4 285 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Rörvikshus - någon som byggt med dom i år?
hej
Vi har hittat ett hus vi gillar hos Rörvikshus - "Oskar".
Har lite frågor om dom:
- Är det någon som byggt med dom de senaste året? har det gått bra/dåligt?
- någon som byggt med dom i Stockholm eller Enköpingstrakten?
- Är det bra kvalitet på husen.
- Hur är det att bygga med Rörvikshus?
- Är det någon som byggt huset Oskar?
tacksam för svar.
Vi har hittat ett hus vi gillar hos Rörvikshus - "Oskar".
Har lite frågor om dom:
- Är det någon som byggt med dom de senaste året? har det gått bra/dåligt?
- någon som byggt med dom i Stockholm eller Enköpingstrakten?
- Är det bra kvalitet på husen.
- Hur är det att bygga med Rörvikshus?
- Är det någon som byggt huset Oskar?
tacksam för svar.
Hej.
Min erfarenhet av Rörvikshus gör att jag absolut inte kan rekommendera de eller deras sk. entreprenörer. Vi har haft problem med allt (och efter 1 år har inget av problemen lösts). Rörvikshus har hela tiden visat kalla handen och vägrat ta ansvar. För det första var inte alla rum klara när vi flyttade in. tex hade vi ingen fungerande tvättstuga. Det bör man ju ha i ett nytt dyrt hus. Vi har haft översvämning i garaget, vattenläckor i badrum och tvättstuga, skorsten och golvvärme. Vi har även fått vara med avbrott på avloppet ut. Ventilationen kopplades in först efter ett halvår, likaså bergvärmen. Inga intyg från varken elektriker, kaklare eller rörmockare har vi fått. Varje dag är vi oroliga för vad som kan hända.
Jag bor in en kommun där det byggs mycket. Har också pratat med en del av de som bygger med andra husföretag. De finns de med många fel och så finns de få lyckligt lottade som bara haft typ en anmärkning på slutbesiktningen. Det verkar vara rena lotteriet om husbygget ska gå bra eller ej.
(Banners till höger på denna sida får mig att må illa). Rörvikshus hemsida är bara en vacker fasad. Inget stämmer med verkligheten.
(detta är samma svar som jag gav sign. Kattis)
Min erfarenhet av Rörvikshus gör att jag absolut inte kan rekommendera de eller deras sk. entreprenörer. Vi har haft problem med allt (och efter 1 år har inget av problemen lösts). Rörvikshus har hela tiden visat kalla handen och vägrat ta ansvar. För det första var inte alla rum klara när vi flyttade in. tex hade vi ingen fungerande tvättstuga. Det bör man ju ha i ett nytt dyrt hus. Vi har haft översvämning i garaget, vattenläckor i badrum och tvättstuga, skorsten och golvvärme. Vi har även fått vara med avbrott på avloppet ut. Ventilationen kopplades in först efter ett halvår, likaså bergvärmen. Inga intyg från varken elektriker, kaklare eller rörmockare har vi fått. Varje dag är vi oroliga för vad som kan hända.
Jag bor in en kommun där det byggs mycket. Har också pratat med en del av de som bygger med andra husföretag. De finns de med många fel och så finns de få lyckligt lottade som bara haft typ en anmärkning på slutbesiktningen. Det verkar vara rena lotteriet om husbygget ska gå bra eller ej.
(Banners till höger på denna sida får mig att må illa). Rörvikshus hemsida är bara en vacker fasad. Inget stämmer med verkligheten.
(detta är samma svar som jag gav sign. Kattis)
Säljarna är oftast mycket trevliga och välvilliga. Problemet är att hitta entreprenörer som kan bygga huset utan problem. Då hjälper det inte att säljarna är bra. Det är inte de som bygger själva huset. Se till att ha ordentliga kontrakt , allt ska stå på papper, varenda detalj. Det är här Rörvikshus kommer in. Det ska framgå klart att de har ett ansvar mot kunden, inte bara att de ska leverera en byggsats. De ska inte kunna skylla ifrån sig om det går fel.
