Byggahus.se

Rosenhill - nybyggt med stil

1. S
    Medlem · Östergötland · 1 120 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    Sitter i bilen på väg till flygplatsen och funderar på ytterbelysning. Vi har förberett för 7 väggarmturer och vill ha någon typ av lykta av äldre typ. Men nästa alla är svarta. Vi är inne mer på grå eller kopparfärgade. Konstsmide har ju en fin kopparlykta;
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-1-3_14-29-49.jpeg

Dock är jag lite orolig att koppar kommer skära sig mot de röda fönstren även om det blir fin fint mot den gröna fasaden. Vad tror ni?

Hängrännor m.m är grå så grå funkar ju med;
    upload_2020-1-3_14-34-20.jpeg

Eller har ni några andra tips?

2. P
    Renoverare · 1 919 inlägg

Pappa1986

Renoverare
    Personligen tycker jag kopparlampan är lite för "klar" i sin lyster.
    Hade satsat på något sånt här om det vart jag
    Screenshot_20200103_144317_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200103_144003_com.android.chrome.jpg

Vet att du skrev, svart går bort men den är ju lite häftig

• Laddar…
  3. S

Styrman_jansson

Medlem
    Ja lampgustavs variant har vi kikat på med. Men lite samma farhåga där. Att kopparen ska skära sig mot de röda fönstrena.

4. S
    Medlem · Södermanland · 1 179 inlägg

saiter

Medlem
    Jag tycker kopparn ser bra ut. !!
    Prova, tror inte det skär sig.

Ser ut att bli riktigt stiligt hela huset.

//AA

• Laddar…
  5. P
    Renoverare · 1 919 inlägg

Pappa1986

Renoverare
    Hade även blivit riktigt snyggt med en sådan i svart (lampgustavs)
    Svart med de gula glasen skulle nog bli riktigt snyggt.

• Laddar…
  6. major_tom
    Renoverare · Blekinge · 579 inlägg

major_tom

Renoverare
    otroligt fint bygge!

• Laddar…
  7. S
    Renoveringsnovis · 115 inlägg

StenQL

Renoveringsnovis
    Väldigt fint hus ser det ut att bli, kul att ni bygger i klassisk stil. Inget fel på andra stilar men kul med omväxling! Jag tänker att kopparlampan rimligen ärgar och byter färg som all annan koppar. Så färgen på bilden skulle jag inte bry mig så mycket om, utan hur den blir sen. Jag tror den kommer passa fint.

8. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 7 390 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Riktigt kul se ni bygger i klassisk stil. De som river och bygger fula nya skapelser i Stockholms innerstad borde lära sig av er!

• Laddar…
  9. S

Styrman_jansson

Medlem
    Kul att så många gillar stilen. För den var inte självklar. Vi hade kikat på allt från ren funkis till ”moderna klassiker” innan. Men när vi hittade tomten och såg på husen runtomkring och lade igop det med vår byggares fallenhet för stilen då var det en no brainer.

• Laddar…
  10. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Det finns saker i traditionen som lockar eftersom dagens fyrkanter bara är pengar

11. LenaSuzanna
    Husägare · Stockholm · 31 inlägg

LenaSuzanna

Husägare

12. S

Styrman_jansson

Medlem
    Nja, jag kan absolut uppskatta de enklare formerna i en del moderna hus. Det blir ett lättförståeligare och ibland lugnare intryck och vill man ändra på det så går det bra med ljus och inredning.

Men samtidigt så uppskattar jag bra hantverk, och det upplever jag finns mer av det i äldre stilar. Det känns som man eftersträvade estetiken och bra hantverk mer än effektiva och ekonomiska byggnadsmetoder och material.

Allt behöver inte optimeras och effektiviseras in i absurdum hela tiden.

Redigerat 5 jan 2020 13:03
  13. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Varför finns det Arkitektur?
    Jo för att människan behöver helhetskontroll!

I Sverige råder totalt förakt för arkitektur!
    Byggare har spolat arkitekter och tror att arkitektur är något som utsmyckar!
    Det vore samma sak som att spola hantverket i snickeri och bara göra kulisser

Ni väljer att ta gammal arkitektur och inte anlita då ni tycker att ni har kontroll genom att kopiera...
    Det är egentligen inte rätt väg att gå men ni får ett fint hus men utan det där riktiga som bara Arkitekter kan

14. S

Styrman_jansson

Medlem
    Arkitekter är inte gudar. Jag vet, jag jobbar med dem nästan dagligen i mitt yrke. De är som människor mest, olika. En del bra och en del mindre bra. En del lägger massa vikt vid funktioner och flöden, en del jobbar massor med estetik och upplevelse. Alla lånar ideer och designer från varandra. Kopierar om du så vill. Och inget fel i det. Om man hittar något som man gillar som funkar så klart man ska återanvända det.

Jag skulle inte vilja påstå att vi kopierar mer än andra. Snarare arbetar utifrån en stil/tidsepok. Alla profiler på delarna i fasaden är hyvlade i snickarns egna snickeri. Vi har valt profil ihop, lite baserat på vilka stål som fanns ska erkännas dock. Sammansättningen av paneltyperna/lister m.m är också egen. Det kommer även gälla invändiga lister och andra snickerier.

Nu vill jag dock inte att denna tråd ska bli någon diskussion kring nyttjandet av arkitekt eller inte. De är som yrkesmän är mest, det finns både bra, medelmåttiga och mindre bra.

• Laddar…
  15. S

Styrman_jansson

Medlem
    Och helt ”oarkitektonisk” är inte vårt hus. Jag har diskuterat flera saker med de Arkitekter jag jobbar med. Bl.a. så tipsade de om att välja kvalite på de saker man tar och känner vid typ, dörrhandtag o.d.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.