God söndag, för ett år sedan hade vi in folk att renovera badrummet och först idag hade jag anledning att gå upp på vinden.
Dom min förvåning när jag såg att rörmokaren hade avslutat avluftningen till toan rakt under innertaket när den gamla (dock oanvända av gjutjärn) satt mindre än 2m utan hinder jämte.
Kondens har börjat bildas och en klar svartnad.
Är detta verkligen "hantverksmässigt" utfört? Vind med felaktigt avslutad avluftning under innertak och synliga kondensskador och svartnad på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är inte bra. Från avloppsluftningen kommer det konstant varm och fuktig luft. Det borde alla rörmokare känna till...
Han kanske trodde att snickaren skulle ta vid och dra upp röret genom taket?

Nej, det är inte bra, men genomföringen gör inte rörmokaren, det går det åt en snickare/takläggare/plpåtslagare till.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Genomföringar finbs. Vind med elledningar, isolering och en synlig VVS-genomföring i träbjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset om backventilen!

Problemet med att använda den gamla genomföringen är att när man kapar det gamla röret kommer stumpen som går genom taket att falla ner av sin egentynd och det blir lik förbenat en läcka i taket. Hur man än bär sig åt måste man upp på taket för ett mindre eller större jobb med själva takgenomföringen.
Vacummventil brukar fungera.

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Ok, min tanke var bara att ta en hålsåg och skarva ihop rören. Det i gjutjärn används inte ändå

Ser inte färdigt ut... Nån glömde hålet i taket, alternativt backventilen.

Japp, det är inte det första jag får ordna själv efter att den rörmokaren "blev klar"

Felet rörmokaren har gjort är att denne inte upplyst beställaren om att rörnissar mokar rör, de gör inga takjobb.
Ursäkta mig, rörmokaren ÄR klar, det som återstår är inte rörjobb.

Redigerat:
  • Gilla
Zewen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Som sagts -sätt på en backventil!

• Gilla
Morgan1 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fotografen Fotografen skrev:
rörnissar mokar rör, de gör inga takjobb.
Det är oftast så. Men när jag var rörläggare formade, armerade och gjöt vi även en bottenplatta. Men det var på den tiden rörmokeri var ett hantverk.

• Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
A
Har man infiltration ska man inte använda backventil utan behöver ha konstant luftflöde. Men det är kanske inte aktuellt här.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krilleman
Erik_Hansson skrev:
Har man infiltration ska man inte använda backventil utan behöver ha konstant luftflöde. Men det är kanske inte aktuellt här.
Så sant, men det verkar ju finnas en till luftning här. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.