941 924 läst ·
6 368 svar
942k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Kolla gängorna på alla rör. Har fått några som spruckigt i frakten. Det har alltid skickat nya utan att knorra.
Det var inga snygga paket de där..S stromqvistt skrev:Har mejlat till dem och fick svar på tyska.
Om Google har översatt korrekt så verkar de ha leverantörs/leveransproblem med de slätväggiga rören.
”Hej
Vi beklagar att du inte har fått din beställning än. I själva verket fanns det tyvärr leveransproblem för de slätväggiga rören. Du bör nu få denna OWche med oss och din beställning skickas omedelbart. Vi beklagar förseningen.
Många hälsningar från Netzschkau
i. A. S. Kulke
erdbohrer.de ”
Bara att vänta och se! Vill dock komma igång..
Sen lämnar ju deras emballering mycket att önska.
Känns som att jag bara hade tur att inget hade trillat ur![]()
Får hoppas att leveransen på rören går snabbt. Vet hur jobbigt det är att vänta när man vill komma igång..
Hur många varv med markduk ska jag vira runt rörspets?
Förlåt. Har slitsat egen pemslang
För min del så har jag troligen fått upp en bälg nere på 11m djup, det lilla sand/partiklar jag får upp tar mitt förfilter. Håller på att vattna gräsmattan nuvo det är extremt lite som kommer upp, kanske ett kryddmått nu på 10m3
vi virar ca 2 varv om vi spolar ner silar. Sen virar vi ståltråd (bindtråd) runt som en spiral för att hålla den på plats. Övre ändan tejpar vi med isoleringstejp och undre ändan brukar vi ha ca 10 cm markduk som som sticker utanför pemslangen, denna viker vi upp så att uppviket blir inlindat med ståltråden.I ibrakadabra skrev:
Vad ska du ha silen till?
Jag vet inte om du har läst mina inlägg tidigare, men jag har ju som sagt fastnat på 9 meters djup med filterrören. Tänkte bara passa på att sänka ner en sil i röret innan jag drar upp rören. Ganska smärtfri operation utan större fysisk ansträngning. Den lär ju knappt ge något eftersom jag preciiiis kommit förbi leran/silten med filterrören så silen kommer väl vara mitt i det möget
.
Jo jag har följt ditt projekt.I ibrakadabra skrev:Jag vet inte om du har läst mina inlägg tidigare, men jag har ju som sagt fastnat på 9 meters djup med filterrören. Tänkte bara passa på att sänka ner en sil i röret innan jag drar upp rören. Ganska smärtfri operation utan större fysisk ansträngning. Den lär ju knappt ge något eftersom jag preciiiis kommit förbi leran/silten med filterrören så silen kommer väl vara mitt i det möget.
Ja det är väl bara att testa vilket flöde du kan ta ut.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Har nu fått alla grejer från tyskland,tänkte väl provborra lite nästa vecka,om jag inte hinner börja med gruspumpen är det någon fara att lämna filterrören i borrhålet.Tänkte på om det är någon risk att det rasar igen på sidorna på röret och det blir svårare att få ner resten?Kan bli lite mer friktion eller ?
Du kan lämna röret. Det blir mer friktion om det rasar in. Jag skulle sätta ett foder om man tror att det tar tid mellan försöken.
Röret under vatten den är så att säga inbäddad hela tiden. Det är den friktionen man jobbar imot hela tiden med vikter mm.
Röret under vatten den är så att säga inbäddad hela tiden. Det är den friktionen man jobbar imot hela tiden med vikter mm.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Tackar för svaret,gör nog bara ett test på annan plats och ser hur allt fungerar.TotalControl skrev:
Har börjat dra upp mina rör nu, inga könstigheter med lite hävstång. Behöver dock hjälp att hålla fast det röret som är nästöverst, så att jag kan skruva loss det översta. Som det är nu snurrar alla rör som jag kan se ner i hålet.