Borde allemansrätten ändras så:

• Ingen förändring, det är bra som det är

114 Röster 57,9%
  • att den utökas (motivera gärna med vad i tråden)

6 Röster 3,0%
  • att den begränsas eller helt stoppas för kommersiell verksamhet

62 Röster 31,5%
  • att markägare får rätt att stängsla in eller skylta och själv bestämma formerna

12 Röster 6,1%
  • att den helt avskaffas

3 Röster 1,5%
  • Antal röster
    197
  • Omröstningen stängd .
Mikael_L
Hej, dels för att få lite bättre koll på den verkliga viljan, men kanske även för att visa hur en lite bättre utformad omröstning kan se ut så skapar jag en om allemansrättens önskade framtid.

• Gilla
JSten och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kör också med anonyma röster, jag tänker att det egentligen är ganska oviktigt att veta vem det är som röstar vad. Vill man profilera sig i sin åsikt, så skriver man i själva tråden.
Och 14 dagar har ni på er ... :cool:

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
B
Var hittar du/ni gällande lagtext som beskriver vad allemansrättens innebär?

Mikael_L
Det är dåligt med vettig lagtext.
Det hela är ursprunget ur sedvanerätt och det finns lite taffliga försök att fästa det på pränt under 1900-talet.
Men helt klart är det dåligt med lagtext som reglerar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
Det är bluff och osanning det är ingen sedvanerätt...

Det är just detta Alle mans rätten är icket rättsligt definierat....??

Hur kan då tredje man påstå att ett visst handlande ger dem rättigheter????

Hur kan då turist företag och Naturvårdsverket m fl påstå att "alle mans rätt" ger dem rätt att bedriva vinstdrivande näringsverksamhet på landsbygdens näringsfastigheter, utan att vilja prata med eller ens berätta om deras avsikter med den drabbade näringsfastighetsägaren?
Det saknas lagstöd...!

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju också medge att så fort man ska "tillverka" en sån här omröstning så inser man att det inte här så lätt.
Att ha med totalt avskaffade av a-rätten samt att den får vara kvar i nuvarande form kändes ju ganska naturligt.
Att även ta med ett alternativ ännu mer åt extremen, med en utökad a-rätt kändes inte helt galet, jag hade ju ändock hela 3 alternativ som innebar begränsningar.

Att göra en omröstning handlar ju egentligen om att göra så attraktiva alternativ som möjligt, men samtidigt med en spridning över hela åsiktsskalan.
Jag gjorde gissningen att det är förhållandevis få som vill utöka allemansrätten jämfört med folk som vill se begränsningar, eller kan se viss nytta med sådana. Så därav det skeva med ett enda "öka"-alternativ och 3 "begränsa"-alternativ. Och som det ser ut än så länge på resultaten av omröstningen så verkar jag haft rätt i detta.

Just nu leder oförändrad allemansrätt stort, men samtidigt visar många en vilja att stoppa kommersiell användning av annans mark.
De som vill begränsa hårdare alternativt utöka rätten är i klar minoritet.
Men omröstningstiden har inte löpt ut än, det går fortfarande att låta sin röst bli räknad!

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Det är ju viktig att förstå att kommersiell verksamhet ska kunna finnas och utvecklas men den ska inte ske på enskilda markägares bekostnad utan skall avtalas och ersättning utbetalas.

/ATW

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
En vecka kvar att rösta och göra sin röst hörd i omröstningen.
Det är ju rätt lite diskussion i tråden, så jag måste göra ett inlägg så den inte ramlar ner för långt bort. :)

A
markavtal måste fram om bolag skall utöva verksamhet på enskild mark..

privatpersoner som vill plocka bär ska ha svenskt medborgarskap för att få nyttja rätten..

De som plockar åt företag ska kunna uppvisa anställningskontrakt och de ska ha boenden som är humana med möjligheter till hygienisk skötsel..
lönen skall betalas efter svensk modell och skatten redovisas i Sverige.

allt annat är otänkbart och människohandel..

Maskintok skrev:
privatpersoner som vill plocka bär ska ha svenskt medborgarskap för att få nyttja rätten.
Det håller inte EU-rättsligt, i den mån vi leker den här leken i det möjligas land. Icke EU-medborgare kan du dock i viss mån exkludera.

Vsd nytta det nu gör om man ändå skulle förbjuda kommersiellt utnyttjande av allemansrätten.

Mikael_L Mikael_L skrev:
rätt lite diskussion i tråden
Ett sätt att tolka det på är att sakfrågan är underordnad det politiska poserandet.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Allemansrätten har ju aldrig varit tänkt för att gynna kommersiell verksamhet det är ju lika tokigt som att jag skulle jaga på grannens mark och sälja köttet borde ju dom flesta begripa

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
C
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Allemansrätten har ju aldrig varit tänkt för att gynna kommersiell verksamhet
Kommersiell bär- och svampplockning på andras mark är i och för sig en gammal sedvänja både här och på annat håll och jag skulle vilja påstå att det inte funnits några avsikter att sätta stopp för det i dagens allemansrätt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
privatpersoner som vill plocka bär ska ha svenskt medborgarskap för att få nyttja rätten..
De som plockar åt företag ska kunna uppvisa anställningskontrakt och de ska ha boenden som är humana med möjligheter till hygienisk skötsel..
lönen skall betalas efter svensk modell och skatten redovisas i Sverige.
En sak kan vi i alla fall bli säker på, en väldig massa naturresurser skulle ruttna bort i skogarna och sylt i affärerna skulle bli fruktansvärt dyrt då.

Det kan vara lite kul att bolla detta med äganderätten på det som uppstår på ens mark. När bären har hamnat där, vad blir nästa steg, kottar och pinnar?
Eller det syre som vegetationen skapat?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
En sak kan vi i alla fall bli säker på, en väldig massa naturresurser skulle ruttna bort i skogarna och sylt i affärerna skulle bli fruktansvärt dyrt då.

Det kan vara lite kul att bolla detta med äganderätten på det som uppstår på ens mark. När bären har hamnat där, vad blir nästa steg, kottar och pinnar?
Eller det syre som vegetationen skapat?
Så du menar att de som plockar bär i Sverige på privat mark inte ska behöva göra rätt för sig gällande mänskliga rättigheter och följa svenska anställningsformer?

att sedan de svenska bären knappt blir använda eller sålda, omgjorda till sylt hör inte hit...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.