Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hej på er!
Har länge tänkt starta denna tråd men med familj, jobb och ett husbygge så finns inte särskilt mycket tid kvar om dagarna. Men nu råkade jag få en halvtimme över så here it goes.
Vi är en familj på 5st som idag bor i ett parhus på 120m2. Helt funktionellt, och trevligt intill en skog, men trångt. Längtan efter ett eget hus lite utanför stadsgränsen har alltid funnits hos oss. Efter diverse tomtletande och bankstrul lyckades vi förra året köpa en tomt som vi gillade skarp.
Tomten ligger några mil söder om Linköping och består av en bit avstyckad åkermark. Vi kommer ha en granne som ligger bredvid på samma bit åkermark. Vår tomtär på ca. 2000m2 och ligger i en liten sluttning mot söder med skog "bakom". På nybyggnadskartan nedan så är vår tomt den "inre" tomten och vi har en väg (med servitut) över grannens tomt.
Vi har haft många tanker på husstilar o.d. både modernt, funkis men med tanke på tomtens placering och husen runt omkring landade vi i någon form av sekelskiftesstil.
Huset byggs i lösvirke då vi har byggfolk med tillgång till eget snickeri i släkten.
Ritningar m.m. har till det mesta gjorts av mig samt av svärfar som ritat och byggt ett antal hus genom åren. Jag jobbar inom byggbranschen fast med el och har god CAD-vana.
Vi har i dagsläget kommit så långt att vi håller på och sätter igen väggar på plan 1 och jag kommer komplettera med fler bilder från bygger men så länge får ni hålla tillgodo med några utdrag från våra ritningar
/Robert
Har länge tänkt starta denna tråd men med familj, jobb och ett husbygge så finns inte särskilt mycket tid kvar om dagarna. Men nu råkade jag få en halvtimme över så here it goes.
Vi är en familj på 5st som idag bor i ett parhus på 120m2. Helt funktionellt, och trevligt intill en skog, men trångt. Längtan efter ett eget hus lite utanför stadsgränsen har alltid funnits hos oss. Efter diverse tomtletande och bankstrul lyckades vi förra året köpa en tomt som vi gillade skarp.
Tomten ligger några mil söder om Linköping och består av en bit avstyckad åkermark. Vi kommer ha en granne som ligger bredvid på samma bit åkermark. Vår tomtär på ca. 2000m2 och ligger i en liten sluttning mot söder med skog "bakom". På nybyggnadskartan nedan så är vår tomt den "inre" tomten och vi har en väg (med servitut) över grannens tomt.
Vi har haft många tanker på husstilar o.d. både modernt, funkis men med tanke på tomtens placering och husen runt omkring landade vi i någon form av sekelskiftesstil.
Huset byggs i lösvirke då vi har byggfolk med tillgång till eget snickeri i släkten.
Ritningar m.m. har till det mesta gjorts av mig samt av svärfar som ritat och byggt ett antal hus genom åren. Jag jobbar inom byggbranschen fast med el och har god CAD-vana.
Vi har i dagsläget kommit så långt att vi håller på och sätter igen väggar på plan 1 och jag kommer komplettera med fler bilder från bygger men så länge får ni hålla tillgodo med några utdrag från våra ritningar
/Robert
Spännande! Jag gillar skarpt att ni har lagt lite extra tid på den äldre designen och inte bara smällt upp ett färdigt kataloghus! Ska bli kul att följa!
Alltid kul med nya projekt.
Kanske bara undrar varför trappan upp fick så central roll i hela huset? den blockerar upp ganska mycket yta, sedan en wc utan fönster , blir lite lägenhetskänsla ,samt förstör lite av tvättstugan som annars kunde ha en massa garderober för linnen,handdukar osv. så man slipper springa runt med dom i hela huset. lite så man brukar tänka på nu med nya hus.
Samt lite fundering kring kyl och frys, slår man måtten invändigt ca 4,4 m, drar du av köksinredning, bägge sidor, -1,2m då nere på 3,2m sedan köksön -1,2m blir 2 meter kvar , dela det på var del av sidorna = 1 meter kvar mellan köksön och mickro/ugn å kyl o frys, sedan en stol ritat även där som ska dela den metern, då har ni en 0,5 meter kvar och gå i mellan, är det tanken?
Kanske bara undrar varför trappan upp fick så central roll i hela huset? den blockerar upp ganska mycket yta, sedan en wc utan fönster , blir lite lägenhetskänsla ,samt förstör lite av tvättstugan som annars kunde ha en massa garderober för linnen,handdukar osv. så man slipper springa runt med dom i hela huset. lite så man brukar tänka på nu med nya hus.
