918 750 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Först och främst, tack för all hjälp.M Mardigan skrev:När du backspolar silen så ska du inte ha öppet röret i toppen utan tvinga ut så högt flöde som möjligt ut genom silen, eventuell sand i silen kan du dock spola ut genom att sticka ner en klenare slang till botten och spola upp det som ligger i röret.
När jag menar spola ner silar så menar jag ovan leran och med ex avloppsrör i dim 50 eller 75mm. Spolröret används enbart för att göra ett hål rakt ner i sanden. Man stoppar sedan ner en pemsil i spolröret innan man drar upp spolröret med silen kvar i marken.
Vill du däremot genom leran kan man sätta ner ett grövre foderrör ner till leran ex160mm avloppsrör och sedan försöka få ner en filterbrunn genom lerlagret, då krävs det lerborr.
Foderröret får man ner genom att använda kiespump eller plunch. Det går kanske att spola ner ett 160 rör också men krävs nog höga flöden. Man kan även skippa foderröret och börja med filterbrunnen direkt men jag skulle rekommendera foderrör till leran eftersom att du vet att den finns och att du måste igenom.
Försökt googla pemsil men får inte fram något. Vad är det för något?
Och filterbrunn är de blåa rören som släpper igenom vatten?
Skillnaden på en kiespump/plunch? Som jag förstår det som så står man på röret och släpper ned den där plunchen i hålet, drar upp den och så sjunker röret ned en aning? Hur funkar det när röret börjar fyllas med vatten och man ska igenom leran? Får man upp leran trots att röret är vattenfyllt?
Ska prova ta upp den ca 50 cm igen. Precis som du säger så ger den mindre precis ovanför leran.Men om jag vore i dina kläder så hade jag försökt få upp flödet ovanför leran innan man köper filterbrunn, kiespump och lerborr.
Köp två st 2m långa 50mm avloppsrör på biltema eller jula. Kapa bort flänsen där gummipackningen sitter på det ena röret, men bara precis bakom flänsen. Du måste kunna trä i det andra röret. Sätt 2-3 popnit när du trätt i det andra röret och fixa så att du kan koppla en slang från din pump till änden med gummitätning kvar. Prova sen att spola ner dessa 4m rör ner i marken. Funkar det att spola så kan du göra en pemsil och testa vad det ger för flöde. Vet att @upa fick dåligt flöde sista halvmetern innan leran så det räcker kanske att gå ner 4m.
Här är lite kompletterande info om min filterbrunn!
Djup 8,8 m med totalt 3,7 under vattenytan. I botten lera, ovan nog ganska bra fraktioner med ganska mycket äggstora och mindre stenar blandat med sand, 0-40 men mest runt 10mm
Msw djuphålspump pump 1,1 kW (köpte större än vad jag blev rekommenderad för att den fanns billig i sk andrahandssorteringen.
Vattenkvaliteten är fin, men lätt grumlighet utan sand, temperatur 7-8 grader i vad som verkar vara obegränsad tillgång, (måhända att jag har borrat in mig i kommunala vattenledningen)
Mina vänner har fått smak och vi ska börja med 2 nya brunnar, på äspet i Åhus resp i Hammar i Kristianstad.
återkopplar med hur det går.
tack alla för all info
Pemsil är inget som finns att köpa vad jag vet. Man gör den själv. I ditt fall vet du var leran är, så då tar du och kapar till 5m pemslang 25-32mm. Om du har vatten på 2m och spolar ner 4m så blir det 2m i vatten. Då hade jag gjort sil på sista metern av pemslangen för att få minst 1m vatten ovan sil. Skär slitsar med en vinkelslip med 15-20mm mellanrum sista metern på pemslangen. Sedan lindar du 2varv N2 markduk runt slangen där du slitsat. Låt ca 10cm markduk sticka ner under silen. Tejpa fast duken i ovankant och linda sedan lite ståltråd runt silen ner till botten för att hålla markduken. Avsluta genom att snörpa åt markduken under silen.K korthoga skrev:Först och främst, tack för all hjälp.
Försökt googla pemsil men får inte fram något. Vad är det för något?
Och filterbrunn är de blåa rören som släpper igenom vatten?
Skillnaden på en kiespump/plunch? Som jag förstår det som så står man på röret och släpper ned den där plunchen i hålet, drar upp den och så sjunker röret ned en aning? Hur funkar det när röret börjar fyllas med vatten och man ska igenom leran? Får man upp leran trots att röret är vattenfyllt?
Ska prova ta upp den ca 50 cm igen. Precis som du säger så ger den mindre precis ovanför leran.![]()
Om du kollar bland mina filmer så ser du när jag slitsar pemslang och hur en färdig sil ser ut. Den färdiga silen är dock kapad. I filmen kör jag genom 30 minutliter utan difftryck,
Filterbrunn är sådana blåa rör som kan köpas i tyskland. Plunch har jag aldrig använt men kiespump byggde jag en själv och det fungerar bara om det är vatten i röret och fungerar genom att man suger in sand i pumpen vilket gör att röret åker neråt. Finns en film när jag demonstrerar min kiespump också. Lera måste luckras upp för att kunna ta upp med kiespump och då behövs någon typ av borr.
var hittar du MSW i andrahandssortering?D Diodor skrev:[video] Hej!
Här är lite kompletterande info om min filterbrunn!
Djup 8,8 m med totalt 3,7 under vattenytan. I botten lera, ovan nog ganska bra fraktioner med ganska mycket äggstora och mindre stenar blandat med sand, 0-40 men mest runt 10mm
Msw djuphålspump pump 1,1 kW (köpte större än vad jag blev rekommenderad för att den fanns billig i sk andrahandssorteringen.
Vattenkvaliteten är fin, men lätt grumlighet utan sand, temperatur 7-8 grader i vad som verkar vara obegränsad tillgång, (måhända att jag har borrat in mig i kommunala vattenledningen)
Mina vänner har fått smak och vi ska börja med 2 nya brunnar, på äspet i Åhus resp i Hammar i Kristianstad.
återkopplar med hur det går.
tack alla för all info
Kul med fler! Vad siktar ni på för djup?
Inte värdens bästa förutsättningar men långt där nere finns massa vatten. Dock under massa lera. Vad säger ni. Är det värt att beställa grejer för att borra i lera ett par meter och hoppas på tur med dessa förutsättningar?
från geokartan:
Glacial lera på kalkstens berggrund, uppskattad jorddjup >50m, grundvatten i jord 1m. Ovanligt stor grundvattentillgång >125l/s
närmsta brunnarna är riktiga på ca 60m djup med stora vattenmängder men kan man ha tur att få ut något på nivå för handborrning när grundvattnet står så pass högt ändå?
från geokartan:
Glacial lera på kalkstens berggrund, uppskattad jorddjup >50m, grundvatten i jord 1m. Ovanligt stor grundvattentillgång >125l/s
närmsta brunnarna är riktiga på ca 60m djup med stora vattenmängder men kan man ha tur att få ut något på nivå för handborrning när grundvattnet står så pass högt ändå?
Om det är lera ner till berg så känns det tyvärr lönlöst. Har du några jordlager borror i närheten?
Min devis är ”Det är aldrig försent att ge upp hoppet”.O olofh skrev:Inte värdens bästa förutsättningar men långt där nere finns massa vatten. Dock under massa lera. Vad säger ni. Är det värt att beställa grejer för att borra i lera ett par meter och hoppas på tur med dessa förutsättningar?
från geokartan:
Börja med att borra ner i marken för att se vad du hittar. Jag förlängde ett isborr med ett rör men det finns även jordborr att köpa. När man borrat ner till vatten och inspekterat de fraktioner man fått upp så får man se om man ska fortsätta eller inte.
@TotalControl Jag har stött på sten och fått göra nya borrhål flera gånger. På vägen ner har det, förutom större stenar, varit lager av lera blandat med grus vilket varit minst sagt svettigt att ta sig igenom, men nu är jag nere på 3,5 meter och det står ca 10-20 cm vatten i hålet nu. Det verkar dock som om jag har en ny sten i vägen nu, men den är på "kanten" i hålet vilket gör att jag funderar på att beställa 115 mm filter- & brunnsrör från Tyskland nu och hoppas att dessa ska kunna smita förbi stenen. Det är dock fortfarande ganska hårt material, så jag funderar på om man även ska beställa någon borr för att eventuellt behöva borra inuti filter- & brunnsröret. Skulle det funka? Dvs innan jag byter till kiespumpen.TotalControl skrev:
Ja det är enklare att borra i röret när det är lite stenig och jävligt än kiepumpa.
Finns några som har borrat i röret de kanske kan komma med tips vilken slags borr som fungerar bäst.
Finns några som har borrat i röret de kanske kan komma med tips vilken slags borr som fungerar bäst.