A
Hej,

I mitt nyinköpta hus så har jag nyligen noterat att det är nya kopparrör framdragna till alla element. Bergvärme installerades 2016, rören kommer upp igenom golvet och in i elementen.

Kanske någon rörmokare här kan förklara vad tanken var med att dra fram dessa rör? Planerat inför att byta alla element? Tycker inte elementen ser ut att vara överdrivet gamla. Jag har inga planer på att byta ut alla element heller, tycker inte det är särskilt snyggt med rören som sticker ut vid varje element.

Ska jag låta dom vara och försöka täcka dom på något sätt, känns ju dumt att kapa av dom nu när det är framdraget 🤔

• Element med nya kopparrör som kommer upp från golvet. Rören är anslutna till elementet, installerat i ett hus med bergvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt element under fönster med nya kopparrör som sticker upp genom golvet och ansluter till elementet. Golv av trä och eluttag till höger.
    Skapa konto
  • Vitt element med nya kopparrör anslutna, rören går igenom golvet och ansluter till botten av elementet. Golv med träimitation i ett rum i ett hus.
    Skapa konto
Förmodligen tänkte man byta element då den där modellen och inkopplingen inte är optimal med värmepump.

A
useless useless skrev:
Förmodligen tänkte man byta element då den där modellen och inkopplingen inte är optimal med värmepump.
Okej, varför är den inte optimal ihop med bergvärme? Lär mig gärna ifall du har lust att förklara 😊

Befintliga radiatorer & radiatorsystem (enrörssystem) är för högtempertursystem (upp till 70-80⁰ i framledningstemperatur), tex oljepanna, vedpanna.

Värmepump vill ha lågtemperatursystem (max 55⁰ i framledningstemperatur), allra helst golvvärme på max 35-40⁰ i framledningstemperatur.

Redigerat:
A
Demmpa Demmpa skrev:
Befintliga radiatorer & radiatorsystem (enrörssystem) är för högtempertursystem (upp till 70-80⁰ i framledningstemperatur), tex oljepanna, vedpanna.

Värmepump vill ha lågtemperatursystem (max 55⁰ i framledningstemperatur), allra helst golvvärme på max 35-40⁰ i framledningstemperatur.
Tack för svar, är det värt att byta till tvårörsystem? Vad jag kan se, så verkar det bara vara nya rör framdragna i väggarna men verkar inte vara gjort mer än så.

Rasmus Vestlin skrev:
Tack för svar, är det värt att byta till tvårörsystem? Vad jag kan se, så verkar det bara vara nya rör framdragna i väggarna men verkar inte vara gjort mer än så.
Det rör som går ner i golvet, ansluter på ett rör och är delat på mitten, med en liten flärp/vinge som sticker ner i röret i golvet. Då kommer ett delflöde att gå upp i radiatorn och sedan gå tillbaka i andra halvan. Mycket gammalt montage och den lilla flärpen/vingen kan om man har otur rosta bort och då blir det dåligt med vatten till det. Nu finns det rör och rör, som det sägs och har det inte fyllts på i tid och otid med avtten i systemet, så kan rören i golvet vara som nya. Men därom kan mgen undersöka eller veta.
I ditt fall, så skulle jag undesöka hur dom rören på väggen är dragna. Troligen så är det förberedelse för att få till 2-rörssystem, men inte kommit till skott. 2-rörs är bättre för VP , då det går att få jämnare temp på alla radiatorer, det blir lika. Nu så blir det så att första radiatorn får en temp med ett flöde genom sig och blandar ut med sin retur, då blir det mindre temp till nästa och det måste då ha mer flöde. För att uppnå ssamma verkningsgrad, tempen avtar hela tiden, så sista radiatorn på slingan har max flöde genom sig.

• Gilla
Anonymiserad 681858
  • Laddar…
C
Jäkla märklig grej. Varför har man bara dragit ut stumpar? Blir ju skitfult med massa skarvkopplingar om man skulle koppla in det där...

Men det är nog så att någon tänkt konvertera till tvårörssystem (i samband med invändig tilläggsisolering?) men inte kommit så långt på vägen.

A
C cpalm skrev:
Jäkla märklig grej. Varför har man bara dragit ut stumpar? Blir ju skitfult med massa skarvkopplingar om man skulle koppla in det där...

Men det är nog så att någon tänkt konvertera till tvårörssystem (i samband med invändig tilläggsisolering?) men inte kommit så långt på vägen.
Ja det känns märkligt att man har öppnat upp väggar och gjort hela det jobbet och sen bara lämnat det såhär.

Rasmus Vestlin skrev:
Ja det känns märkligt att man har öppnat upp väggar och gjort hela det jobbet och sen bara lämnat det såhär.
Du har inte möjlighet att fråga tidigare ägare hur planen var?

A
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte möjlighet att fråga tidigare ägare hur planen var?
Tyvärr så är gubben som bott här hela livet avliden, han jobbade som rörmokare vad jag fick höra.

• Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Rasmus Vestlin skrev:
Sen som tillägg i det hela. Har det eldats med ved eller olja, så har allt syre i vattnet kokat bort, vattnet är dött och då håller stålrör minst en mansålder. När det sedan kommer in en VP och nytt vatten, så kokar inte syret bort och det är på gränsen till katastrof för stålrören och radiatorerna. Klart att det blir en viss oxidation på bekostnad av allt stål i anläggningen. Sä småningom blir vattnet även dött med en VP ( lågtemp ) men det har tärt på allt som heter stål. Så inget bra med stål och VP.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
C
Rasmus Vestlin skrev:
Tycker förvisso, som sagt, att det ser ut som man tilläggsisolerat väggarna invändig, och det är säkert i samband med det som rören tillkommit som någon sorts förberedelse.

Är det bara jag som endast ser ett rör ansluter till vardera radiator?

Om du ska installera BVP så hade jag satt in nya betydligt större radiatorer med de nya rören om de ändå är dragna hela vägen från pannrummet.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Nix, det är inte bara du som ser ett rör till radiatorerna, det är bara ett rör men det är två kanaler i röret. I andra änden av röret så ansluter den till ett annat rör så det blir ungefär som en T-koppling.

Det är ett enrörssystem, i golvbjälklaget ser det ut likt följande bild men med bara ett rör som går uppåt,
Två metallrör anslutna till ett grönt rör i isoleringsmaterial, del av ett enrörssystem för radiatorer.
Skapa konto

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ett rör, men det är delat med en skiljevägg. Jag antar att man tyckte det var en snygg lösning en gång i tiden, men den blev inte så långlivad.

Ett rörsystem med en delad sektion och en koppling ovanpå, förmodligen en äldre lösning. Rören är ihopkopplade med en plastkontrollventil.
Skapa konto

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.