8 377 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
ROT-Avdraget - 5års regeln?
Sida 1 av 2
Nu är ju detta bara ett förslag innan det lämnas in till riksdagen men ändå. ROT-Avdraget skall tydligen gälla enbart hus äldre än 5år?
citat:
"När kan jag kontakta mina hantverkare och börja renovera mitt hus?
Regeringen föreslår att de nya reglerna ska träda i kraft den 30 juni 2009. Men avdraget gäller arbeten som påbörjats och betalats efter den 7 december 2008."
5-årsregeln var väl inte med förut, innebär det att man skall nyttja detta fort som sjutton innan 30 Juni ifall man har nyare kåk än 5år?
citat:
"När kan jag kontakta mina hantverkare och börja renovera mitt hus?
Regeringen föreslår att de nya reglerna ska träda i kraft den 30 juni 2009. Men avdraget gäller arbeten som påbörjats och betalats efter den 7 december 2008."
5-årsregeln var väl inte med förut, innebär det att man skall nyttja detta fort som sjutton innan 30 Juni ifall man har nyare kåk än 5år?
Förstår inte riktigt...är det något i den här texten som syftar på en 5 årsregelnihtila skrev:
Detta senaste dokument från Skatteverket kommer ju bara att skapa än mer kaos. Har de inte haft frågor tidigare, så lär de nog få hett om öronen nu!
Varför ska ex. ett garage vara únderlag för avdrag bara om det är sammanbyggt med huset..?
Varför ska ex. ett garage vara únderlag för avdrag bara om det är sammanbyggt med huset..?
Fast det har väll varit så hela tiden har för mig att det har diskuterats här på forumet tidigare. Tror att det beror på att man har begränsat avdraget till arbete med huset och inte med tomten, därmed blir det den lite speciella tolkningen där
Fast så konsekvent är det ju inte heller..evasch skrev:
Installera luftvärmepump GER avdrag.
Installera andra former av inventarier som ex. diskmaskin/spis ger INTE avdrag.
Byta lås i dörrarna GER avdrag.
Montering av markiser ger INTE avdrag..
Arbetskostnad vid behov av sanering GER avdrag, men inte om det är husbock..
Och sen blir det ju hur mycket tolkningsfrågor som helst..
Vad gäller om man ex. vill ha en stensättning på sin altan..?
Har fixat innertak på vinden på mitt 1 år gamla hus. Entreprenören sa att arbetet helt klart kunde dras av som ROT-avdrag och allt tydde på att han hade rätt tills idag. Till och med regeringen har ju pushat för att man skulle köra igång. Så det gjorde jag för 2 veckor sedan. Nu känner jag mig lurad eftersom mitt hus är för nytt? Eller börjar femårsregeln att gälla från 1 juli? Tacksam för svar, det rör sig om ca 30.000 i avdrag för mig.
Suck. Jag som hade tänkt mig fixa balkong på mitt 3 år gamla hus. Inte hinner jag både få balkongen ritad, få bygglov och fixa entreprenör och få det gjort innan 1 juli ... 
Men iofs förvånar det mig inte alls att man satt en 5-årsgräns. Annars skulle nog många nybyggare dra på bygget i flera år för att maximera ROT-avdraget.
Är ROT-avdraget något tidsbegränsat eller avser man behålla detta i fortsättningen? Det står visserligen att arbetskostnader för hustjänster är permanent - har jag tolkat detta rätt?
Men iofs förvånar det mig inte alls att man satt en 5-årsgräns. Annars skulle nog många nybyggare dra på bygget i flera år för att maximera ROT-avdraget.
Är ROT-avdraget något tidsbegränsat eller avser man behålla detta i fortsättningen? Det står visserligen att arbetskostnader för hustjänster är permanent - har jag tolkat detta rätt?
Redigerat:
Det förefaller vara avsikten att avdraget skall vara permanent.
I princip kan man väl säga att politikerna har kapitulerat och insett att det inte går att komma åt svartjobbet, folk har inte råd att betala vitt. Då är det bättre att bekämpa problemet mha ett rejält avdrag.
Helt rätt tycker jag, lagar som inte kan upprätthållas skall avskaffas eller göras obehövliga, annars uppluckras det allmänna rättsmedvetandet.
Sedan är det ju ett väldigt fett valfläsk också.
Jag tror få framtida politiker vågar röra det.
I princip kan man väl säga att politikerna har kapitulerat och insett att det inte går att komma åt svartjobbet, folk har inte råd att betala vitt. Då är det bättre att bekämpa problemet mha ett rejält avdrag.
Helt rätt tycker jag, lagar som inte kan upprätthållas skall avskaffas eller göras obehövliga, annars uppluckras det allmänna rättsmedvetandet.
Sedan är det ju ett väldigt fett valfläsk också.
om någon tveksamhet fortfarande råder, från skatteverket:
"Av lagrådsremissen framgår att skattereduktion för ROT-arbeten inte ska
medges för om- eller tillbyggnad av ett nybyggt småhus under de första fem
åren (under den period som fastighetsägaren slipper att betala
fastighetsavgift pga. att huset är nybyggt).
Den här regeln gäller för om- och tillbyggnad som påbörjas 1 juli eller
senare. För arbeten på nybyggda hus som utförts och betalats under perioden
8 december 2008 - 30 juni 2009 medges skattereduktion för ROT förutsatt att
övriga förutsättningar är uppfyllda."
"För arbeten på nybyggda hus" - undrar vad det betyder?reiman skrev:om någon tveksamhet fortfarande råder, från skatteverket:
"Den här regeln gäller för om- och tillbyggnad som påbörjas 1 juli eller
Vårt hus är under byggnation. Är det ett "hus" innan man har slutbesiktigat det?
Hjälp!! Någon som vet för vi vill gärna göra ett ROT-avdrag för något som byggts före 30/6.
Nej, håller inte med swetrot. För skatteverket, och det är ju dit man skall skicka ansökan om rotavdrag, så är det värdeåret som gäller. dvs. det år som byggnaden ansågs som så färdig att man kunde flytta in. Efterföljande 5 år är de som är helt skatte/avgiftsbefriade och man kan därmed inte under de åren använda sig av ROT-avdraget.
Slutbeviset, å andra sidan, är något som kommunen har hand om. Ett slutbevis kan utfärdas flera år efter det att huset fick ett värdeår åsatt. Tänk t.e.x. på alla självbyggare som färdigställer minimalt för att kunna flytta in, men som sedan tar ett antal år på sig att färdigställa tillräckligt mycket för att slutbesiktiga. tilläggas skall att ett hus måste vara färdigbyggt och ansökan om slutbevis inskickad till kommunen inom 5 år efter det man fått bygglov.
Slutbeviset, å andra sidan, är något som kommunen har hand om. Ett slutbevis kan utfärdas flera år efter det att huset fick ett värdeår åsatt. Tänk t.e.x. på alla självbyggare som färdigställer minimalt för att kunna flytta in, men som sedan tar ett antal år på sig att färdigställa tillräckligt mycket för att slutbesiktiga. tilläggas skall att ett hus måste vara färdigbyggt och ansökan om slutbevis inskickad till kommunen inom 5 år efter det man fått bygglov.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Var på skatteverkets sida står detta, har letat som en tok, men inte hittat det.reiman skrev:om någon tveksamhet fortfarande råder, från skatteverket: