Byggahus.se

Rostigt pannplåtstak

1. StefaniB
    Medlem · 13 inlägg

StefaniB

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    00CF779F-87DD-420E-9D0F-179D080B067D.jpeg
    Jag tänkte måla om ett galvaniserat men rostigt pannplåtstak. Inget större fel på plåten som är tjock.
    Någon som har erfarenhet av linoljefärg? Vill helst ju helst att det ska vara i många år.

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 165 inlägg

Peter2400

Medlem
    Har inte provat någon annan plåttaksfärg, men är väldigt nöjd att jag målade mitt tak med teknos kirjo. Varianten som är lösningsmedelburen ska det vara.
    https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/kirjo/

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 274 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Japp, jag har målat med linoljefärg. Jag har dragit detta i några trådar nu.

Så här gjorde vi:

Skrapa och slipa rosten med roterande stålborste. Det behöver inte vara rostfritt.
    Tvätta taket med vatten och Yes (högtryck behövs inte om man har skurborste).
    Måla all rost och med Isotrol Klarlack Grund.
    Måla två gånger med oförtunnad linoljefärg. Järnoxid har används av tradition för röda tak och som grundfärg. Bensvart linjoljefärg eller svart järnoxid för svarta tak. Bara att planka på utan större talang.

Vi målade med 1:1 Övedsgrön blandat Titan-Zink från Ottossons för 15 år sedan:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-05-10 kl. 19.44.42.png

Traditionen säger att linoljefärgsmålade tak ska målas om kring vart 12:e år. Det verkar stämma för nu kommer pigmentet ned med regnet och taket är väldigt matt. Första rostanstrykningen var synlig förra sommaren.

Målare bygger ställning denna vecka och planen är att han stryker två lager linoljefärg igen efter en tvätt av taket. Eventuella små rostprickar får han grunda med Isotrol igen.

(Om din pannplåt har nån plastfärg på sig så måste den bort. Ett mindre helsike om den inte ger sig med högtrycken.)

4. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 588 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Det räcker inte med att stryka med linolja?

5. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Om du får det helt rostfritt så fungerar det med bara färg, inklusive linoljefärg. Men vilket jobb och det lär kräva blästring för att vara görbart. Förr så låste man ju rosten med blymönja men det lär inte vara ett tillgängligt alternativ idag. Isotrol är den enda rostlåsande kemi som jag känner till som ersättning för blymönjan.

6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
  7. StefaniB
    Medlem · 13 inlägg

StefaniB

Medlem
    Tack för alla bra tips!

• Laddar…
  8. StefaniB
    Medlem · 13 inlägg

StefaniB

Medlem

9. StefaniB
    Medlem · 13 inlägg

StefaniB

Medlem
    Är det någon som vet hur man utför dymling av skiftesverk? De gamla dymlingarna är täljda och mäter ca30mm.
    Borrar man uppifrån rakt igenom en bål/planka (de är 3tum) och ca halvvägs genom den underliggande? Eller borrar man halvvägs genom båda och sedan vänder den övre? Hur hittat man i så fall lättast exakt läge borrhålen? Tänkte använda fyrkantsdylingar. Men vilket mått? Tacksam för tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.