Jepp. Vi får se vad som finns och yes det är torrt men vi har mer än ett alternativ till vatten så jag räknar med att få tag på även vid ett ev bevattningsförbud.T TottoGBG skrev:Du får väl se vad som finns att få tag på.
Ett skäl att inte sätta rosor är att när du ska flytta dem görs det bäst på senhösten och det kanske inte fungerar för er. Ett annat skäl är att högsommar inte är bästa planteringstiden om man inte har obegränsad tillgång till vatten och med tanke på att vi har århundradets värsta torka är det kanske klokt att inte plantera rosor just nu.
Våra tankar tog en oväntad vändning idag. Första spadtaget 1 m från väggen och jag stöter på småsten 1 DM ner. Så det blir inga buskrosor. Vi har massa spillbitar från ett plankbygge som jag ska försöka bygga ihop krukor i kubformoch sedan blir det rabattrosor för dom kunde man tydligen ha i kruka. Nina Weibull verkar hyfsat lätt att få tag på de annars Ganska utsorterade plantskolorna (har varit på två). Vita som matchar de röda måste vi också ha.
Floribundarosor som Nina Weibull blir inte snygga en och en, det ska vara grupper av dem, tycker jag. Om du väljer en ros med buskigt växtsätt blir det snyggare och fyller ut bättre. Patio är ämnad att klara kruka, dessutom, men det finns fler serier för kruka än den.
Ok! Det har du nog rätt i. Får se om jag får tag på några patio. På dom två plantskolorna jag varit hos var det ganska rensat. Ska in till bauhaus och plantagen i andra ärenden imorgon. Få ta en flukt och kolla vad dom har.T TottoGBG skrev:
Lika bra att det inte gick bra att plantera, för även om du bor i hyresrätt kan du inte bara gräva upp saker i trådgården och ta med dig.
Kan också rekommendera att sätta lavendel runt rosorna även om du har dem i stor kruka. Dels är lavendel i sig inte törstiga, och så skyddar de jorden, vilket faktiskt ger mer fukt till rosorna!
Fick utskällning här för några år sedan när jag tipsade om det, då en förståsigpåare menade att det ju inte gick eftersom de har så helt olika krav. Men det är just därför det funkar så bra.
Kan också rekommendera att sätta lavendel runt rosorna även om du har dem i stor kruka. Dels är lavendel i sig inte törstiga, och så skyddar de jorden, vilket faktiskt ger mer fukt till rosorna!
Fick utskällning här för några år sedan när jag tipsade om det, då en förståsigpåare menade att det ju inte gick eftersom de har så helt olika krav. Men det är just därför det funkar så bra.
Jag var. Min mor hade lavendel och rosor tillsamman i rabatterna när jag vad barn, så det är jag inte rädd för att prova.Anna_H skrev:
Lika bra att det inte gick bra att plantera, för även om du bor i hyresrätt kan du inte bara gräva upp saker i trådgården och ta med dig.
Åk ok! Bra att veta. Vi åker nog till blomsterlandet i helgen. Verkar vara de enda som har något sånär sortiment för tillfället.kashieda skrev:
Jag har gjort "krukor" av spillmaterial från en kompis staketbygge.
Den största är 50x50x45cm och rymmer ca 80 liter. De andra är lite mindre.
De ser snygga ut!greenteng skrev:
Det kan vara läge att isolera dem lite på insidan. Tyvärr är nog frigolit lättast, men usch för mikroplast...
Tack! De blev helt ok och framför allt var de gratiskashieda skrev:
Tror du det behövs? Vi har väldigt sällan frost här (sydvästra Skåne) och om man isolerar så kan väl inte jorden andas heller riktigt? Ska borra lite hål i botten. På krukan och ev lägga ett lager leca innan jorden.
Nej, det kanske inte behövs om det inte blir smällkallt länge. Våra har klarat sig fint i marken ner till runt -25 i vintras, inte så mycket snö som isolering. Dränering är ju ett krav, med det låter det som att du har koll pågreenteng skrev:
Lycka till!