941 089 läst ·
6 368 svar
941k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Finns 6 meters på Hornbach https://www.hornbach.se/shop/Armeringsstal-B500BT-12x6000mm/5143335/artikel-detaljer.html. Även Beijer säljer 6 meters, men utan offert lär det kosta en rejäl slant.K killernils skrev:
Fan märkligt att det gick sönder så enkelt röret.. De brukar tåla rätt mycket trots allt.I ibrakadabra skrev:Mög.
Var ute ikväll igen, började med den lilla borren som jag avslutade med igår. Gick bra de första 20 cm. Blir skitsegt sen och efter ett tag tittar jag ner i rören som ser helt krökt ut. "rättar" till den, hör ett knakande. Kände direkt att jag måste ta upp rören för att kolla skrev. Gör det - översta f*ttröret lossnar, se bild.
Problemet verkar vara att marken inte kramar om rören. Sen bild för det också. Min tanke är att det kan bero på att jag borrade länge på samma djup för att få upp sten, blir många tömningar etc som gör hålet större? Alltså jag borrade med jordborren länge innan jag satte ner rör.
Vad gör jag nu? Försöker fylla igen sidorna (svårt att se hur långt ner det är slappt)? Drar upp helvetesrören och gör ett nytt hål där jag sätter ner rören snabbare i hålet och hoppas på att stenarna inte jävlas med riktningen? Lägger mig ner och dör?
Edit: på bilden ser det ut som att marken är right runt röret, men det är nog bara för att lite ytlig sand har ramlat ner från sidorna.
Jag tror jag skulle försöka borra i samma hål. Borra i röret, du behöver nog inte borra ur mycket för att få en styrning i botten igen.
När man borrar så är det alltid bra att ha vikter på oavsett om man håller på att rensa rent eller kiespumpar rent på sand som fyllts på. För helt plötsligt så kan den åka ner lite när man håller på.
Bauhaus har 6 meters längder.
Tyskarna brukar offra ett förläggninsskaft till jordborren och svetsa på stenfångare mm på skaftet. Då har man något mer robust att hålla i också.
Kunde inte låt bli. Körde ner 1 meter till ikväll. Så nu nere på 10,5 m. Har under någon vecka pumpat från brunnen vilket gjorde att när jag skulle sätta dit stupstocken igen och bara av att vrida den åkte röret ner. Sen när jag hängde mig lite försiktigt på den sjönk den en halvmeter till. Därefter var det samma visa igen. Ner med gruspumpen, dra/hänga/ställa sig i repet. Har hittat en rätt bra teknik nu som underlättar tycker jag. Jag låter gruspumpen vara ett tag i botten så den suger fast. Ibland klarar jag då att dra (hänga mig) den för hand vilket gör att den sjunker en bit. Tar jag lite längre tid på mig för att rätta till något eller så och gruspumpen sugen fast ordentligt använder jag en träbit som jag fäster i repet så jag kan stå på träbiten. Den klarar då hela min vikt men om jag samtidigt trycker mig ner med armarna i riktning mot marken får jag bra kraft. Gruspumpen(kolven) lossnar inte med en gång utan repet fjädrar ordentligt och efter en bra stund ger den med sig och röret sjunker då en bra bit.
Ca 130kg lastat.
Pumpade lite därefter. Tillbaka till det bruna i början sen klart se bilder. Behöver antagligen längre slang också som just nu är på i princip samma nivå som innan.
Verkar fortfarande som jag får upp en del lerklumpar. Dock ändå en del fin sand tycker jag. Så ska försöka få ner det andra röret i dagarna också så får vi se.
Ni får stå ut med lite sämre kvalitet på bilderna. Var ju trots allt ganska mörkt när avslutade och tog dem
Ca 130kg lastat.
Pumpade lite därefter. Tillbaka till det bruna i början sen klart se bilder. Behöver antagligen längre slang också som just nu är på i princip samma nivå som innan.
Verkar fortfarande som jag får upp en del lerklumpar. Dock ändå en del fin sand tycker jag. Så ska försöka få ner det andra röret i dagarna också så får vi se.
Ni får stå ut med lite sämre kvalitet på bilderna. Var ju trots allt ganska mörkt när avslutade och tog dem
Det låter lovandeTotalControl skrev:
Bra jobbat! Det verkar vara rätt skaplig lerinbladning i fraktionen med tanke på att gruspumpen suger fast samt det grumliga vattnet.
Var försiktigt med gruspumpen, finns de som har förlorat gruspumpar i lera om man låter den ligga i lera så sjunker den ner och vi värsta fall fastnar.
Så länge det är lera så är det nog svårt att få vattnet klart.
Räcker 3 meter rör till tro för att hamna under leran?
Var försiktigt med gruspumpen, finns de som har förlorat gruspumpar i lera om man låter den ligga i lera så sjunker den ner och vi värsta fall fastnar.
Hmm är inte säker på om jag förstår vad du menar. Jag kan tänka mig att röret/hålet ser ut som min bifogade bild.TotalControl skrev:
Fan märkligt att det gick sönder så enkelt röret.. De brukar tåla rätt mycket trots allt.
Jag tror jag skulle försöka borra i samma hål. Borra i röret, du behöver nog inte borra ur mycket för att få en styrning i botten igen.
När man borrar så är det alltid bra att ha vikter på oavsett om man håller på att rensa rent eller kiespumpar rent på sand som fyllts på. För helt plötsligt så kan den åka ner lite när man håller på.
Det rosa ska symbolisera själva marken som typ de sista 2,5 metrarna inte kramar om rören.
Ja man får ta det i lagom takt, vill absolut inte bli av med gruspumpen. Men ger man det bara en stund ger gruspumpen med sig torts att det blir lite sirapeffekt över det hela.TotalControl skrev:
Bra jobbat! Det verkar vara rätt skaplig lerinbladning i fraktionen med tanke på att gruspumpen suger fast samt det grumliga vattnet.
Får se kanske får beställa någon längd till om det skulle knipa
@ibrakadabra Det ska inte göra något. Vanligtvis har man ett foderrör ner till vattnet. Och de "kramar" inte heller brunnsröret.
Jag har 3 meter foder.
Jag har 3 meter foder.
@ibrakadabra Ah är din ritning upp och ner kanske? Menar du att den kramar inte röret i botten av hålet?
Om det är även så så ska du inte behöva ta upp röret. Om du kan borra med jordborr i röret så borde du kunna borra en styrning igen som "kramar" röret.
Om det är även så så ska du inte behöva ta upp röret. Om du kan borra med jordborr i röret så borde du kunna borra en styrning igen som "kramar" röret.
Jo, alltså vad jag kan se, eller gissa, kramar marken röret där nere. Det är bara "ovan land" och typ 2,5 meter ner som röret har lite svängrum,.TotalControl skrev:
Ok, som sagt det gör inget. Du kan ju försöka styra upp med att lägga plattor på marken runt röret så den inte wobblar så mycket fram och tillbaka.
Eller tillverka en "stupstock" som ligger på marken, som har litet spel mellan hål och rör som styr upp röret.
Eller tillverka en "stupstock" som ligger på marken, som har litet spel mellan hål och rör som styr upp röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder