23 593 läst ·
37 svar
24k läst
37 svar
Rörmokaren satte avluftning under innertaket.
Så, då har jag tillgång till dator för lite mer uttömmnde svar.
När badrummet renoverades så frågade rörmokaren vart avluftningen fanns.
Eftersom jag inte är hantverkare så sa jag att jag inte hade en aning men det gamla gjutgärnsröret går upp till en sån där "skorstensliknande" sak på taket.
Han svarade med att han skulle kolla och gick upp på vinden och kom strax ner och sa nått i stil med att det inte var några problem utan det fanns men att han var tvunden att dra upp ett nytt rör då det inte fanns något nu.
Han blev klar och nu ett år senare hade jag ett ärende på vinden och såg detta.
Backventilerna skall tydligen ha en viss frysrisk om vinden är kall så jag tror jag tar en hålsåg och tar upp ett hål i gjutjärnsröret och skarvar på avluftningen där.
Gjutjärnsröret är, så som jag förstår det bara en inbyggd kvarvara sedan två badrum bak i tiden eller så.
När badrummet renoverades så frågade rörmokaren vart avluftningen fanns.
Eftersom jag inte är hantverkare så sa jag att jag inte hade en aning men det gamla gjutgärnsröret går upp till en sån där "skorstensliknande" sak på taket.
Han svarade med att han skulle kolla och gick upp på vinden och kom strax ner och sa nått i stil med att det inte var några problem utan det fanns men att han var tvunden att dra upp ett nytt rör då det inte fanns något nu.
Han blev klar och nu ett år senare hade jag ett ärende på vinden och såg detta.
Backventilerna skall tydligen ha en viss frysrisk om vinden är kall så jag tror jag tar en hålsåg och tar upp ett hål i gjutjärnsröret och skarvar på avluftningen där.
Gjutjärnsröret är, så som jag förstår det bara en inbyggd kvarvara sedan två badrum bak i tiden eller så.
Tänk på att det blir kondens i röret, så om du ska gå in i sidan på gjutjärnsröret så måste du plugga det på nåt bra sätt nedåt om det inte är anslutet till avloppet. Bättre i så fall att kapa av det och sätta en böj.
Will do.
Tackar!
Tackar!
Ah, glömde det, kommunalt avlopp
Det är inte all kommuner som godkänner backventiler. Här i Visby får vi enligt uppgift inte ha backventil.C Callmenobody skrev:God söndag, för ett år sedan hade vi in folk att renovera badrummet och först idag hade jag anledning att gå upp på vinden.
Dom min förvåning när jag såg att rörmokaren hade avslutat avluftningen till toan rakt under innertaket när den gamla (dock oanvända av gjutjärn) satt mindre än 2m utan hinder jämte.
Kondens har börjat bildas och en klar svartnad.
Är detta verkligen "hantverksmässigt" utfört?[bild]
Vad är för och nackdelarna med backventil?
Jag trodde att man behövde ventilera avloppet för att vattnet tränger undan luft när man spolar. Men det är alltså oftast tvärt om, att luft ska in i avloppet?
Jag trodde att man behövde ventilera avloppet för att vattnet tränger undan luft när man spolar. Men det är alltså oftast tvärt om, att luft ska in i avloppet?
Sätt på en 45 och dra den till gamla gjutjärns röret om det inte används kan du säker bara dra försiktigt så släpper röret neråt , om det är plåtskott ,passa på att kolla takstosen , genomföringar finns universal anars att köpa , min var sönderrostad på toppen så det läckte lite på toppen röret när det regnade, såg det när jag sotade skorstenen..
Backventiler är bra men dom kan ändå läcka fukt på vinden. personligen skulle jag bara ta en sådan i nödfall eller om Risk att det kan frysa lättare .
Backventiler är bra men dom kan ändå läcka fukt på vinden. personligen skulle jag bara ta en sådan i nödfall eller om Risk att det kan frysa lättare .
Luft ska in i avloppet. Annars blir det vakuum bakom 'pluggen' när man spolar och vattnet i närliggande vattenlås sugs ut.Huddingebo skrev:
Har man enskilt avlopp så behöver infiltrationen ventileras för att fungera optimalt. Det görs lämpligtvis genom att dra upp en avloppstam så att den slutar ovan tak.