Undrar om ngn har erfarenhet av följande:
Jag har fått en vattenskada. FB besiktigade skadan och fann att spillvattenröret från handfatet på toaletten hade läckt.. Samtidigt fann de fuktskador i tröskeln och dörrkarmarna i badrummet som inte ligger i direkt anslutning till toaletten utan det ligger en hall desemellan. Toalettens rör är från -58 alltså har nått sin tekniska livslängd. FB ersätter följdskadorna som utgår från toaletten. FB numrerar skadorna: toaletten skada nr 1 och badrumskada nr. 2.
Badrummet byggdes om -03 av den förra ägaren och som visade sig vara felbyggt. FB lämnar därför ingen ersättning för renoveringen av badrummet, pga att arbetet inte var fackmannamässigt utfört enligt då gällande byggregler.
Jag är helt införstådd med att man inte kan få rotavdrag för samma arbete när FB ersätter skadan.

Problemet är att enligt skatteverket kan jag inte få ngt rotavdrag för ombyggnaden av badrummet eftersom det betraktas som samma skada som den i toaletten för vilken jag får ersättning från FB om en bara delvis. Ombyggnaden av badrummet räknas inte heller som tilläggsarbeten (för vilket man kan få rotavdrag för) eftersom rotavdrag för TÄA .förutsätter att det inte har någonting med skadeärendet att göra.

Jag vet inte om jag tänker rätt, men anta att jag får för mig att bygga om mitt badrum (utan någon skada), då får jag göra rotavdrag. Men nu har jag en skada som FB inte vill täcka. Badrummet måste lik (fb) rivas ut och byggas om, men utan rätt till rotavdrag. Känns surt och dyrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.