Hej,

Vi har en HEA300 balk för att bära upp en del i en carport, carporten byggdes för 2 år sen av en entreprenör.

När vi kollar nu ser vi att balken är obehandlad och det finns ytrost på den.

Det är beklädd, bör man riva av detta och rostskyddsbehandla den?

Tack på förhand!

Utsätts balken för direkt väder/kustnära så kanske man kan fundera på rostskydd.

Men är den väderskyddad så är det bara visuellt man behöver fundera på...

/ATW

Är den utomhus men under tak så kan den stå där i tills du är död och begraven utan att ha försvagats nämnvärt.

Balkar ligger i 9 fall av 10 utomhus i ställ så ytrost är det redan när den är ny och efter några år utomhus utan tak är det inte nämnvärt mer än tidigare.

Så ta det lugnt i båten

Den skall absolut skyddas och borde vara skyddad. Enligt praxis skyddar man stål även om det är inomhus och byggs in. Så jag hade ringt upp entreprenören och bett han åtgärda felet.

S sixten88 skrev:
Den skall absolut skyddas och borde vara skyddad. Enligt praxis skyddar man stål även om det är inomhus och byggs in. Så jag hade ringt upp entreprenören och bett han åtgärda felet.
Starkt ordval tycker jag. Ja praxis att rostskydda men ofta i onödan inomhus. Enligt normerna ska beständigheten säkerställas utifrån aktuell korrosivitetssklass och livslängdskategori. I en torr miljö går det kravet ofta att uppfylla utan rostskyddsfärg.

I vissa fall går det inte att uppfylla med skyddande behandlingar, som stålpålar tex. Då överdimensionerar man godstjocklenen för att klara avrostning, i storleksordningen en handfull millimetrar på 100 år.

Titta upp inne i restaurangen i Steam Hotell i Västerås. Där är det stora snygga rostiga stålbalkar i taket.

En balk utomhus även om den är regnskyddad bör absolut skyddas i klass c2 eller c3. Att räkna med avfrostning är inte speciellt praktisk ovan mark då inte luften likt marken eller vattnet närmast pålen blir syrefattigare med tiden och korrosionen avtar. Dessutom kan kondensen göra att det blir rinningar på andra byggnadsdelar.

Jag missade att det var en carport... läste garage av någon anledning. Ja då är det C2 om den är inklädd.

Jag menade inte att han skulle räkna med avrostning på stålbalken.

Hur som helst, oavsett krav så kommer detta aldrig att bli ett problem för TS.

Absolut, den funkar perfekt. Ännu bättre om du målar den en gång till sedan med en topplack.

Tack, balk målad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.