4 341 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
ROT avdrag?
Sida 1 av 2
Tackar för beslutet om detta och från den 15/4 passar oss utmärkt. Men hur funkar det? Kan någon förklara - gäller avdraget på arbetskostnaden och inte materialet eller? Räkneexempel; utbyggnad för 800'= hälften material hälften arbete=400' som jag kan dra av 30% (=skatten) på eller?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Visst det låter bra men hela budgeten är ju ett hån mot tillväxten - skandalöst dåligt sammansatt...vad förslaget innebär i praktiten får du nog vänta och se. Tro inte att det alltid blir som sossarna lovar.
Om budgeten i dess helhet och dess effekter på välfärd och tillväxt kan vi väl diskutera i andra forum :-X. Min fråga var mer egoistiskt inriktad på den egna ekonomin ;D. Och ja löften från politiker har man väl lärt sig att ta med en nypa salt men som jag förstår det införs rotavdraget den 15/4 2004 på så kort tid kan väl de inte hinna ändra sig eller ???
Är det ett 30%-igt avdrag likt låneränteavdraget (alltså räkna bort 30%), eller skall man räkna som att man sänker sin inkomst med 30% av summan (och man "tjänar" skatten på dessa 30%)?
I första fallet är det ju 30% som avdraget blir, i andra fallet blir det ju ca 15% i realiteten (beroende på skattesats).
Mvh
Pagge
I första fallet är det ju 30% som avdraget blir, i andra fallet blir det ju ca 15% i realiteten (beroende på skattesats).
Mvh
Pagge
Såg en intervju med Bosse Ringholm precis när detta var klart och då fattade jag det som att om man gör något som kostar 30.000 får man maximalt tillbaka 10.500:-. Om detta var max per hushåll framgick inte bara att intentionen var att motarbeta svart arbetskraft!?
Har själv sökt info om detta då jag också skulle vilja utnyttja avdraget i år.
Tydligen skall detaljerna preciseras runt den 15 april så vi får väl vänta och se.
Har själv sökt info om detta då jag också skulle vilja utnyttja avdraget i år.
Tydligen skall detaljerna preciseras runt den 15 april så vi får väl vänta och se.
Som jag förstått det...
Du får dra av upp till 10500 kr per Fastighet för arbetskostnaden. Avdraget är 30% av arbetskostnaden.
Låt säga att du byggt en ny trapp för 40ksek. Materialet kostade 20 ksek och arbetsinsatsen 20ksek. Det betyder att du får dra av 30% av 20Ksek vilket ger 6 ksek. Dock får du max dra av 10.5 ksek vilket är lika med en arbetskostnad på 35 ksek.
Du får dra av upp till 10500 kr per Fastighet för arbetskostnaden. Avdraget är 30% av arbetskostnaden.
Låt säga att du byggt en ny trapp för 40ksek. Materialet kostade 20 ksek och arbetsinsatsen 20ksek. Det betyder att du får dra av 30% av 20Ksek vilket ger 6 ksek. Dock får du max dra av 10.5 ksek vilket är lika med en arbetskostnad på 35 ksek.
Som jag förstått det så drar du av hela arb.kostnaden upp till max 35.000 detta ger sen en skattereduktion med, som max ca 10.500 (i de flesta fall).Jonas_O skrev:Som jag förstått det...
Man kan väl jämföra det med att göra avdrag för räntekostnader i deklarationen, då drar man ju av de faktiska ränteutgifterna och får sen en minskad skatt med 30% av de räntekostnader man haft.
Man ska således inte dra av 10.500 i deklarationen för då får man väl bara skattereduktion med 30% av den summan om jag förstått detta rätt.
Rätta mig om jag har fel är ni snälla
//Christina.
Får man inte göra avdrag om man gör arbetet själv?
Kan det verkligen bli tillräckligt när det gäller reducering?
Skulle vara mycket intressant om de har några aspekter på hur länge man måste ägt huset alt. husets ålder innan man kan genomföra ROT-bidrag. Det är ju viktigt att veta så man kan berätta för klinkersläggaren vilket datum han skall sätta på fakturan.... :