Jag har byggt i Skåne.
Mvh
Jag har byggt i Skåne.
Mvh
Först och främst vill jag säga att det är otroligt trist att ni haft problem med ert husbygge. Men, jag håller inte med om ovanstående. Om det nu inte är Rörvikshus som utser entreprenörerna (dvs totalentreprenad), hur skall de kunna ta ansvaret för entreprenörernas arbete? Jag skulle vilja hävda att det vid en delad entreprenad eller generalentreprenad är viktigare att ha ett bra kontrakt med huvudentreprenören. Där skall det framgå att det är den entreprenören som är ansvarig för att samordna arbetet, göra mottagningskontroller av det som kommer från husföretaget etc. Då är det entreprenören som inte kan skylla i från sig.blåst skrev:
Eller är det totalentreprenad ni har haft?
När vi skrev på kontraktet var det med vetskapen att det var på totalentreprenad.
Säljaren och entreprenören la upp det så att vi lurades att tro det!
Sedan har förutsättningarna från deras sida ändrats gång på gång.
Resultatet= Två entreprenörer och otaliga underhantverkare, minst hundra fel vid besiktningen m.m.
Rörvikshus tar inga som helst ansvar för entreprenörerna (som de rekommenderat).
Det spelar ingen roll egentligen om man har det ena eller det andra (totalentreprenad eller delad) då ingen av de inblandade vill ta ansvar för sina fel och brister!
De har alla visat att de är odugliga att leverera och bygga hus så att kunden blir nöjd.
Säljaren och entreprenören la upp det så att vi lurades att tro det!
Sedan har förutsättningarna från deras sida ändrats gång på gång.
Resultatet= Två entreprenörer och otaliga underhantverkare, minst hundra fel vid besiktningen m.m.
Rörvikshus tar inga som helst ansvar för entreprenörerna (som de rekommenderat).
Det spelar ingen roll egentligen om man har det ena eller det andra (totalentreprenad eller delad) då ingen av de inblandade vill ta ansvar för sina fel och brister!
De har alla visat att de är odugliga att leverera och bygga hus så att kunden blir nöjd.
Det kom som en nyhet för mig att Rörvikshus erbjuder totalentreprenad. Jag trodde att deras säljare kör egen firma?
Antingen så omfattar kontraktet med Rörvikshus bara själva materialleveransen eller så omfattar kontraktet även samtliga entreprenader.
Jag tror att entreprenadsformen gör skillnad för är det delad entreprenad är det lätt för Rörvikshus (och det gäller inte bara Rörvikshus) att säga att vi har levererat huset och att hantverkarna sedan gör fel är inte vårt ansvar. Gäller det totalentreprenad står totalentreprenören till svars för allt som går snett gentemot er som byggherre.
Hur som helst verkar det vara ett återkommande problem med att ansvarslösa säljare och skrupellösa entreprenörer vagga kunden i tron att det är 'någon form av totalentreprenad'. Hoppas det löser sig för er!!!
Antingen så omfattar kontraktet med Rörvikshus bara själva materialleveransen eller så omfattar kontraktet även samtliga entreprenader.
Jag tror att entreprenadsformen gör skillnad för är det delad entreprenad är det lätt för Rörvikshus (och det gäller inte bara Rörvikshus) att säga att vi har levererat huset och att hantverkarna sedan gör fel är inte vårt ansvar. Gäller det totalentreprenad står totalentreprenören till svars för allt som går snett gentemot er som byggherre.
Hur som helst verkar det vara ett återkommande problem med att ansvarslösa säljare och skrupellösa entreprenörer vagga kunden i tron att det är 'någon form av totalentreprenad'. Hoppas det löser sig för er!!!
Klicka här för att svara