17 546 läst ·
3 svar
18k läst
3 svar
ROT-avdrag för enskild firma?
Hur är det nu när det kommer till o få ROT-avdrag när man har en enskild firma? i och med att man har personnummret som org nr, kan man fortfarande utnyttja rot-avdraget?
Fakturan i sig går till dig som privatperson, inte till firman. Tar du pengar ur firman för att betala något jobb med ROT-avdrag så ska du betala sociala avgifter m.m, precis som en "lön" (eller vinst i EF) på den summa du tar ut ur ditt företag.
// EDIT
Såg att du haft tidigare inlägg om köpa Nytt hus och du får inte göra ROT-avdrag på ett nytt hus (5 år eller nyare). Du kanske får det att gå igenom, men kör Skatteverket en kontroll, kan du bli återbetalningsskyldig.
Du kan inte använda ROT för nybyggnation, t.ex garage. Såg att du skrivit något om det. Det är bara till för renovering av befintlig yta, eller utbyggnad av befintlig byggnad.
// EDIT
Såg att du haft tidigare inlägg om köpa Nytt hus och du får inte göra ROT-avdrag på ett nytt hus (5 år eller nyare). Du kanske får det att gå igenom, men kör Skatteverket en kontroll, kan du bli återbetalningsskyldig.
Du kan inte använda ROT för nybyggnation, t.ex garage. Såg att du skrivit något om det. Det är bara till för renovering av befintlig yta, eller utbyggnad av befintlig byggnad.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om du köper eller renoverar en fastighet så har det inget med din firma att göra. Det räknas precis som om du gör affären privat, samma gäller sedan ev. reavinstbeskattning.
Det är möjligt att det gäller annat om din enskilda firma sysslar med just "förädling" av fastigheter, då vet jag inte riktigt hur det räknas. Mer än att du då blir förmånsbeskattad om du utnyttjar fastigheten själv. Och du blir inte reavinsbeskattad på vanligt sätt utan ev. reavinst räknas som intäkt i rörelsen med avsevärt högre skatt än om du kört privat.
Det är möjligt att det gäller annat om din enskilda firma sysslar med just "förädling" av fastigheter, då vet jag inte riktigt hur det räknas. Mer än att du då blir förmånsbeskattad om du utnyttjar fastigheten själv. Och du blir inte reavinsbeskattad på vanligt sätt utan ev. reavinst räknas som intäkt i rörelsen med avsevärt högre skatt än om du kört privat.
Klicka här för att svara
