Shirack skrev:
Så ser leran ut, tjock somfan
Mmm.. Mumsigt.. Känner igen det där.. Jag vevade runt som tusan samt upp och ner och hit och dit så löste det upp sig till en slibbig välling. Kändes tydligt i handtaget när det började lösa upp sig
Kommer du ner ngt..?

A
U upa skrev:
Mmm.. Mumsigt.. Känner igen det där.. Jag vevade runt som tusan samt upp och ner och hit och dit så löste det upp sig till en slibbig välling. Kändes tydligt i handtaget när det började lösa upp sig
Kommer du ner ngt..?

Sjönk 13cm nu första pumpningwn efter ja rört runt med din sån

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Sjönk 13cm nu första pumpningwn efter ja rört runt med din sån
Då lever hoppet iaf!:D(y)

• Gilla
fizz
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Då lever hoppet iaf!:D(y)

Jo men hur djup är skiten tro

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Jo men hur djup är skiten tro
Enda sättet att säkert veta är att ta sig igenom skiten ;)

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
F fizz skrev:
Enda sättet att säkert veta är att ta sig igenom skiten ;)
True...

A
Nu e de stopp efter 60cm

Kommer ingen lera och känns som det är helt stumt typ sten? Berg?

A
Shirack skrev:
Nu e de stopp efter 60cm

Kommer ingen lera och känns som det är helt stumt typ sten? Berg?

Hur ska ja avgöra om jag stött på extrem hård lera efter 60cm? Eller stor sten eller berg?

A
Shirack skrev:
Hur ska ja avgöra om jag stött på extrem hård lera efter 60cm? Eller stor sten eller berg?

Nu kommer ingen lera mer, bytte till spiralborr för att se om ja får upp något lera... inte en droppe, däremot är det någor nytt lager nu som är lika mörkt som matjord.. titta på spetsen, inget lera alls mer.

• Spiralborr täckt med mörk jord ligger på gräsytan, indikerar byte av borr för att undvika lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Nu kommer ingen lera mer, bytte till spiralborr för att se om ja får upp något lera... inte en droppe, däremot är det någor nytt lager nu som är lika mörkt som matjord.. titta på spetsen, inget lera alls mer.
Är det lika stumt när du kör med spiralborren? Så du inte kommer neråt alls menat jag utan fraktionerna på borren typ ”virvlat” upp på borren?

A
U upa skrev:
Är det lika stumt när du kör med spiralborren? Så du inte kommer neråt alls menat jag utan fraktionerna på borren typ ”virvlat” upp på borren?

Nu mjukna de igen kom sand igen efter leran??

• Närbild på en hand täckt med sand, suddig bakgrund av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Nu mjukna de igen kom sand igen efter leran??
Verkar ju som du lyckats ta dig igenom leran? Hård ”skorpa” i botten och sen sand igen...?
Verkar ju onekligen lovande iaf... Får hoppas att det är det oxå..
Om det var så hårt att bryta igenom tror jag det kan vara en bra idé att kötta runt så mkt det går så hålet blir tillräckligt stort så inte muffen fastnar när den kommer ner dit..

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Är det helt "stumt" så känns det ju onekligen som en sten, enligt SGU kommer berget på runt 15-20 meter uppe vid dig.

Det går inte att "slå" lite med röret till jordborren?

A
U upa skrev:
Verkar ju som du lyckats ta dig igenom leran? Hård ”skorpa” i botten och sen sand igen...?
Verkar ju onekligen lovande iaf... Får hoppas att det är det oxå..
Om det var så hårt att bryta igenom tror jag det kan vara en bra idé att kötta runt så mkt det går så hålet blir tillräckligt stort så inte muffen fastnar när den kommer ner dit..

Ska pumpa lite till känner med en metalltråd det är mjukt igen... är återkommer

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jaha, nu hajjar jag. Du menar bevattningspumpen. Ja det kanske skulle fungera. Det har jag inte tänkt på. Det skulle ju vara något billigare. Förslag på setup? Kan man frekvensstyra "alla" pumpar?

Frågan hur man styr frekvensen för olika bevattningszoner automatiskt?
Om du går ned 15-20% av motorns varvtal så minskar flödet/tryck därefter.

Frekvensstyrningarna har ofta ingångar och möjlighet att ställa fasta driftparameter (frekvens eller spänning) efter ingångars värde.
Olika frekvensstyrningar har olika smarta funktioner, vissa har redan program för pumpstyrning mot tryckgivare eller så gör man program som kör mot ingångar värde.
Om du har två olika zoner med olika behov så kan man tappa av spänningen från magnetventilen, köra igenom en galvanisk isolation, och mata ingången som då reagerar på vilken zon som är aktiv och styr därefter.

Söker man i forumet så har en del köpt VFD / Frekvensstyrning till sina pelarborr och fräsmaskiner, finns lite länkar på inköpsställen där.

tex https://chifon0571.en.made-in-china...e-Frequency-Inverter-VFD-with-Water-Pump.html
https://dk.rs-online.com/web/p/tryktransmittere-og-pressostater/5184428/

Lite mekk eller så köper man färdiga grejer från någon, bevattningsteknik, grundfos eller någon italienare.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.