4 387 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
ROT avdragets syfte?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Vad är syftet med ROT avdraget?
På regeringens hemsida kan man läsa:
"Regeringen föreslår att det nuvarande systemet med skattereduktion för hushållsarbete utvidgas till att också omfatta så kallat ROT-arbete, dvs. reparationer, underhåll samt om- och tillbyggnad. Genom att utvidga systemet vill regeringen öka efterfrågan på arbetskraft. Åtgärden kan också minska svartarbetet inom byggsektorn."
Om syftet är att öka sysselsättningen inom byggsektorn samt minska svartarbetet värför skall man då skilja tex på:
-Nybyggnad av fristående Carport och nybyggnad av Carport som är vidbyggt med befintligt hus.
-En målares arbete och en stenläggares.
Jag är inte 100% säker på ovan men som jag tolkat det får man inget avdrag för en ny fristående Carport men om man bygger ut huset med en vidbyggd Carport så kan man få avdrag. Jag har svårt att se hur dessa två fall skiljer sig utifrån stimulans av byggsektorn samt minskning av svartarbetskraft.
Markarbeten som stenläggning och byggnadtion av stödmurar ser det inte heller ut som man kan få avdrag för. Är deras arbetsmarknad så mycket bättre än målarnas? Det finns säkert lika mycket svartarbete i vart fall.
Varför inte inkludera allt arbete som görs på en småhusfastighet?
Vad tycker ni?
På regeringens hemsida kan man läsa:
"Regeringen föreslår att det nuvarande systemet med skattereduktion för hushållsarbete utvidgas till att också omfatta så kallat ROT-arbete, dvs. reparationer, underhåll samt om- och tillbyggnad. Genom att utvidga systemet vill regeringen öka efterfrågan på arbetskraft. Åtgärden kan också minska svartarbetet inom byggsektorn."
Om syftet är att öka sysselsättningen inom byggsektorn samt minska svartarbetet värför skall man då skilja tex på:
-Nybyggnad av fristående Carport och nybyggnad av Carport som är vidbyggt med befintligt hus.
-En målares arbete och en stenläggares.
Jag är inte 100% säker på ovan men som jag tolkat det får man inget avdrag för en ny fristående Carport men om man bygger ut huset med en vidbyggd Carport så kan man få avdrag. Jag har svårt att se hur dessa två fall skiljer sig utifrån stimulans av byggsektorn samt minskning av svartarbetskraft.
Markarbeten som stenläggning och byggnadtion av stödmurar ser det inte heller ut som man kan få avdrag för. Är deras arbetsmarknad så mycket bättre än målarnas? Det finns säkert lika mycket svartarbete i vart fall.
Varför inte inkludera allt arbete som görs på en småhusfastighet?
Vad tycker ni?
I stort håller jag med dig, men jag kan ha en viss förståelse för att man vill dra gränser någonstans. Det handlar om hur mycket pengar det här får kosta. Där har man valt att ha huvudspåret att det är underhåll på befintliga byggnader som skall råda, precis som hushållsnära tjänster handlar om att ta hand om människors hem.
Sedan har det funnits ett gammalt ROT-begrepp som man delvis bakat in i det här, och därefter började politiker försöka göra så många som möjligt nöjda och så fick vi en rätt så obegriplig sörja. Det här har påtalats av flera remissinstanser, och förhoppningsvis får man lite mer klargörande regler som är begripliga. Ty det är ju faktiskt ytterligare en sak som gör det hela rörigt. Det ROT-avdrag som man ännu inte klubbat gäller just nu.
Sedan har det funnits ett gammalt ROT-begrepp som man delvis bakat in i det här, och därefter började politiker försöka göra så många som möjligt nöjda och så fick vi en rätt så obegriplig sörja. Det här har påtalats av flera remissinstanser, och förhoppningsvis får man lite mer klargörande regler som är begripliga. Ty det är ju faktiskt ytterligare en sak som gör det hela rörigt. Det ROT-avdrag som man ännu inte klubbat gäller just nu.
Att tro att detta skulle få slut på svartjobben fattar jag inte.
Bara för att man får tillbaks hälften av arbetskostnaden, så verkar alla tro att det blir billigare med vit arbetskraft. Sanningen är att en vit hanverkare, debiterar nånstans 3-400 + moms = 375-500 kr inkl. Att få tag på en hantverkare idag för 200 kr /tim är absolut ingen omöjlighet.