Samt lite fundering kring kyl och frys, slår man måtten invändigt ca 4,4 m, drar du av köksinredning, bägge sidor, -1,2m då nere på 3,2m sedan köksön -1,2m blir 2 meter kvar , dela det på var del av sidorna = 1 meter kvar mellan köksön och mickro/ugn å kyl o frys, sedan en stol ritat även där som ska dela den metern, då har ni en 0,5 meter kvar och gå i mellan, är det tanken?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hej,T Takläggare skrev:Alltid kul med nya projekt.
Kanske bara undrar varför trappan upp fick så central roll i hela huset? den blockerar upp ganska mycket yta, sedan en wc utan fönster , blir lite lägenhetskänsla ,samt förstör lite av tvättstugan som annars kunde ha en massa garderober för linnen,handdukar osv. så man slipper springa runt med dom i hela huset. lite så man brukar tänka på nu med nya hus.
Samt lite fundering kring kyl och frys, slår man måtten invändigt ca 4,4 m, drar du av köksinredning, bägge sidor, -1,2m då nere på 3,2m sedan köksön -1,2m blir 2 meter kvar , dela det på var del av sidorna = 1 meter kvar mellan köksön och mickro/ugn å kyl o frys, sedan en stol ritat även där som ska dela den metern, då har ni en 0,5 meter kvar och gå i mellan, är det tanken?
Vi har haft lite samma tankar och trappen har åkt runt lite. Men vi är ute efter den där känslan av en lite ”pampig” trapp som syns direkt när man kommer in från rätta entren. Trappen kommer ”platsbyggas” av sambons bror i hans snickeri med förhoppningsvis ”lite extra”
Beträffande WC utan fönster har vi det idag och tycker det funkar fint. Vår filosofi är att lägga pengarna energin där man vistas mest och det gör vi inte på toan. Vi kommer även troligtvis ha våtrumsmatta i badrummen av samma anledning.
Beträffande stilen så kommer vi inte slaviskt försöka följa sekelskiftesstilen invändigt. Funktion är ju också viktigt och det kommer bli kompromisser. Sedan tycker jag det är charmigt med hus som har förändrats genom tiderna och där man kan se spår av fler ”epoker”. T.ex. hat vi köpt en gammal belysningsarmatur från gissningsvis 40-50 talet i mässing och glas. Kanske kommer det se ut som detta är ett gammalt hus som ändå fått genomleva några renoveringar.
Ja går och bygga en köksö med låsbara hjul, brukar fungera fint.
Tänkte mer på entre, kanske flytta trappan in till matrum och göra om den till hall, då har ni förråd/kläder under den ändå, använda den för utdragbara lådor för skor, osv, sedan öppnar ni upp v-rum för mer plats, för nu när man slår måttet så blir v-rum ganska litet, 4,4m*4,2m=18,48 kvm ,just så pass lite större än ert sovrum. trappan äter upp nästan lite för mycket kvm,
För tar du måtten på ert matrum är den också ganska smal ca 2,65 bred*3,45 längd ett matbord 1 m bred,sedan minus stolar bägge sidor ,0,5+0,5 m gör 2 meter totalt på köksbord å stol, kvar att passera en person som sitter på en stol blir bara 30 cm per sida. så den som sitter innerst har 3 stolar som man riktigt får tränga sig förbi.
Skulle trappan vart där istället hade matbordet fått en mer central plats, med högt till tak och räddat även köksön så den kan byggas som den ska. sedan "häng ytan" i hela huset växer till en central placering med större ytor, matbord allt fungerar då.
Tänkte mer på entre, kanske flytta trappan in till matrum och göra om den till hall, då har ni förråd/kläder under den ändå, använda den för utdragbara lådor för skor, osv, sedan öppnar ni upp v-rum för mer plats, för nu när man slår måttet så blir v-rum ganska litet, 4,4m*4,2m=18,48 kvm ,just så pass lite större än ert sovrum. trappan äter upp nästan lite för mycket kvm,
För tar du måtten på ert matrum är den också ganska smal ca 2,65 bred*3,45 längd ett matbord 1 m bred,sedan minus stolar bägge sidor ,0,5+0,5 m gör 2 meter totalt på köksbord å stol, kvar att passera en person som sitter på en stol blir bara 30 cm per sida. så den som sitter innerst har 3 stolar som man riktigt får tränga sig förbi.
