918 847 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Det blir spännande att se om detta funkar. Hade jag vetat att du inte tänkt ta upp spolröret så hade jag inte tipsat om att göra lång sil. Skulle du få tillräckligt flöde underifrån som inte tar med sig sand som fyller röret så behöver du ingen sil alls, bara att sätta ner en pem med bottenventil och köra.A anhack skrev:
Arean av sand i botten som kan släppa genom vatten motsvarar car 25cm pemsil, så om det är grov fraktion där nere så kan det kanske räcka. Är rätt tveksam dock och det är först när man provat som man vet.
Första försöket, där jag fastnade vid 6m, var med 50mm avloppsrör och lång pem-sil. Då skulle jag dra upp spolröret precis som du tipsade om. Efter det bytte jag taktik och tog sugbil och 160mm markrör istället.M Mardigan skrev:Det blir spännande att se om detta funkar. Hade jag vetat att du inte tänkt ta upp spolröret så hade jag inte tipsat om att göra lång sil. Skulle du få tillräckligt flöde underifrån som inte tar med sig sand som fyller röret så behöver du ingen sil alls, bara att sätta ner en pem med bottenventil och köra.
Arean av sand i botten som kan släppa genom vatten motsvarar car 25cm pemsil, så om det är grov fraktion där nere så kan det kanske räcka. Är rätt tveksam dock och det är först när man provat som man vet.
Jag har relativt höga förhoppningar om att det kommer att fungera fint då jag inte är ensam om att göra precis på detta sättet i området. Men svaret blir inte förrän i helgen när jag kopplar ihop det. Bottenventil har jag vid pumpen då jag inte vill att det ska bli stående vatten i sugslangen hela vintern (släpper på kopplingen vid pumpen).
Om det inte funkar och du har en egen PEM sil redan så skulle jag fylla utrymmet mellan PEM sil och markör med shit load av isgrus och dragit upp markröret 1 meter ovan silens sista slitsar.
Då får du en variant av förlorad filter brunn.
I och för sig så hade jag dragit ner en filterbrunn nu när du har facit på sand fraktion samt ett färdigt foder
I och för sig så hade jag dragit ner en filterbrunn nu när du har facit på sand fraktion samt ett färdigt foder
Det kommer att fungera fint 🙂. För övrigt, att dra upp ett 160mm markrör 1m i det här läget tror jag är stört omöjligt, lär sitta stenhårt.TotalControl skrev:
Om det inte funkar och du har en egen PEM sil redan så skulle jag fylla utrymmet mellan PEM sil och markör med shit load av isgrus och dragit upp markröret 1 meter ovan silens sista slitsar.
I och för sig så hade jag dragit ner en filterbrunn nu när du har facit på sand fraktion samt ett färdigt foder![]()
Ska inte vara några större problem att dra upp om det bara sitter i grus. Spännband, domkraft och lite klurighet. 👍A anhack skrev:
Ska bli spännande och se vad du kan plocka ut för minutliter. Instämmer med @Mardigan och är lite skeptisk men funkar det så funkar det och då har jag lärt mig ngt nytt.
Ja, det blir spännande 😊.U upa skrev:
Jag tänker lite annorlunda när det gäller area-jämförelsen. Jag tror inte man kan tillgodoräkna sig hela mantelarean av pemsilen som filtrerande yta. Blir skumt då det blir oberoende av avståndet mellan slitsarna.M Mardigan skrev:Det blir spännande att se om detta funkar. Hade jag vetat att du inte tänkt ta upp spolröret så hade jag inte tipsat om att göra lång sil. Skulle du få tillräckligt flöde underifrån som inte tar med sig sand som fyller röret så behöver du ingen sil alls, bara att sätta ner en pem med bottenventil och köra.
Tittar man istället på öppningsarean blir beräkningen som nedan.
Markrör dia 160mm har en öppningsarea (sanden i botten) på 17200mm2.
Pemsilen (32mm PEM):
Hål i botten: 530mm2
Varje slits: ca 50mm2
För att nå samma öppningsarea går det åt (17200-530)/50 ~ 300 slitsar. Med 10mm mellan varje slits blir det då en 3m lång pemsil.
Du har helt rätt i dina beräkningar om det är hålet/hålen som begränsar flödet. Och så blir det i grov fraktion. Där jag bor är det dock fraktionen som begränsar och inte hålen och då blir det att man vill ha så stor area fraktion som möjligt mot hålen och så högt difftryck som möjligt över fraktionen.A anhack skrev:Ja, det blir spännande 😊.
Jag tänker lite annorlunda när det gäller area-jämförelsen. Jag tror inte man kan tillgodoräkna sig hela mantelarean av pemsilen som filtrerande yta. Blir skumt då det blir oberoende av avståndet mellan slitsarna.
Tittar man istället på öppningsarean blir beräkningen som nedan.
Markrör dia 160mm har en öppningsarea (sanden i botten) på 17200mm2.
Pemsilen (32mm PEM):
Hål i botten: 530mm2
Varje slits: ca 50mm2
För att nå samma öppningsarea går det åt (17200-530)/50 ~ 300 slitsar. Med 10mm mellan varje slits blir det då en 3m lång pemsil.
På dina bilder ser det ut som betydligt grövre fraktion än vad jag har och då kan det säkert fungera.
Som sagt det blir intressant att se vad du kan få ut för flöde.
Fick de nya rören idag. Knappt 6 meter ner nu. ///Djuret.
Fastnade med min rensslang under rören i slutet. Panik. Snabbt på med taljan och upp med rören en bit. Slangen lossnade 😅.
Fastnade med min rensslang under rören i slutet. Panik. Snabbt på med taljan och upp med rören en bit. Slangen lossnade 😅.
Känner igen den känslan från helgens missöde med fastsugen pump…skönt du fick loss det. 6m är respekt!I ibrakadabra skrev:
Tänkte höra om liknande erfarenhet. Har kommit ner på ca 4m djup och stött på ett väldigt hårt lager. Tror det mest är småsten. Försöker köra med borren i röret för att luckra upp lite åt gången och sen pumpa men går segt. Funderar på om jag ska försöka konstruera något slags spett med hjälp av armeringsjärn eller liknande men börjar bli svajigt att få ner hela längden i röret på ett säkert sätt så skulle nog behöva kunna skarva på (tänker jag)
Hmm, borde inte kiespumpen fungera bO olofh skrev:Tänkte höra om liknande erfarenhet. Har kommit ner på ca 4m djup och stött på ett väldigt hårt lager. Tror det mest är småsten. Försöker köra med borren i röret för att luckra upp lite åt gången och sen pumpa men går segt. Funderar på om jag ska försöka konstruera något slags spett med hjälp av armeringsjärn eller liknande men börjar bli svajigt att få ner hela längden i röret på ett säkert sätt så skulle nog behöva kunna skarva på (tänker jag)
Har inte läst alla dina inlägg. Men har du vatten i röret? I så fall borde väl kiespumpen fungera, om du har en sådan 😅O olofh skrev:Tänkte höra om liknande erfarenhet. Har kommit ner på ca 4m djup och stött på ett väldigt hårt lager. Tror det mest är småsten. Försöker köra med borren i röret för att luckra upp lite åt gången och sen pumpa men går segt. Funderar på om jag ska försöka konstruera något slags spett med hjälp av armeringsjärn eller liknande men börjar bli svajigt att få ner hela längden i röret på ett säkert sätt så skulle nog behöva kunna skarva på (tänker jag)