Hej

Jag har bara gjort avdrag enligt det gamla sättet att jag själv tog upp det i deklerationen. Men nu är det så att jag äger ett hus och hade en VVS-firma här som ordnade lite med pannan. Det jag undrar över är om inte det är berättigat till ROT-avdrag?

Det står inget om det i fakturan och priset per timme är 350:- per timme, plus momsen på det. Skulle rotavdraget vara inbakat där så är det lite väl dyrt:). Firman har funnits länge och är en ganska liten men ordentlig sådan.

Man brukar specificera arbetskostnaden för sig och därefter redovisa rot-avdraget. Sedan när fakturan är betald så begär företaget in pengarna av skatteverket. Det är den enkla vägen - men, jag har stött på ett tillfälle där företaget vill ha ett intyg från kunden som styrker att man har rätt till ROT-avdrag.

Ring upp företaget och fråga helt enkelt.

Du kan själv gå på allabolag.se och döka på företaget, där kan du se om företaget har f-skatt. Har företaget INTE f-skatt, så kan de inte göra rotavdrag.

Egentligen ska du klargöra för hantverkaren i förväg att du vill nyttja rotavdraget, och han har rätt att begära intyg på att du har avdrag kvar att nyttja för innevarande år (det fixar du enkelt på SKVs sida mha e-leg). Jag har bestämt för mig (men är inte hundra säker) att det inte är någon strikt skyldighet för hantverkare att göra avdrag för rot, och isf är det ju extra viktigt att ha avtalat det innan. Hursomhelst ska det förstås stå specat på fakturan om avdrag gjorts, det blir om inte annat väldigt konstigt i hans bokföring annars.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Nanny Fine
Att "ordna lite med pannan" låter inte som något arbete som är berättigat till ROT över huvud taget....... såvida de inte installerade en ny panna......

Nanny Fine skrev:
Att "ordna lite med pannan" låter inte som något arbete som är berättigat till ROT över huvud taget....... såvida de inte installerade en ny panna......
Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad.

Det verkar vara en reparation i detta fallet, så då är det klockrent rotavdrag.

Nanny Fine
EyEr0n skrev:
Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad.

Det verkar vara en reparation i detta fallet, så då är det klockrent rotavdrag.
Ingenting är klockrent när Skatteverket är inblandade, det borde alla veta...;)

Citat från deras hemsida;

"VÄRMEPANNA
Installation eller byte av värmepanna ger rätt till skattereduktion. Service av värmepanna ger dock inte rätt till skattereduktion. "

Jag tror att SKV skulle klassa "ordna med pannan" som en service. Alltså inget rot-avdrag. Jag vidhåller därmed min ståndpunkt....:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.