Skulle trappan vart där istället hade matbordet fått en mer central plats, med högt till tak och räddat även köksön så den kan byggas som den ska. sedan "häng ytan" i hela huset växer till en central placering med större ytor, matbord allt fungerar då.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Här kommer lite bilder från markarbetena för husgrunden samt vår nya väg till tomten. Vi hade tur har fått tag på en mycket duktig och erfaren grävmaskinist. Han gjorde schaktbotten helt på fri hand. När vi kontrollerade efteråt med laser behövdes det endast en liten justering ca. 5cm i ena hörnet.
Här har vi påbörjat grundarbetena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi påbörjat grundarbetena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Här har vi precis fått el till tomten. Vi valde ett markmätarskåp från Garo så vi slipper ytterligare en omläggning. Första "middagen" i vårt nya hem 
Grundläggningen för vår altan kommer vara typ "torpargrund" eller vad man ska säga. Vi fäster bärlinorna i husgrunden med ingjutna gänstänger och murar upp en grundmur i ytterkant för andra änden. Här är formen för grundsulan till muren;
Här är det gjutet, både grund och sula för altan.
Här börjar vi äntligen börjat med stommen. Detta kommer bli utsikten från "matrummet"
Stommen flyter på!
Varit och kikat lite på tapeter. Hittade en kollektion som vi nog ska kolla närmare på;
Stommen uppe och takstolar på. Detta blir vyn från vardagsrummet upp till allrummet. Blir ca. 6m i takhöjd i vardagsrummet
Bild från "baksidan". Utegipsen börjar komma på.
Fasadmålning. Vi har valt lindblomsgrön fasad. Profilen har snickarn valt själva och hyvlat fram.
Fönsterleverans! Kommer bli kanon med "Engelskrött" till vår gröna fasad;
Vy från allrummet på plan 2.
Altan i söderläge kommer bli kanon!
Lite fasad uppe. Blir en kombo av liggande panel och pärlspont.
Var tvungen att bygga en målarställning;
Fasaden från lite distans;
Ventilation på g invändigt. Blir FTX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggningen för vår altan kommer vara typ "torpargrund" eller vad man ska säga. Vi fäster bärlinorna i husgrunden med ingjutna gänstänger och murar upp en grundmur i ytterkant för andra änden. Här är formen för grundsulan till muren;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det gjutet, både grund och sula för altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här börjar vi äntligen börjat med stommen. Detta kommer bli utsikten från "matrummet"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen flyter på!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varit och kikat lite på tapeter. Hittade en kollektion som vi nog ska kolla närmare på;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen uppe och takstolar på. Detta blir vyn från vardagsrummet upp till allrummet. Blir ca. 6m i takhöjd i vardagsrummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från "baksidan". Utegipsen börjar komma på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadmålning. Vi har valt lindblomsgrön fasad. Profilen har snickarn valt själva och hyvlat fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterleverans! Kommer bli kanon med "Engelskrött" till vår gröna fasad;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från allrummet på plan 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan i söderläge kommer bli kanon!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fasad uppe. Blir en kombo av liggande panel och pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tvungen att bygga en målarställning;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaden från lite distans;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation på g invändigt. Blir FTX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allt fungerar bortsett från att det inte blir som vi vill ha det, menar du?T Takläggare skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vet inte om du är TS andra användarnamn men @Takläggare har väldigt relevant input och det är ju så brutalt tråkigt att bygga nytt och upptäcka att det t.ex är för trångt. Bygg upp ett låtsaskök, möblera runt och provgå. Sitt vid bordet och rör er runt och testa. Hellre en gång för mycket än en för lite...I irrelevantish skrev:
Ja det här är ganska vanliga missar man gör som förstagångs byggare, man missar i beräkningarna , har lite över tro på mått och sådant, men alla ska väl gå den vägen först.Sockerhög skrev:
Vet inte om du är TS andra användarnamn men @Takläggare har väldigt relevant input och det är ju så brutalt tråkigt att bygga nytt och upptäcka att det t.ex är för trångt. Bygg upp ett låtsaskök, möblera runt och provgå. Sitt vid bordet och rör er runt och testa. Hellre en gång för mycket än en för lite...
Kommer bli ruskigt snyggt.S Styrman_jansson skrev:
vad kommer ni ha för färg på foder, knutar mm?
Ett tips om tapeter, om ni gillar medaljonger förstås så kolla här:
https://tapet.se/tapeter/?filter=1&design=medaljong&paged=1
Nej mitt hus blev så här, tror inte vi har liknande stil, även jag drog upp den i lösvirke.men helt annat tänk på planlösning, med att man kan gå runt och olika vägar i huset, hur man använder huset, samt att allt är bekvämt och uttänkt,men som sagt detta är inte mitt första hus.I irrelevantish skrev:
Inget illa ment, försökte bara ge lite tips på vad som är bra och veta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder








