942 807 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Oj det gick fort. Håller tummarna nu!
Jag är nere 4,5 meter, har jobbat mot stenar den senaste metern. Jag har tagit upp min borr så sjukt många gånger att jag tror att ett foderrör borde få plats, vi får seTotalControl skrev:
@Shirack Surt som fan. Ja kanske är bättre att spara energin till ett nytt hål. Det kan diffa rejält på tomten.
För de har jag fått smaka på idag. Kom precis in från min 3:e brunn som blir returbrunnen för kyla.
De övriga 2st brunnar jag har gjort så har det varit sand från mark ner till berg på 8-8.5m.
Returbrunnen borra jag ca 15 meter SÖ från brunn nr2. Lera! Sådan jävla klet till lera. Först svart som synden själv och sen blå/postglacial lera..
Vid 2.5 meter med jordborren så tänkte jag om jag skulle ge upp det här hålet och borra där jag vet finns sand.
Men sen tänkte jag på @upa och @shirak och alla andra som har kämpat järnet med sina så jag kan ju inte vara sissy och ge upp.
Tog ett armeringsjärn och tryckte genom leran som gick väldigt lätt, för att kolla om jag skulle känna någon annan fraktion. Och visst, efter 1 meter från mina 2.5 m så kände jag ett grusigt hasljud genom armeringsjärnet.
Så på med jordborren igen och mycket riktigt så kom sanden.
Sen gick det undan att komma ner till 8 meter med plunschen.
I morgon blir det pumpning.
Jag struntade i foderör och det gick bra. Skulle inte fått plats med det. Så heads up @rqx
Bilder: Lera, sand, rör, klar
[bild] [bild] [bild] [bild]
Herre gud vilken krigszon..TotalControl skrev:
@Shirack Surt som fan. Ja kanske är bättre att spara energin till ett nytt hål. Det kan diffa rejält på tomten.
För de har jag fått smaka på idag. Kom precis in från min 3:e brunn som blir returbrunnen för kyla.
De övriga 2st brunnar jag har gjort så har det varit sand från mark ner till berg på 8-8.5m.
Returbrunnen borra jag ca 15 meter SÖ från brunn nr2. Lera! Sådan jävla klet till lera. Först svart som synden själv och sen blå/postglacial lera..
Vid 2.5 meter med jordborren så tänkte jag om jag skulle ge upp det här hålet och borra där jag vet finns sand.
Men sen tänkte jag på @upa och @shirak och alla andra som har kämpat järnet med sina så jag kan ju inte vara sissy och ge upp.
Tog ett armeringsjärn och tryckte genom leran som gick väldigt lätt, för att kolla om jag skulle känna någon annan fraktion. Och visst, efter 1 meter från mina 2.5 m så kände jag ett grusigt hasljud genom armeringsjärnet.
Så på med jordborren igen och mycket riktigt så kom sanden.
Sen gick det undan att komma ner till 8 meter med plunschen.
I morgon blir det pumpning.
Jag struntade i foderör och det gick bra. Skulle inte fått plats med det. Så heads up @rqx
Bilder: Lera, sand, rör, klar
[bild] [bild] [bild] [bild]
Ligger ju en hel grupp med gruskorn på marken bredvid röret på bild 3..
Snyggt jobbat @TotalControl.
Såja, nu e jag nere 20cm i leran, och 17cm från där jag va när jag stötte på den stora stenen eller berget i förra hålet. Så snart igenom all lera.
hade gärna kört på mer men tog slut i kroppen nu och blev väldigt mörkt.
det jag gjorde på en vecka sist gjorde jag på 5 timmar idag, då även uppdragning röret och borrning på nya stället med mera.
Stort tack till @upa som kunde låna ut lerborren så sent på kvällen
imorgon kväll får vi se om det blir samma skit med sten igen eller om jag tar mig ner de extra 2 meterna jag behöver
det jag gjorde på en vecka sist gjorde jag på 5 timmar idag, då även uppdragning röret och borrning på nya stället med mera.
imorgon kväll får vi se om det blir samma skit med sten igen eller om jag tar mig ner de extra 2 meterna jag behöver
Jag har en bra känsla att det kommer gå ner hela vägen denna gången. Håller tummarna!Shirack skrev:Såja, nu e jag nere 20cm i leran, och 17cm från där jag va när jag stötte på den stora stenen eller berget i förra hålet. Så snart igenom all lera.
imorgon kväll får vi se om det blir samma skit med sten igen eller om jag tar mig ner de extra 2 meterna jag behöver![]()
Det är grus, men med för mycket sten, tror jag. Jag får upp någon golfbollsstor sten då och då, och efter det kommer jag ner, men sedan tar det stopp igen.Shirack skrev:
Tråden är lång, så jag har inte läst hela, men vilka är grundtipsen för att få fart på processen? Jag hyr gärna ordentliga maskiner, om det finns, för att få detta undanstökat.
Till alla brunnsborrare. Märkte en grej idag när jag skulle provpumpa. Sugledningen bottna i brunnen redan på 6 meter! De menades att jag hade 2 meter sand i röret då jag har 8 meter rör. Fick kiespumpa den ren. Grejen är att man måste kiespumpa/plunscha försiktigt med små drag annars tillför man mer sand från botten.
Ni som får upp sand men inte får ner röret kan vara så att röret har mycket sand i sig.
Mät botten och jämför mot antal brunnsrör.
Då måste ni renpumpa innan ni kommer ytterligare ner.
Ni som får upp sand men inte får ner röret kan vara så att röret har mycket sand i sig.
TotalControl skrev:
Till alla brunnsborrare. Märkte en grej idag när jag skulle provpumpa. Sugledningen bottna i brunnen redan på 6 meter! De menades att jag hade 2 meter sand i röret då jag har 8 meter rör. Fick kiespumpa den ren. Grejen är att man måste kiespumpa/plunscha försiktigt med små drag annars tillför man mer sand från botten.
Stämmer, hände mig flera gånger oavsett hur jag pumpar.
Ha stenkoll på hur många centimeter rör du har i marken och jämför då och då genom att mäta från botten i röret och se om det diffar precis som @TotalControl sa...
flera gånger va mitt rör 40-50 cm längre ner än bottennivån i röret.
Då tog jag bort alla vikter och pumpa ut till måtten stämnde , sen bara köra på igen.
2 meter var extremt.. Här rör det sig normalt om 25-70 cm vid sand/grusfraktioner så ett ”måste” att försiktigt pumpa rent om man vill ha röret rent hela vägen. Sist vi var ute och borrade så testade vi att sänka ner plunschern på botten när vi tog en paus. Den var mer än halvfull när den togs upp utan att vi pumpade en gång så det är mkt fraktioner som kommer i rörelse där nere.TotalControl skrev: