918 825 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Hej,
Testade för ett år sedan att borra för hand och sedan slå ner en spets. Stötte på nått hårt, försökte dra upp spetsen men den var av. Projektet strandade men behovet av vatten finns ju fortf. Lite efterforskningar säger att det inte går att spola ner spets då det skall vara ett tånglager i vägen, men att banka ner skulle gå bra. Tittar jag på SGU kartan står det såhär:
Utmärkt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 20 000-60 000 l/h (ca 500-1 500 m3/d)
Genomsläpplighet -Hög genomsläpplighet
Jordart i grundlager - Postglacial sand
Jordart - Postglacial sand--grus
Eftersom det inte kommer upp något om vatten i jordlagret antar jag det är kört för mig. När jag borrade kom det grundvatten bara 1-2 meter ner. Bor i Höllviken.
Är det borrad brunn som gäller för mig?
Testade för ett år sedan att borra för hand och sedan slå ner en spets. Stötte på nått hårt, försökte dra upp spetsen men den var av. Projektet strandade men behovet av vatten finns ju fortf. Lite efterforskningar säger att det inte går att spola ner spets då det skall vara ett tånglager i vägen, men att banka ner skulle gå bra. Tittar jag på SGU kartan står det såhär:
Utmärkt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 20 000-60 000 l/h (ca 500-1 500 m3/d)
Eftersom det inte kommer upp något om vatten i jordlagret antar jag det är kört för mig. När jag borrade kom det grundvatten bara 1-2 meter ner. Bor i Höllviken.
Om du har god genomsläpplighet och vatten på 1-2 meter så är chansen väldigt god för bra uttag.R Rena skrev:Hej,
Att det inte står något om vatten i jordlager kan ju helt enkelt att de inte har någon data på det. Men du har ju facit i och med att du har borrat och sett.
Vetikatten om jag kommer längre ner. Ett helvete att borra för hand i lera, sen att trycka ner foderröret på det också.TotalControl skrev:
Jag har som sagt slagit ner foderröret lite lätt med en slägga. Frågan är hur länge röret håller
Tänkte försöka längre upp. Antar att det bara är att kasta ner material som jag har grävt upp och sen trycka ner spetsen igen?
Totalcontrol: tänkte mig först en PEM50 men det bli lite tight att få ner det i mitt 50R foderrör som verkar ha innerdia på ca 52mm.
Vad kännetecknar siffran före i Plurijets pumpar, t.ex 5/90, är det 5 bar vid 90 liter/min och då är 6/90 6bar vid 90liter/min ?
min nuvarande pumpautomat från Rinkabyrör slår ifrån vid 4bar och startar vid ca 2bar. 3 bar blir helt ok på vattenspridare, men 2bar blir bara lite "dripp dropp"
Vad kännetecknar siffran före i Plurijets pumpar, t.ex 5/90, är det 5 bar vid 90 liter/min och då är 6/90 6bar vid 90liter/min ?
min nuvarande pumpautomat från Rinkabyrör slår ifrån vid 4bar och startar vid ca 2bar. 3 bar blir helt ok på vattenspridare, men 2bar blir bara lite "dripp dropp"
Första siffran är antal steg. Andra är flödet l/min
Här har du fina kurvor.
https://www.pedrollo.com/public/allegati/PLURIJET 90-130-200_EN_50Hz.pdf
Här har du fina kurvor.
https://www.pedrollo.com/public/allegati/PLURIJET 90-130-200_EN_50Hz.pdf
Drar du upp allt sedan för att montera på själva rörspetsen?M mortimer skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Såå... då var ny spets på G. Är nere 4m under marknivå nu (2st 2m blåa 2" rör). Första metern gick på typ 30min. 4m tog mig o min far 4h ca. För närvarande är vi i ett lager med blålera, vilket jag minns stämmer med vår gamle spets. Det blir bättre ju längre ner vi kommer också, är lättare at spola upp grus/sand o dyl än att ta sig genom lera. Köpte bara 4m rör då jag inte visste hur det skulle fortlöpa och fungera. Men blir att inhandla mer rör i dagarna när man är igenom dessa helgdagarna.
Klämman/kopplingen för vrida röret är en kombination av rörklämmor och förlängningsmuttrar från Biltema och par hålplattor. Kopplingen för att få in luft i spolvattnet är Gardenas 3-vägs koppling som är ihopdragen med snöre och lindad med eltejp runt luftpistolen från kompressorn; standardstorlek från Jula. Började på 4bar men ökade sen till 5-6 bar. Vatten tog jag från min gamle spets så springer inte vattenförbrukningen iväg samt att slipper dra fram onödigt mycket slang. Blir ju väldigt blött på gräsmattan av allt vatten som man förbrukar.
Rena: RinkabyRör är snälla och gängar de kostnadsfritt till dig om man ber snällt. Ofta får man vara beredd på att komma tillbaka någon dag senare för att hämta de. Nope, dessa rör får sitta där i all evighet som foderrör. Kommer sticka ner en PEM40 slang med specialfilter. Bilder på allt kommer ev. längre fram.
Totalcontrol: är lite halvdålig på att läsa kurvorna och vad som visar vad.
Total längd på min sugledning kommer bli max 25m(troligen är det mer rätt att räkna på 20m), av dessa är 11m sugledning, sugledningen ligger ca 50cm under marknivån, inloppet på pumpen (nuvarande pumpautomat och även om jag ev. byter till ny t.ex Plurijet kommer ligga ca 50cm över marknivån, räknar med att ha vatten i alla fall 6m upp i sugledningen, bör innebära en sughöjd på (11-5m) +0,5m+0,5m=7m. PEM 40 slang blir det .
Total längd på min sugledning kommer bli max 25m(troligen är det mer rätt att räkna på 20m), av dessa är 11m sugledning, sugledningen ligger ca 50cm under marknivån, inloppet på pumpen (nuvarande pumpautomat och även om jag ev. byter till ny t.ex Plurijet kommer ligga ca 50cm över marknivån, räknar med att ha vatten i alla fall 6m upp i sugledningen, bör innebära en sughöjd på (11-5m) +0,5m+0,5m=7m. PEM 40 slang blir det .
OK, så det blir ingen vanlig rörspets du drar ner i foderröret? Blir lite sugen på att testa din metod.M mortimer skrev:Rena: RinkabyRör är snälla och gängar de kostnadsfritt till dig om man ber snällt. Ofta får man vara beredd på att komma tillbaka någon dag senare för att hämta de. Nope, dessa rör får sitta där i all evighet som foderrör. Kommer sticka ner en PEM40 slang med specialfilter. Bilder på allt kommer ev. längre fram.
Förstod inte alla mått riktigt. Vad är lyfthöjden till pumpen? Vattenytan till pump?M mortimer skrev:Rena: RinkabyRör är snälla och gängar de kostnadsfritt till dig om man ber snällt. Ofta får man vara beredd på att komma tillbaka någon dag senare för att hämta de. Nope, dessa rör får sitta där i all evighet som foderrör. Kommer sticka ner en PEM40 slang med specialfilter. Bilder på allt kommer ev. längre fram.
Du kan kolla siffrorna i. Pdfen istället för kurvan. Vid tex 40 l/min så ger pumpen en total lufthöjd (tryck) på 74.5 meter. Dvs nästan 7.5 bar. Vilket är riktigt bra.
Kommer de blå rören vara slitsade? Om du bara kommer ha ett oslitsat foderrör och sen din sil i foderröret så kommer det inte bli bra. Då sker bara vattengenomsläppligheten genom ändan/öppningen på de blå röret.M mortimer skrev:Rena: RinkabyRör är snälla och gängar de kostnadsfritt till dig om man ber snällt. Ofta får man vara beredd på att komma tillbaka någon dag senare för att hämta de. Nope, dessa rör får sitta där i all evighet som foderrör. Kommer sticka ner en PEM40 slang med specialfilter. Bilder på allt kommer ev. längre fram. .
Det är alldeles för liten area för att det ska bli bra. Då är det bättre att ta upp foderröret efter du sänkt ner din sil.
Försöker mig på en förklarande bild. Filtret som jag ska ha längst ned är under utveckling, men enligt bild så ska det vara en bit under foderröret. Måttet på 6m är sugledning som ligger i marken in till min pump som jag har i närliggande förråd.
Vet inte riktigt om vi syftar på olika mått när det gäller lyfthöjd. Lyfthöjden bör ju vara den vattenmängd/nivån som finns i röret ? Eller är det nivåskillnaden mellan insuget på pumpen och vattennivån utanför sugröret som man syftar på ? Sugledningen är ju egentligen alltid fylld med tanke på backventilen. Plurijetpumparna tar ingen hänsyn till vilken dimension man har på sugledningen utan räknar med att den är samma som inloppet; alltså 1,25"? Lyfthöjd och tryckhöjd är väl inte samma sak, eller ? Lyft är väl när du har pumpen överst i anläggningen och tryck är när du har omvända förhållande; alltså pumpen längst ner och trycker vattnet upp till marknivån ?
Så en Plurijet m 5/90 kan en 1,25" total sugledning vara 45m för att uppnå 90l/min ? Trycket (bar) ser jag dock inte någonstans
Vet inte riktigt om vi syftar på olika mått när det gäller lyfthöjd. Lyfthöjden bör ju vara den vattenmängd/nivån som finns i röret ? Eller är det nivåskillnaden mellan insuget på pumpen och vattennivån utanför sugröret som man syftar på ? Sugledningen är ju egentligen alltid fylld med tanke på backventilen. Plurijetpumparna tar ingen hänsyn till vilken dimension man har på sugledningen utan räknar med att den är samma som inloppet; alltså 1,25"? Lyfthöjd och tryckhöjd är väl inte samma sak, eller ? Lyft är väl när du har pumpen överst i anläggningen och tryck är när du har omvända förhållande; alltså pumpen längst ner och trycker vattnet upp till marknivån ?
Så en Plurijet m 5/90 kan en 1,25" total sugledning vara 45m för att uppnå 90l/min ? Trycket (bar) ser jag dock inte någonstans
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder