Hej,
Jag håller på att ta bort allt gammalt kakel för att kunna sätta upp nytt. Nu har jag kommit till bastuväggen som består av träreglar och dubbelgips. När jag började skruva ned gipsskivorna (fick så klart bryta sönder den yttre skivan i 10 tusen småbitar) så märkte jag att 9 av 10 skruvar som var i gilvnivå och kanske 30 cm upp var mkt rostiga. 2 av dem hade så gott som rostat av. När jag såg detta så blev jag jävligt orolig att det skulle vara mögelbo deluxe innanför. Men när jag fick bort skivorna och isoleringen så såg trästommen oförskämt bra ut för att vara 20 år gammal.
Är det någon som vågar sig på att gissa eller komma med en bra förklaring till alla de rostiga skruvarna? Det är i källaren så betonggolvet är säkert inte heltorr. Dessutom yttervägg till vänster på bilden. Dock dränerad sådan.
Jag håller på att ta bort allt gammalt kakel för att kunna sätta upp nytt. Nu har jag kommit till bastuväggen som består av träreglar och dubbelgips. När jag började skruva ned gipsskivorna (fick så klart bryta sönder den yttre skivan i 10 tusen småbitar) så märkte jag att 9 av 10 skruvar som var i gilvnivå och kanske 30 cm upp var mkt rostiga. 2 av dem hade så gott som rostat av. När jag såg detta så blev jag jävligt orolig att det skulle vara mögelbo deluxe innanför. Men när jag fick bort skivorna och isoleringen så såg trästommen oförskämt bra ut för att vara 20 år gammal.
Är det någon som vågar sig på att gissa eller komma med en bra förklaring till alla de rostiga skruvarna? Det är i källaren så betonggolvet är säkert inte heltorr. Dessutom yttervägg till vänster på bilden. Dock dränerad sådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
äldre gipsskruv var obehandlade så gott som.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
@Stefan1972 Tack, för svaret. Enda frågan som jag fortfarande är lite förundrar över är att högre upp på väggen så var nästan inga skruvar påverkade av rost. Så det verkar vara något som gjort nederdelen fuktig så att rost kunnat tillväxa men det har inte nått så högt upp och inte heller nått träkonstruktionen, uppenbarligen...
Jaja, lite rost känns ändå bättre än massa svartmögel
Jaja, lite rost känns ändå bättre än massa svartmögel
Klicka här för att svara