över.

ROT-dosor och många andra dosor har ju en fläns som ska ligga an mot det yttersta lagret (gipset). Det gör att hålet skulle behöva vara större för att sätta dit skivorna efteråt än om jag kunde trycka in dosan efter allt är monterat. Har den du länkade till ingen sån fläns? Den verkar vara stor, 74 mm hål.

Det var elektrikern som rekommenderade ROT-dosor och den håldimensionen

Förstår inte heller varför man använder rotdosor när väggen är öppen. När jag har renoverat här hemma så har jag spårat i tretexen å satt malmbergs billigaste dosor å kapat bort stosor som inte används och skruvat fast dom. Sen tagit hål i skivorna å dit med med dom på väggen. Blir perfekt....

Det är något jag inte fattar...
Hur får ni in röranslutningen I dosan efter ni satt dit OSB och gips?

• Elektrisk installationsdosa på vägg med oskyddat rör som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska dra rör och sätta dosor INNAN du sätter skivor och rotdosor använder man i nödfall. Normalt använder man spårdosa eller vanliga dosor. Med vanliga dosor får man göra hålet i underlaget lite större men det spelar ju ingen roll när man ska sätta skivor som täcker hålet på sidan av dosorna.

Flänsen/sargen/kragen på dosan är problemet.

Det verkar helt bakvänt med rotdosor. Elektrikern som rekommenderade det måste ha haft en dålig dag.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det verkar helt bakvänt med rotdosor. Elektrikern som rekommenderade det måste ha haft en dålig dag.
Det kanske var den elektriker som gick miste om jobbet och då hämnades genom att ge idiotiska råd :rofl:

• Gilla
Mali64 och 1 till
  • Laddar…
Nödlösningen i detta fall skulle kunna vara att lämna lite slang som sticker ut så du kan hålla i dem och trä på dosorna när gipset är på plats.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
U
Ska du sätta ROT-dosa får du ju ha en bit extra slang, såga hål för dosan i skivan och sen trä igenom slangen. Sen när skivan sitter på plats får du trä in slang i dosan och dosan i hålet. Men det är ju jättebökigt. Rotdosor är ju tänkta att förankras i skivan.

Som andra redan sagt är inte detta rätt användningsområde för ROT-dosor,

Åkte till Jula och köpte denna. Ska prova i morgon att fräsa ut lite större hål för den I timmerväggen och sedan använda hole-in-one för att hitta rätt för OSB och gips.
Hoppas det funkar!
Tack för bra tips!

• Installationsdosa för eluttag liggandes på ett vitt bord sedd uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat tips är att lägg på några kronor och köp kvalitetsdosor, dels är dom lite enklare att jobba med och dessutom spricker dom inte om 10 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.