Jag har ett gammalt bordsunderrede i gjutjärn som jag tänkte måla. Jag har skrapat och slipat bort gammal färg men rosten är omöjlig att få bort i alla små skrymslen. Vad kan jag grunda med för att färgen ska fästa? Finns det något annat sätt än täckande färg att ytbehandla med så att det inte färgar av sig? Jag tänkte ha det som fikabord på altanen
Vill du se ytan så funkar linolja och jag skulle välja kokt för att det ska torka snabbare. Lägg på, vänta lite och torka bort. Underlaget suger bara in små mängder och bara där det är rost. Sen tar det några dagar innan det torkat så det går att använda.
Jag har hammerlite på möbler inklusive gjutjärn men mitt gjutjärn har inte i närheten av lika många detaljer.
Jag har hammerlite på möbler inklusive gjutjärn men mitt gjutjärn har inte i närheten av lika många detaljer.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tack för tipset, det låter som att det skulle kunna bli snyggare är täckande färg. Behöver man inte hetta upp godset? Jag har kollat runt lite på nätet hittat såna förslag. Det verkar iofs lite ogörligt att få till det hemma med en så stor pjäsZ z_bumbi skrev:Vill du se ytan så funkar linolja och jag skulle välja kokt för att det ska torka snabbare. Lägg på, vänta lite och torka bort. Underlaget suger bara in små mängder och bara där det är rost. Sen tar det några dagar innan det torkat så det går att använda.
Tack för ditt svar, jag får klura lite på vad som blir bäst men linolja verkar intressantZ z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden