918 706 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Nej det är kanske lite väl långt ner då.A anhack skrev:
Ändå imponerad över hur bra drag det är på 3 m rör ner, har plockat en del stenar med den när de har satt sig precis över öppningen största i storlek med en knytnäve.😊
Okej då ska det bli spännande att höra resultatet av det jobbet sen😊
@Sauer200str Du tände en annan idé också. Har så pass mycket skaft och ett extra handtag till jordborr så jag når ner med det, föra ner skaften utan borrhuvud och ge några rejäla smällar direkt på borrhuvudet med skaftet.
Tackar för svar🙂M Mardigan skrev:Om man kan spola ner ett större rör än den spetsen/silen man ska använda för att få upp vattnet så skulle jag inte stoppat ner en sil i metall. Det verkar som att man riskerar mer avlagringar på metall än på plast och metallen själv kan korrodera vilket gör metallen större och därigenom hålen mindre.
Den enda fördelen med metall är att det tål betydligt mer fysiskt våld än plast, men spolar man behövs inget våld efter att det är spolat.
Min rekommendation blir därför sil i plast om du väl lyckas spola.
Började i fel ände tydligen😂
Köpte hem sil mm och började sen forska i hur man gör.
Finns ju några stycken i åhus/yngsjö som spolar ner spetsar , enda jag hört talas om innan jag började läsa på.
Tänker du att filterbrunn är bättre?
Slitsat 110 rör ända ner?
Har tillgång till spolbil.
Hej,
Ser att det finns lite olika brunnslock att välja på.
Behöver man brunnslock? Har någon i så fall testat detta?
https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoepfe/Brunnenkopf-fuer-Brunnenrohr-DN-115::476.html
Var kan man få tag på klämmor till repet som på bilden?
Mvh Hans
Ser att det finns lite olika brunnslock att välja på.
Behöver man brunnslock? Har någon i så fall testat detta?
https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoepfe/Brunnenkopf-fuer-Brunnenrohr-DN-115::476.html
Var kan man få tag på klämmor till repet som på bilden?
Mvh Hans
Det beror på lite hur man vill att det ska se ut men visst kan det vars bra med ett lock så det inte kommer ner massa skit I röret.H hast963 skrev:
Kan ju bygga brunnskar och allt möjligt ovanför som skydd med.
Det är ett vajerlås som sitter på repet.
Finns att köpa lite överallt i olika dimensioner.
Biltema tex har det under båt.
Hej alla, vet inte om denna fråga hör hemma här men i då fall får ni ursäkta. Jag har en, för tillfället, väl fungerande rörspets med pumpautomat och pop-up spridare. Det jag undrar är hur ni andra tänker angående bevattning nu när förbuden duggar tätt. Än så länge är det tillåtet att vattna med egen spets i Kristianstad kommun och jag är inte ensam om att göra det. Har dock börjat vackla lite...
Jag har dragit ner en del på vattningen av gräsmattan. Fokuserar mer på vissa ytor där vi vistas mest. Häck, blommor osv får sin dos som vanligt.O Omelius skrev:Hej alla, vet inte om denna fråga hör hemma här men i då fall får ni ursäkta. Jag har en, för tillfället, väl fungerande rörspets med pumpautomat och pop-up spridare. Det jag undrar är hur ni andra tänker angående bevattning nu när förbuden duggar tätt. Än så länge är det tillåtet att vattna med egen spets i Kristianstad kommun och jag är inte ensam om att göra det. Har dock börjat vackla lite...
Bra tänkt!B Bl0mman skrev:
Har en hel del stenytor, trädäck och poolområde så det är inte mer än 350 - 400 m2 gräsmatta. När jag vattnar blir det allt på en gång då det bara är två zoner som jag klarar av att köra samtidigt. Känns ändå oklart...
Det jag främst tänkte på var att göra silen själv av en pemslang och markduk likt jag brukar tipsa om.M Mardin_p skrev:Tackar för svar🙂
Började i fel ände tydligen😂
Köpte hem sil mm och började sen forska i hur man gör.
Finns ju några stycken i åhus/yngsjö som spolar ner spetsar , enda jag hört talas om innan jag började läsa på.
Tänker du att filterbrunn är bättre?
Slitsat 110 rör ända ner?
Har tillgång till spolbil.
Gör slitsar i pemslangen så långt du kan utan att riskera luftinsug. Jag brukar säga att toppen på silen måste ha 1m vatten ovanför sig.
Linda 2-3 varv markduk runt silen så slipper du dra upp sand i pumpen/systemet. Säkra markduken med tunn ståltråd eller nåt annat lämpligt snöre.
Någon som varit med om att plunchern sugits fast så att säga. Får f@n inte upp den. Funderar på att antingen försöka pumpa torrt hålet eller borra ett parallellt jämte men tar gärna emot tips
Jag har varit helt säker på det några gånger. Men den släpper oftast sakta sakta. Några gånger fick jag ta till en längre regel för att få kontrollerad och jämn kraft som efter några minuters slit gjorde att det gav med sig. Detta förutsätter att man har ställning samt något stadigt att lägga ann sin regel mot och tvinga repet neråt mot marken...Jag trodde att mitt rep skulle gav av Men det fjädrande endast som tur varO olofh skrev:
Har repet via ett block på en regel över hålet så får försöka hitta på något sätta att skapa hävstång / belasta det mer neråt över tid. Mina 90kg ger inte något just nu men jag orkar ju bara hänga i någon minut eller såB Bl0mman skrev:Jag har varit helt säker på det några gånger. Men den släpper oftast sakta sakta. Några gånger fick jag ta till en längre regel för att få kontrollerad och jämn kraft som efter några minuters slit gjorde att det gav med sig. Detta förutsätter att man har ställning samt något stadigt att lägga ann sin regel mot och tvinga repet neråt mot marken...Jag trodde att mitt rep skulle gav av Men det fjädrande endast som tur var![]()
Ja det behövdes betydligt mer än så i mitt fallO olofh skrev: