918 825 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Shirack skrev:
Nu kommer ingen lera mer, bytte till spiralborr för att se om ja får upp något lera... inte en droppe, däremot är det någor nytt lager nu som är lika mörkt som matjord.. titta på spetsen, inget lera alls mer.
Är det lika stumt när du kör med spiralborren? Så du inte kommer neråt alls menat jag utan fraktionerna på borren typ ”virvlat” upp på borren?Shirack skrev:
Verkar ju som du lyckats ta dig igenom leran? Hård ”skorpa” i botten och sen sand igen...?Shirack skrev:
Verkar ju onekligen lovande iaf... Får hoppas att det är det oxå..
Om det var så hårt att bryta igenom tror jag det kan vara en bra idé att kötta runt så mkt det går så hålet blir tillräckligt stort så inte muffen fastnar när den kommer ner dit..
U upa skrev:Verkar ju som du lyckats ta dig igenom leran? Hård ”skorpa” i botten och sen sand igen...?
Verkar ju onekligen lovande iaf... Får hoppas att det är det oxå..
Om det var så hårt att bryta igenom tror jag det kan vara en bra idé att kötta runt så mkt det går så hålet blir tillräckligt stort så inte muffen fastnar när den kommer ner dit..
Ska pumpa lite till känner med en metalltråd det är mjukt igen... är återkommer
Om du går ned 15-20% av motorns varvtal så minskar flödet/tryck därefter.TotalControl skrev:
Frekvensstyrningarna har ofta ingångar och möjlighet att ställa fasta driftparameter (frekvens eller spänning) efter ingångars värde.
Olika frekvensstyrningar har olika smarta funktioner, vissa har redan program för pumpstyrning mot tryckgivare eller så gör man program som kör mot ingångar värde.
Om du har två olika zoner med olika behov så kan man tappa av spänningen från magnetventilen, köra igenom en galvanisk isolation, och mata ingången som då reagerar på vilken zon som är aktiv och styr därefter.
Söker man i forumet så har en del köpt VFD / Frekvensstyrning till sina pelarborr och fräsmaskiner, finns lite länkar på inköpsställen där.
tex https://chifon0571.en.made-in-china...e-Frequency-Inverter-VFD-with-Water-Pump.html
https://dk.rs-online.com/web/p/tryktransmittere-og-pressostater/5184428/
Lite mekk eller så köper man färdiga grejer från någon, bevattningsteknik, grundfos eller någon italienare.