Hmmm, ett filter före pumpen är nog en väldigt bra idé för pumpens hållbarhet👍

Har haft pumpen igång typ hela dagen idag på ca 7 L / min. Har inte kunnat övervaka den så har inte pillat så mycket med olika flöden. Men har varit ute en stund nu, anledningen att det är 7L/min verkar vara att det är det som är tillrinningen. Vattnet har gått från siltvatten till lite klarare vatten (inte helt klart dock). Höjde lite och mätte till ca 9-10L / minut. Mätte typ en 15 min senare och då var det tillbaks till ca 7,5 L minut. Testade att öppna upp ännu mer men då tappade den styrkan. Sen när jag kom tillbaka till jämnt flöde igen så var det mycket silt i vattnet igen. Jag vet inte hur en pem-sil hade presterat i detta läge. Det är ju lite jobb med det, samtidigt har man ju på känn(lera) vad som väntar längre ner också om jag försöker ta mig djupare med rören. Bajssss.

I ibrakadabra skrev:
Har haft pumpen igång typ hela dagen idag på ca 7 L / min. Har inte kunnat övervaka den så har inte pillat så mycket med olika flöden. Men har varit ute en stund nu, anledningen att det är 7L/min verkar vara att det är det som är tillrinningen. Vattnet har gått från siltvatten till lite klarare vatten (inte helt klart dock). Höjde lite och mätte till ca 9-10L / minut. Mätte typ en 15 min senare och då var det tillbaks till ca 7,5 L minut. Testade att öppna upp ännu mer men då tappade den styrkan. Sen när jag kom tillbaka till jämnt flöde igen så var det mycket silt i vattnet igen. Jag vet inte hur en pem-sil hade presterat i detta läge. Det är ju lite jobb med det, samtidigt har man ju på känn(lera) vad som väntar längre ner också om jag försöker ta mig djupare med rören. Bajssss.
Vad är diametern på din rörspets och PEM?

A Atom skrev:
Vad är diametern på din rörspets och PEM?
Jag har filterrör. Inget spets. Pem är 32

• Gilla
Atom
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Jag har filterrör. Inget spets. Pem är 32
Aaaa. Ok. Lite svårare att få ner. Bör dock ge mer vatten vad jag hört...

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Skit också. Nere på drygt 4m och typ 1.5m under vattnet. Ganska övertygad om att jag träffat på en sten som jag inte kommer förbi. Raspar rätt bra när jag vevar med borret. Får inte upp något längre med kiesepumpen. Varit mkt små bitar av flinta i det sista jag pumpade upp

Kanske bara börja om någon annanstans?

O olofh skrev:
Skit också. Nere på drygt 4m och typ 1.5m under vattnet. Ganska övertygad om att jag träffat på en sten som jag inte kommer förbi. Raspar rätt bra när jag vevar med borret. Får inte upp något längre med kiesepumpen. Varit mkt små bitar av flinta i det sista jag pumpade upp

Känns stenen omöjlig hade jag nog börjat om på nytt hål. 4 meter är ju inte jättedjupy (vet dock inte hur tufft det har varit för dig att ta dig ner).

I ibrakadabra skrev:
Känns stenen omöjlig hade jag nog börjat om på nytt hål. 4 meter är ju inte jättedjupy (vet dock inte hur tufft det har varit för dig att ta dig ner).
Sista halvmeter som en man-cold men jo, det är absolut görbart med nytt hål. Bara jag får upp rören. Satt rätt bastant sista gången jag tog upp dom…

• Haha
ibrakadabra
  • Laddar…
O olofh skrev:

Har du testat de vanliga knepen med att lyfta röret en bit och hoppas stenen ramlar ner framför röret?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du testat de vanliga knepen med att lyfta röret en bit och hoppas stenen ramlar ner framför röret?
nej det har jag missat. Tack för tipset, får bli morgondagens prövning.

Hej! Försökt läsa på lite om detta med Kiespumpe och filterbrunn och blivit sugen. Tänkt till bevattning, och ingen pump jag hittar kan suga mer än 8m, så knappast värt att borra mycket längre än så? Har lyckligtvis ganska ytligt grundvatten och marken består av sandjord/sand/silt.
Nu är det så att min tyska är minst sagt knackig, finns det någon vänlig själ som kan peka mig i rätt riktning vad jag ska köpa? Finns ju på amazon, men köper gärna allt (borr, pump, rör) från samma ställe för smidighetens skull och för att vara säker på att det blir rätt dimensioner och att allt passar. Gärna "kit" således.
Allt gott,

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Kul! Det är bara "sugpumpar" som har det problemet.
Djuphålspump som man har nere i brunnen kan du ha betydligt djupare. Vilket är en av fördelarna med filterbrunn.

Du hittar arbetsgången och vad som behövs för prylar och var vi brukar beställa inte så många sidor bakåt.

• Gilla
Jens F och 2 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Ja surt. Låter som att du behöver komma längre ner. Även om du skulle lyckas få lite bättre tillrinning i nuvarande läge blir det antagligen marginellt bättre tänker jag.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Vi väntar på leverans till ytterligare en filterbrunn i närområdet. Ska försöka rapportera när vi väl kommer igång. Ganska lång leveranstid.

• Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.