Snarare är det så att det finns gott om hantverkare som kanske kan tänka sig att jobba för 150kr/tim. Dessutom kan man oftare få bättre priser på material och dyl, när man inte tar det vitt.
Bara för att man får tillbaks hälften av arbetskostnaden, så verkar alla tro att det blir billigare med vit arbetskraft. Sanningen är att en vit hanverkare, debiterar nånstans 3-400 + moms = 375-500 kr inkl. Att få tag på en hantverkare idag för 200 kr /tim är absolut ingen omöjlighet.
Snarare är det så att det finns gott om hantverkare som kanske kan tänka sig att jobba för 150kr/tim. Dessutom kan man oftare få bättre priser på material och dyl, när man inte tar det vitt.
Jag tror inte att någon påstår/tror att det skulle bli billigare än svart jobb med det nya ROT-avdraget.5.2 racing skrev:
Däremot minskar pris-skillnaden betydligt, 500kr inkl./2 = 250kr/tim för vita jobb och ~200kr/tim för svart jobb. Med tanka på fördelarna som vita jobb ju faktiskt ger(med försäkringar, möjlighet att reklamera jobb osv osv) och att iaf jag tror att de flesta vill betala vitt om det inte vore för den stora pris-skillnaden(som ju nu försvinner) Så tror iaf jag att svart jobben kommer minska väldigt mycket.
Bara titta på hushållsnära tjänster, ett annat område som hade enorma mängder svartjobbare, efter att det avdraget infördes har ju antalet svartjobbare minskat ordentligt samtidigt som antalet vita jobb ökat. Samma sak bör ju ske med rot-avdraget.
Låginkosttagarna i hyresrätt har alltid kunnat utnytttja det faktum att hyresvärden kan göra avdrag för sina kostnader. Även höginkomsttagare i hyresrätt, faktiskt.volvo skrev:
Nu har även låginkomsttagare i villa fått den möjligheten.
Hur fungerar det här med Rot avdrag då, vart ansöker man? Betalar man "fullt" pris direkt och får avdrag på nästkommande års deklaration?
Gör man större renoveringar så vill man ju gärna ha ett kvitto man kan ta med till banken för att låna pengar på eller värdera upp sitt hus för att få lägre topplån. Så en hel del svartjobb kommer försvinna.
Jag brukar kunna vara lite reaktionär, men i det här fallet ser jag inte att det är någon gigantisk omfördelning av pengar från den som inte har, till den som har. Jag tilltalas av tanken att knegare skall ha råd att anlita andra knegare för att var och en skall kunna göra vad man är bäst på.volvo skrev:
Jag har några exempel för att stödja min ståndpunkt.
1: Svartarbetet kommer inte att utrotas, men det kommer bli mycket mindre förekommande. Åker vi runt i Sverige en sommardag så har vi sett en och annan bulgar eller rumän (eller från annat öststatsland med väsentligt lägre löner än vi har i Sverige) som målar hus. De står på vingliga stegar och hembyggda ställningar som hålls samman av silvertejp och begagnad spik från någon riven betongform, och målar med färg och penslar från ÖB. Nu blir skillnaden i pris till den lokala målningsfirman inte så stor. Som husägare slipper man dessutom en hel del ansvar för om någon av de svartarbetande ramlar ned och gör sig illa. Det här är dock också ett problem. Varje sommar är det ganska många tusen människor som kommer till Sverige för att försörja sig genom att jobba svart som byggjobbare. Risken finns att de kommer ändå, och skall försöka försörja sig.
2: Det är aldrig fel att se till så att fastigheter underhålls. Sverige har en befolkning som blir allt äldre. Fler och fler kan vi räkna in i kategorin 80+, och de bor fortfarande i hus. Deras barn tillhör kategorin +55 och många börjar tycka att det är nog med att hålla ordning på sitt eget hus. Nu ges människor chansen att underhålla sina hus till ett rimligt pris. Det handlar om inte så lite äldreanpassning, men också en del löpande underhåll som att måla, renovera fönster, tapetsera om. Kommunerna och landsting har för länge sedan slutat ta ansvar för de här bitarna för våra äldre.
3: Det här ger också mer frihet åt normalinkomsttagare. Skall vi vara helt ärliga så är det egentligen bara de verkligt rika och riktiga höginkomsttagare som kunnat ringa efter hantverkare för att renovera hus. De flesta har kanske tagit sig råd någon gång, men allt som oftast väntar blåstället några timmar varje helg, och kanske någon kväll efter jobbet då det skall fixas något. Nu kan vi få råd att ringa hantverkaren lite oftare. Kanske ge målaren nyckeln till huset medan man åker på semester, och sedan komma hem till ett nymålat hus. Detta istället för att årets semester skall bestå av att måla huset. Eller åka till svågern och måla hans hus, han hjälpte ju oss förra året.
Bra skrivet Swetrot!
Tänkte precis skriva detsamma att det nu äntligen blivit mer förmånligt och rimligt för normal- och låginkomsttagare att bo i hus. Nu ökar möjligheterna för alla att unna sig lite hjälp när en omfattande renovering måste göras.
Som det var tidigare var det i princip familjer med högre inkomster som vågade köpa hus. Med ROT-avdragets införande ökar dessutom möjligheterna för familjer med lägre inkomster att våga sig på ett husköp eftersom kommande renoveringskostnader kanske inte blir lika avskräckande.
Tänkte precis skriva detsamma att det nu äntligen blivit mer förmånligt och rimligt för normal- och låginkomsttagare att bo i hus. Nu ökar möjligheterna för alla att unna sig lite hjälp när en omfattande renovering måste göras.
Som det var tidigare var det i princip familjer med högre inkomster som vågade köpa hus. Med ROT-avdragets införande ökar dessutom möjligheterna för familjer med lägre inkomster att våga sig på ett husköp eftersom kommande renoveringskostnader kanske inte blir lika avskräckande.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Många bäckar små........Swetrot skrev:
(fastighetsskatten, förmögenhetsskatten, gåvoskatten, sjukvårdsförsäkringar, privatisering av kommunala hyresfastigheter etc.....)
Det är ingen tvekan om vem som gynnas av regerande makthavare.
Och frågan var ju "Rotavdragets syfte".
Ville man att alla skulle få ta del av en reduktion skulle man tex. kunnat sänka byggmomsen.
Frågan var som sagt "ROT-avdragets syfte", inte den övergripande inriktningen av nuvarande regims ekonomiska fördelningspolitik.
Syftet med ROT-avdraget är att minska svartarbetet, öka arbetsutbudet och mildra den ekonomiska krisens effekter i allmänhet och i byggsektorn i synnerhet. För den som vill läsa på innan debattinläggen går det bra att studera här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/85/05/9125fb47.pdf Av dokumentet framgår också att det inte helt är några permanenta pengar, eftersom skattereduktionen minskar omkostnadsbeloppet på fastigheten, dvs om man höjer värdet på fastigheten genom ROT-åtgärderna, så kommer, man att få betala i slutändan genom högre skattepliktig kapitalvinst vid en framtida försäljning.
Huruvida syftet uppnås med liggande förslag kan man givetvis ha olika uppfattning om, men det är delvis en annan fråga. En sänkning av byggmomsen skulle tror jag kosta avsevärt mycket mer och dessutom utgöra en avsevärt tydligare subvention av byggbranschen jämfört övrigt näringsliv.
Syftet med ROT-avdraget är att minska svartarbetet, öka arbetsutbudet och mildra den ekonomiska krisens effekter i allmänhet och i byggsektorn i synnerhet. För den som vill läsa på innan debattinläggen går det bra att studera här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/85/05/9125fb47.pdf Av dokumentet framgår också att det inte helt är några permanenta pengar, eftersom skattereduktionen minskar omkostnadsbeloppet på fastigheten, dvs om man höjer värdet på fastigheten genom ROT-åtgärderna, så kommer, man att få betala i slutändan genom högre skattepliktig kapitalvinst vid en framtida försäljning.
Huruvida syftet uppnås med liggande förslag kan man givetvis ha olika uppfattning om, men det är delvis en annan fråga. En sänkning av byggmomsen skulle tror jag kosta avsevärt mycket mer och dessutom utgöra en avsevärt tydligare subvention av byggbranschen jämfört övrigt näringsliv.